El feli? viatge asi¨¤tic del Grec
L'ocupaci¨® mitjana dels espectacles ha superat el 90%
El viatge per ?sia que ha protagonitzat la 42a edici¨® del Grec Festival durant tot el mes de juliol ha abaixat el tel¨® amb un total de 114.281 espectadors ¨Cun nombre menor que el de l'any passat, quan se'n van registrar uns 122.000. ¡°No busco les xifres¡±, ha remarcat el director, Francesc Casades¨²s, ¡°la sensaci¨® general ¨¦s que el festival ha anat molt b¨¦: art¨ªsticament hem pujat un esgla¨®, els artistes locals han fet un salt i els teatres s'han omplert¡±. El nombre de funcions tamb¨¦ s'ha redu?t de 102 a 84 amb l'objectiu de ¡°cuidar m¨¦s les propostes art¨ªstiques i tenir m¨¦s temps de muntatge i m¨¦s recursos per als creadors¡±.
El Grec s'ha decantat per una programaci¨® m¨¦s ¡°contempor¨¤nia¡± que altres anys i ha optat per propostes singulars amb la voluntat de diferenciar-se d'altres festivals: ¡°Busquem un festival amb identitat. El Grec ha de ser el festival de Barcelona, no una c¨°pia, i reflectir all¨° que la ciutat vol¡±. En aquest sentit, Joan Subirats, comissionat de Cultura de l'Ajuntament de Barcelona, ha afegit que ¡°les propostes que semblaven m¨¦s arriscades han estat les que han aplegat m¨¦s gent. Hi ha ganes d'innovaci¨® i experimentaci¨®¡±.
L'ocupaci¨® al Teatre Grec ha batut r¨¨cords i s'ha situat en m¨¦s del 90%, ¡°un percentatge mai vist en la hist¨°ria del festival¡± que supera en 10 punts la xifra de l'any passat. La resta d'espais de Montju?c han tingut una mitjana similar d'ocupaci¨®, ¡°la qual cosa fa pensar que el que estem programant t¨¦ inter¨¨s¡±, apunta Casades¨²s. A m¨¦s de potenciar el recinte de Montju?c, s'ha volgut portar la pres¨¨ncia del festival a la resta de la ciutat, amb un total de 63 espais operatius conformats per teatres, centres c¨ªvics, f¨¤briques de creaci¨® i biblioteques. No obstant aix¨°, el p¨²blic del Grec Ciutat ha disminu?t, i ha passat de 56.000 a 46.399 espectadors.
Les funcions internacionals han tingut una bona acollida, omplint els escenaris m¨¦s que altres anys. ¡°Cada vegada m¨¦s el Grec ¨¦s un prescriptor de projectes internacionals¡±, ha exposat Subirats. La producci¨® local continua sent una de les peces clau del festival, tal com explica el director: ¡°Volem que el Grec sigui un agent actiu de la ciutat per donar suport al talent local i generar projectes que tinguin continu?tat i no morin en el festival. ?s possible fer aix¨° perqu¨¨ reinvertim tota la taquilla en coproduccions¡±.
La pres¨¨ncia de p¨²blic jove en aquesta edici¨® s'ha notat especialment, ja que la mitjana d'edat ha baixat uns punts fins a situar-se en els 42 anys. El festival s'ha fet m¨¦s assequible i ha aconseguit fidelitzar el p¨²blic amb la venda d'abonaments, un 10,6% de les entrades. La pres¨¨ncia de p¨²blic local, procedent de Barcelona ciutat i prov¨ªncia, ha estat not¨°ria amb un 82%, com tamb¨¦ ho ha estat la xifra de nous espectadors, que se situa en un 78%.
Un dels espectacles que m¨¦s ha triomfat, segons ha explicat el director, ha estat ¡°l'aposta de risc¡± Una gossa en un descampat, de Cl¨¤udia Ced¨® per a la Beckett, i Vania, d'?lex Rigola, amb un 84,11% i un 98,54% d'aforament, respectivament. Una altra proposta arriscada amb bons resultats ha estat el muntatge de Nao Albet i Marcel Borr¨¤s, Falsestuff, que ¡°malgrat ser creadors joves han aconseguit un 95% de p¨²blic amb una edat mitjana molt baixa, la qual cosa suposa una gran not¨ªcia¡±. La Plaza. El Conde de Torrefiel ha omplert el teatre ¡°malgrat representar-se al SAT, perqu¨¨ la gent tenia ganes de veure-la¡±.
L'any que ve el festival proposa un viatge per Austr¨¤lia, per continuar amb l'itinerari que s'havia fixat, i anar des de Melbourne fins a Nova York: ¡°Espereu cangurs, deserts i paisatges oce¨¤nics¡±. Casades¨²s tamb¨¦ ha avan?at que, ¡°si els pol¨ªtics em deixen¡±, seguir¨¤ reduint el nombre d'espectacles i espectadors ¡°per cuidar m¨¦s la qualitat de les produccions i fomentar les locals¡±.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.