Lli?ons d¡¯hist¨°ria
Amb 'Els ulls dels homes mentiders', Coca omple el forat hist¨°ric que li faltava per narrar, la d¨¨cada dels seixanta
Dins l¡¯extensa obra novel¡¤l¨ªstica de Jordi Coca (Barcelona, 1947), hi ha una multiplicitat de camins narratius que desenrotllen exemplarment l¡¯aventura moral d¡¯uns personatges que desemboca, sense remei, en una superviv¨¨ncia resignada, en la soledat i l¡¯autoengany. I aix¨° passa tant en els experiments dels seus primers llibres (Els llu?sos, Alta com¨¨dia), quan juga amb la dualitat i l¡¯escissi¨® del jo narratiu, com quan adopta un estil i una forma riqu¨ªssima gr¨¤cies a l¡¯habilitat invertida a matisar els infinits tons del gris: nom¨¦s s¡¯han de llegir els cal¡¤ligr¨¤fics exercicis flaubertians de Mal de lluna o L¡¯emperador per entendre-ho i aplaudir-ho. Aix¨° tamb¨¦ passa quan Coca, com si fos un projecte literari llargament calculat, narra la viol¨¨ncia que generen sobre la gent els sistemes pol¨ªtics i les idees, quan descriu com la Guerra Civil i el franquisme van destruir, i amb quines eines aut¨°ctones, la societat catalana: La noia del ball s¡¯ubicava entre 1916 i 1942, Sota la pols transcorria durant la postguerra, i Dies meravellosos?era la hist¨°ria de la Transici¨® amb uns personatges que, des d¡¯un poble petit, vivien lateralment entusiasmes i decepcions que els suscitaven els pactes a Barcelona i Madrid. La gr¨¤cia narrativa era que l¡¯evoluci¨® de la Hist¨°ria influ?a en l¡¯¨¤nim dels protagonistes i determinava el dest¨ª de les seves relacions. Alguna cosa semblant passa amb Els ulls dels homes mentiders, novel¡¤la on Coca omple el forat hist¨°ric que li faltava per narrar, la d¨¨cada dels seixanta amb el Maig del 68 com a eix.
Aquest llibre forma part d¡¯un cicle de set novel¡¤les, d¡¯autors diferents, per commemorar el bicentenari del monstre de Frankenstein. El repte inclo?a tres condicions: calia ambientar-la en un any concret, a Barcelona, i totes havien d¡¯incloure l¡¯aparici¨® d¡¯un mateix personatge secundari ¡ªla representaci¨® del mal¡ª vivint una situaci¨® determinada. No ¨¦s fins a l¡¯¨²ltim tram de la novel¡¤la que Coca incorpora el nou avatar del Prometeu modern, com si el monstre fossin les poderoses fam¨ªlies catalanes que van sustentar el franquisme i el terror exercit des de les inst¨¤ncies policials, els policies que intervenen a la universitat, on cursa Filosofia i Lletres el protagonista i narrador de la novel¡¤la, i la bona fam¨ªlia burgesa en el si de la qual ha nascut. Per¨° m¨¦s enll¨¤ de l¡¯execuci¨® de les regles imposades per l¡¯editorial ¡ªaqu¨ª potser massa ¨°bvies a pesar de l¡¯esfor? de Coca per encaixar-les sense que xerriquin gaire¡ª, Els ulls dels homes mentiders ¨¦s una novel¡¤la de formaci¨® que recrea les sensacions i experi¨¨ncies de la joventut: exiliat a Par¨ªs pels aldarulls a la universitat ¡ªi gr¨¤cies a la fortuna dels pares¡ª, el protagonista escriu sobre les perip¨¨cies del seu passat immediat i sobre les aventures m¨ªnimes que li succeeixen all¨ª. A Par¨ªs es relaciona amb un grup d¡¯artistes conceptuals, coneix exiliats republicans ¡ªl¡¯escriptor Ambrosi Carrion¡ª, i viu en el pis d¡¯una multimilion¨¤ria nord-americana que estudia Picabia. El m¨¦s interessant, per¨°, ¨¦s que se sent un covard i un tra?dor com Lord Jim i que no es pot treure de sobre el sentiment de culpabilitat ¡ªll¨¤stima que Coca no explori m¨¦s aquest vessant¡ª d¡¯haver deixat enrere Barcelona i l¡¯ambient de descobriments vitals i intel¡¤lectuals cultivats mentre prenia consci¨¨ncia de la seva exist¨¨ncia mediocre, mentre participava des de la dist¨¤ncia amb el teatre obrer d¡¯?ngel Carmona i el grup Pipironda, o mentre visitava la redacci¨® d¡¯Espasa i coneixia el poeta Josep Corredor-Matheos. Al final, les experi¨¨ncies de Par¨ªs i de Barcelona esdevenen cr¨°nica viva de l¡¯¨¨poca, per¨° el lector es va decebent perqu¨¨ enlloc troba la novel¡¤la que esperava.
ELS ULLS DELS HOMES MENTIDERS
Jordi Coca
Comanegra
210 p¨¤g. 18 euros
?s veritat que hi ha moments narratius portentosos (la representaci¨® d¡¯una obra de Pedro Salinas en una taberna del Camp de la Bota), que es respira l¡¯ambient de l¡¯¨¨poca, i que la desorientaci¨® que ofega el protagonista t¨¦ un desenrotllament persuasiu, per¨° el que s¡¯acaba imposant ¨¦s l¡¯exc¨¦s de dades hist¨°riques, com si les lli?ons d¡¯hist¨°ria aniquilessin el relat.??
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.