La Barcelona Games World treu de la pantalla els videojocs
El sal¨® d'oci digital oferir¨¤ un espectacle m¨¦s enll¨¤ de l'oferta de jocs per a m¨°bils, consoles i ordinadors
El sal¨® Barcelona Games World (BGW) arriba a la capital catalana per tercer any consecutiu del 29 de novembre al 2 de desembre. Entre els 170 expositors hi haur¨¤ les grans marques del sector per presentar les seves novetats davant d'una audi¨¨ncia que els organitzadors calculen que superar¨¤ les 130.000 persones. L'esdeveniment, organitzat per Fira de Barcelona, estrena ubicaci¨® al recinte firal de Gran Via de l'Hospitalet de Llobregat, i guanyar¨¤ espai interior als seus 56.000 metres quadrats. ¡°M¨¦s enll¨¤ de provar les novetats en consola, PC i m¨°bil, els assistents experimentaran viv¨¨ncies memorables¡±, assegura el director del sal¨®, Josep Antoni Llopart. El motiu d'aquesta afirmaci¨®: els personatges dels videojocs tamb¨¦ passejaran per les naus i passadissos del recinte firal. Alguns d'ells fins i tot es podran veure sense la necessitat de dur posades unes ulleres de realitat virtual.
La reedici¨® del joc del 1998 Resident Evil 2 de Capcom, que sortir¨¤ al mercat al gener, ¨¦s un dels videojocs que podran estrenar els assistents a la BGW. Els zombis de la saga traspassaran la pantalla ¡ªencarnats per actors¡ª i passejaran, amb els visitants, per un t¨²nel del terror de 170 metres quadrats, totalment a les fosques. Al mateix joc hi haur¨¤ un?escape room de 988 metres quadrats. Hi podran entrar 100 persones simult¨¤niament i hauran de buscar un ant¨ªdot per sobreviure. Els muntatges s¨®n, respectivament, producci¨® de les empreses barcelonines HorrorBox i Escape Barcelona.
La fira acollir¨¤ la final de ¡®League of Legends¡¯ d¡¯Espanya i Portugal
La pantalla psicol¨°gica que durant anys ha separat jugadors i videojoc es trenca per moments. La realitat virtual crea un m¨®n nou darrere de les ulleres. La realitat augmentada aprofita el que el jugador veu en el seu entorn real i hi col¡¤loca una capa d'objectes i personatges ficticis. La realitat mixta combina els dos conceptes: potser el jugador est¨¤ tocant una l¨¤mina de fusta (de deb¨°) per¨°, amb les ulleres posades, veu una gran paret t¨¤ctil futurista: el tacte i la vista es mouen per mons diferents. Amb aquests conceptes ¡ªque ocuparan 1.500 metres al sal¨®¡ª el jugador i els personatges dels t¨ªtols recreatius tenen via lliure per moure's entre el m¨®n real i l'imaginari: entrar i sortir del joc.
Fira de Barcelona s'ha aliat amb la companyia catalana Visyon, especialitzada en tecnologia immersiva, per dissenyar un dels parcs de realitat virtual m¨¦s grans d'Europa. Aquest espai ef¨ªmer, al qual es podr¨¤ accedir amb l'entrada general per¨° fent una cua espec¨ªfica [els 20 guanyadors del sorteig de Visyon tindran una entrada reservada], es dir¨¤ XR Zone i estar¨¤ distribu?t en vuit zones tem¨¤tiques. A cadascuna hi haur¨¤ tecnologies innovadores que prometen revolucionar el sector de l'oci digital en els propers anys. Segons Llopart, ¨¦s important que el p¨²blic pugui provar una tecnologia que encara no ¨¦s assequible per a la majoria de butxaques per endur-se-la a casa.
¡°El sector creixer¨¤ un 20% anual durant els propers tres anys¡±
Una de les novetats d'XR Zone ser¨¤ la taula de ping-pong reinventada. La superf¨ªcie ¨¦s una gran pantalla que detecta la pilota cada vegada que hi xoca i proporciona punts, imatges i, en definitiva, m¨¦s emoci¨® a la partida. La idea d'XRPitstop, filial de Visyon dedicada a esdeveniments, ¨¦s mostrar nous jocs produ?ts per l'empresa que es puguin comercialitzar en locals recreatius. ¡°La nostra pres¨¨ncia a la BGW ¨¦s una inversi¨® i una aposta per fer cr¨¦ixer la ind¨²stria de realitat virtual i apropar-la als consumidors¡±, explica el CEO de Visyon, Pere P¨¦rez. Clavar cops de puny amb un guant de boxa a un contrincant irreal, veure hologrames projectats en una paret i fer gimn¨¤s amb ulleres de realitat virtual s¨®n altres dels exemples d'experi¨¨ncies que es podran viure en aquest espai, on tampoc faltaran els zombis, en aquest cas els del joc Call of Duty (Activision).
Bandai Namco, Nintendo, PlayStation, Xbox, Epic Games, Warner o Riot Games s¨®n algunes de les marques de videojocs que hi presentaran les seves novetats. Tamb¨¦ participaran en la fira firmes tecnol¨°giques com Asus, HP, Intel i HTC Vive. A difer¨¨ncia de les seves dues primeres edicions, que es van fer a principis d'octubre, la BGW estar¨¤ m¨¦s a prop aquest any de les dates de les compres de Nadal. L'entrada d'un sol dia val 16 euros, mentre que es pot adquirir un abonament per a tres dies per 35 euros. A m¨¦s de provar els jocs abans que arribin al mercat, els assistents podran gaudir d'un programa de 80 activitats.
Els assistents podran jugar en una grua a 50 metres d¡¯altura
Amb l'aparici¨® dels tel¨¨fons m¨°bils i les consoles port¨¤tils, fa anys que els jocs han sortit en massa del televisor del menjador de casa i poden estar presents a qualsevol lloc. No obstant aix¨°, una plataforma amb seients penjant d'una grua a cinquanta metres d'altura en un espai dedicat a fires professionals continua sent una ubicaci¨® del tot inusual on jugar. Ser¨¤ una realitat a la BGW. ¡°El sal¨® est¨¤ consolidat en aquest tercer any, per¨° intenta sorprendre constantment¡±, explica el director de la trobada.
Els assistents al sal¨® podran pujar a la plataforma en grups de 22 ¡ªnom¨¦s el dia 1 de 10.00 a 20.00¡ª i competir entre ells amb una selecci¨® de jocs de Nintendo Switch en un muntatge organitzat per Vodafone. L'operador donar¨¤ prioritat a 200 dels seus clients, premiats tamb¨¦ amb entrades gratis a la fira. A m¨¦s de l'atracci¨® en si, l'operador disposar¨¤ d'un espai dinamitzat per la youtuber espanyola Miare, des d'on les persones que facin cua podran veure tot el que passa en la plataforma suspesa a trav¨¦s d'una c¨¤mera.
Gran final d¡¯eSports
La Barcelona Games World coincideix aquest any amb les finals d'algunes lligues dels anomenats eSports, que reuneixen audi¨¨ncies multitudin¨¤ries per veure en directe i projectades en grans pantalles partides de jugadors professionals de videojocs. M¨¦s de 1.700 espectadors podran presenciar a l'espai Arena de la BGW els enfrontaments dels quals sortir¨¤ el millor equip de League of Legends d'Espanya i Portugal. La Iberian Cup, que aquest any estrena la seva primera edici¨® organitzada per Riot Games i la Lliga de Videojocs Professional (LVP), celebrar¨¤ la seva gran final a la fira.
Les principals cites de la BGW
Dijous, 29 de novembre
11.00 - 11.30: El m¨®n del so i bandes sonores originals de videojocs (La Salle)
13.00 - 14.00: Ind¨²stria i Acad¨¨mia: Un di¨¤leg amb
futur (Tecnocampus)
15.30 - 16.00: eSports & M¨¤rqueting (Play The Games)
Divendres, 30 de novembre
12.00 - 13.00: Hist¨°ria de les consoles a Retrobarcelona
13.00 - 13.30: Lliurament de premis als Special Guests
16.00 - 17.00: Introducci¨® a l'electr¨°nica al Cosplay
19.00 - 19.30: Final de Fortnite al Mobile Arena
Dissabte, 1 de desembre
12.00 - 13.00: Confer¨¨ncia d'Akira Yamaoka
15.00h - 20.00: Semifinals de League of Legends
18.00 - 19.30: Final de Hearthstone al Mobile Arena
18.00 - 20.00 - Arqueologia Gamer. Qui vetlla pel llegat del videojoc?
Domingo, 2 de desembre
12.00 - 14.00 - Tom Kalinske, exconseller delegat de Sega
15.00 - 20.00 Final de League of Legends
16.00 - 18.00 Concurs d'actuacions de Cosplay
El talent de 90 ¡®startups¡¯
¡°El mercat ib¨¨ric ¨¦s una pot¨¨ncia a Europa de repercussi¨® internacional gr¨¤cies a l'abast del portugu¨¨s i l'espanyol al continent americ¨¤¡±, assegura el responsable de relacions institucionals de la LVP, Sergi Mesonero. Per aquest motiu, la Iberian Cup cerca convertir-se en un ¡°nou referent de League of Legends¡±, el joc per excel¡¤l¨¨ncia dels eSports. Una altra iniciativa en la mateixa l¨ªnia, Barcelona Mobile Challenge, acollir¨¤ durant els quatre dies del sal¨® diferents tornejos per trobar els millors jugadors de Clash Royale, Arena of Valor, Hearthstone i Fornite. La BGW veu en els jocs per a m¨°bils un segment que s'ha disparat i que, segons dades del 2017 de la consultora Newzoo, representa un 44% de la quota de negoci, respecte al 29% de les consoles i un 27% el PC.?
¡°Creixer¨¤ un 20% anualment durant els propers tres anys¡±, comenta Llopart sobre la bona salut del sector dels videojocs. A Espanya la facturaci¨® d'aquesta ind¨²stria va arribar als 617 milions d'euros, segons dades del Llibre Blanc del 2017 de l'associaci¨® espanyola d'empreses productores i desenvolupadores de videojocs DEV. Aquest mateix document preveu que el 2020 aquesta xifra pot ascendir als 1.440 milions. Conscient del potencial nacional, la BGW dedicar¨¤ un espai a impulsar les empreses emergents. En col¡¤laboraci¨® amb la incubadora de videojocs de Barcelona Game BCN, un jurat de la BGW ha seleccionat 60 projectes de startups nacionals i internacionals que tindran un estand a la fira, a la zona indie, i entraran en un programa de finan?ament. Dotze d'elles, d'un total de m¨¦s de 220, han estat seleccionades a trav¨¦s d'un concurs obert i algunes acudiran amb l'Institut Catal¨¤ de les Empreses Culturals (ICEC). Les startups que participaran en l'esdeveniment, 90 en total i un 15% estrangeres, podran defensar els seus projectes davant d'inversors internacionals i publishers de videojocs, una figura que equival a l'editor al m¨®n literari.
M¨¦s oferta universit¨¤ria
Amb la pres¨¨ncia de la Barcelona Games World, el congr¨¦s de desenvolupadors Gamelab i el Mobile World Congress, Barcelona ¨¦s un pol d'atracci¨® d'empreses de videojocs. Ho demostra que gegants com Social Point i King apostin des de fa anys per tenir pres¨¨ncia a la capital catalana. Aquest ecosistema ha provocat que el nombre d'estudiants de graus i m¨¤sters enfocats a l'oci digital a Catalunya s'hagi multiplicat per dotze en cinc anys. Tamb¨¦ ho ha fet l'oferta. Si en el curs 2013-2014 existia nom¨¦s un grau en videojocs i algun m¨¤ster, amb un total de 100 alumnes, quatre anys m¨¦s tard aquesta xifra superava els 1.200. S¨®n xifres del curs que va acabar el juny passat. Els alumnes estaven repartits en deu graus (nom¨¦s un a preu p¨²blic) i cinc m¨¤sters, segons dades de l'ICEC.?
ENTI-UB, la primera escola universit¨¤ria de creaci¨® de videojocs de Catalunya, ocupar¨¤ un dels estands dedicats a la formaci¨®. ¡°La Barcelona Games World suposa la reducci¨® a la m¨ªnima expressi¨® entre la ind¨²stria i l'acad¨¨mia¡±, afirma ?scar Garc¨ªa, director acad¨¨mic de l'escola. Afegeix que aquesta oportunitat permet que ¡°professors i alumnes puguin parlar amb els desenvolupadors cara a cara¡± i trobar oportunitats laborals. Aix¨ª mateix, Garc¨ªa celebra que a la BGW les fam¨ªlies assistents ¡°connectin amb el vessant pedag¨°gic del videojoc¡±, per la qual cosa ¡°es produeixen les condicions oportunes perqu¨¨ els joves entenguin la ind¨²stria i els pares s'apropin al videojoc¡±. Alguns adolescents potser s'animaran a estudiar la disciplina en un futur.
El record dels noranta
La startup Garage 51 tindr¨¤ estand en la secci¨® indie de la fira gr¨¤cies a una beca d'ENTI-UB a un bon expedient. Es tracta de la primera companyia que ha sorgit de l'escola, formada per tres exestudiants. Ha desenvolupat un joc d'acci¨® de samurais contra monstres ambientat al Jap¨®. El juny passat la companyia va obtenir un pr¨¦stec de 80.000 euros de l'ICEC.
La nost¨¤lgia per uns videojocs m¨¦s simples i limitats tecnol¨°gicament es podr¨¤ sentir de prop a l'espai Retrobarcelona de la fira. Els assistents podran jugar a m¨¦s de 250 consoles recreatives, ordinadors cl¨¤ssics i m¨¤quines arcade ¡ªles que van permetre jugar a videojocs als salons recreatius fins als noranta¡ª en un espai de m¨¦s de 5.000 metres quadrats. En aquest cas, la seva relaci¨® amb la pantalla ser¨¤ la tradicional. Si a la zona futurista dedicada a la realitat virtual es podr¨¤ jugar a un tennis de taula evolucionat, a l'espai retro se celebrar¨¤ un torneig de futbol¨ª cl¨¤ssic. L'espai de jocs antics retr¨¤ homenatge a la consola Mega Drive de Sega, que va triomfar en la d¨¨cada dels noranta. El que va ser CEO de la companyia als Estats Units durant el moment de m¨¦s ¨¨xit, Tom Kalinske, ser¨¤ el convidat estrella de Retrobarcelona.
Recital de bandes sonores
El videojoc, la ind¨²stria cultural m¨¦s flamant, s'ha alimentat al llarg de la seva encara curta hist¨°ria d'altres disciplines art¨ªstiques, com la m¨²sica i el cinema. L'edici¨® del 2018 de la Barcelona Games World reconeixer¨¤ la traject¨°ria professional del japon¨¨s Akira Yamaoka, una de les figures m¨¦s aclamades de la m¨²sica dels videojocs. ?s autor de les bandes sonores dels t¨ªtols de la saga de terror Silent Hill (Konami) i de les adaptacions cinematogr¨¤fiques d'aquest joc. Els assistents que ho vulguin hauran d'adquirir una entrada especial per gaudir de la m¨²sica de Yamaoka en directe. Ser¨¤ el dissabte dia 1 a l'Auditori F¨°rum CCIB de Barcelona. Un espectacle anomenat Games & Symphonies viatjar¨¤ per les millors bandes sonores de videojocs acompanyat d'efectes multim¨¨dia.
Espectacle de ¡®cosplay¡¯
Tindr¨¤ lloc sobre la passarel¡¤la. Alguns dels assistents a la Barcelona Games World mutaran en alguns dels seus personatges preferits. En aquest cas, sense l'ajuda de cap realitat paral¡¤lela. Les places ja estan esgotades. Es tracta de la secci¨® de cosplay del festival, fenomen nascut al Jap¨® que consisteix a disfressar-se d'un personatge de videojocs o de manga. Alguns dels participants lluiran els seus h¨¤bits en una desfilada de moda. D'altres ¡ªen aquesta categoria encara queden places¡ª cantaran i ballaran amb la seva disfressa dalt d'un escenari. Els inscrits podran fer-ho a manera individual o en grup per acomiadar la fira, ja que aquest concurs tindr¨¤ lloc diumenge, l'¨²ltim dia. L'organitzaci¨® lliurar¨¤ premis a les millors disfresses segons diverses categories.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.