Un vodevil d¡¯¨¨xit que sempre torna
Barcelona ¨¦s la ciutat que m¨¦s muntatges ha estrenat de ¡®Pel davant...i pel darrere¡¯
Barcelona ja ¨¦s la ciutat que m¨¦s muntatges ha estrenat de Pel davant...i pel darrere, la famosa com¨¨dia de Michael Frayn que, des de la seva estrena a Londres, el 1982, ha estat vista per m¨¦s de catorze milions d'espectadors a tot el m¨®n. L'estrena al teatre Borr¨¤s, en versi¨® de Paco Mir, de la seva cinquena producci¨® barcelonina, dirigida, com totes les anteriors, per Alexander Herold, estableix un nou r¨¨cord.
Filant encara m¨¦s prim, Mir ha podat encara m¨¦s la seva versi¨® anterior, del 2010, i ha deixat l'espectacle en una mica menys de dues hores. El curi¨®s ¨¦s que gaireb¨¦ no es nota: els grans gags continuen vius i l'eixelebrada acci¨® no dona treva als actors, ni per davant, ni per darrere de l'escena.
Ha plogut molt en la vida pol¨ªtica, social i art¨ªstica barcelonina des del 1985, quan la famosa com¨¨dia de Frayn, titulada originalment Noises off, es va estrenar al Condal, amb Mario Gas, Montse Guallar i Juanjo Puigcorb¨¦ en l'elenc. Com a Londres, l¡¯estrena va ser un revulsiu per als actors, que podien, per fi, divertir-se, amb un vodevil ple de picades d'ullet a la professi¨® que aportava aire fresc amb una alternativa als drames profunds que omplien l'escena.
Pel davant...i pel darrera
Pel davant...i pel darrera, de Michael Frayn. Jordi D¨ªaz, Miquel Sitjar, Lloll Bertran, Agn¨¨s Busquets, Carme Pla, Llu¨ªs Villanueva, Xavi Serrat, Laia Alsina i Bernat Cot. Direcci¨®: Alexander Herold. Teatre Borr¨¤s. Barcelona, 28 de novembre.
L'oferta ¨¦s avui m¨¦s diversa, rica i variada ¡ªels musicals i les com¨¨dies, de fet, viuen una ¨¨poca daurada¡ª per¨° Pel davant...i pel darrere, que va trobar en el biling¨¹isme un aliat natural per fer riure el p¨²blic, continua fent hist¨°ria en l'escena catalana. El 1996 va triomfar al Vict¨°ria i va passar al Goya; el 2002, en una nova versi¨® del text de Frayn estrenada a Londres i Nova York, va tornar al Borr¨¤s, que tamb¨¦ va presentar l'¨²ltim muntatge el 2010.
En la nova producci¨® d¡¯Anexa, Alexander Herold, que coneix a fons els racons de la com¨¨dia, torna a insuflar vida a aquest vodevil amb tocs d'alta com¨¨dia anglesa que, entre plats de sardines, caixes i un tel¨¨fon de taula dels de tota la vida, provoca riallades deixant veure tots els desastres que poden passar en un assaig i en una ca¨°tica funci¨® a c¨¤rrec d'una companyia d'actors dolents de solemnitat.
Tot funciona com un rellotge en aquesta joguina teatral amb actors fent d'actors que actuen. A la vis c¨°mica s'uneix l'esfor? f¨ªsic, ja que no paren ni un moment amb el ritme vertigin¨®s que marca l'acci¨®, entre sortides, entrades a destemps, caigudes i cops amb portes i finestres.
Miquel Sitjar i Jordi D¨ªaz s¨®n els ¨²nics que repeteixen en aquesta nova producci¨® i donen lluentor a un elenc completat per Lloll Bertran, Agn¨¨s Busquets, Carme Pla, Llu¨ªs Villanueva, Xavi Serrat, Laia Alsina i Bernat Cot que combina bona intu?ci¨® i gr¨¤cia en les r¨¨pliques. L'escenografia de Jordi Bulbena ambienta la trama en un adossat a la serra de Madrid sense deixar de ser la de sempre en una com¨¨dia ¡°de portes¡± que funciona com un rellotge.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
?Tienes una suscripci¨®n de empresa? Accede aqu¨ª para contratar m¨¢s cuentas.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.