Passats misteriosos
'Tina Frankens' ¨¦s una recreaci¨® actual del mite de Frankenstein, que arriba just quan es compleixen els 200 anys de la publicaci¨® de l¡¯obra de Mary Shelley
L¡¯escriptora Bel Olid irromp amb for?a en la narrativa juvenil i crossover amb Tina Frankens, recreaci¨® actual del mite de Frankenstein, que arriba just quan es compleixen els 200 anys de la publicaci¨® de l¡¯obra de Mary Shelley i el ress¨° s¡¯escampa arreu amb actes de tota ¨ªndole, i que esdev¨¦ una obra ideal per provar de posar el cl¨¤ssic a les mans dels joves lectors i debatre-hi.
Olid (Matar¨®, 1977) presenta la Tina Frankens, una noia que es va despertant al laboratori de la seva tieta. No sap on ¨¦s ni sap on para. T¨¦ un cos fet de peda?os i farcit de cicatrius. Tant la seva hist¨°ria com la dels personatges que es mouen al seu voltant, el lector les anir¨¤ coneixent i configurant a partir dels fragments, peda?os i cap¨ªtols, un p¨¨l entretallats i molt suggeridors, que ens ofereix l¡¯autora en boca de dues veus: un narrador omniscient i la mateixa Tina. La protagonista lluita, al llarg de la novel¡¤la, per esbrinar el seu passat ¡ªrecorda feblement el moment clau: un accident als setze anys¡ª, situar-se en el seu present i acceptar-lo, aix¨ª com afrontar un futur incert.
Olid aconsegueix actualitzar el mite, per¨° sobretot captar l¡¯inter¨¨s sense fer-ho f¨¤cil al lector. Flaixos i fragments, per¨° tamb¨¦ un estil volgudament fred que va directe als fets i a l¡¯acci¨®, sense perdre¡¯s per les branques de descripcions i elements superflus. Del llibre, a part de l¡¯excel¡¤lent estructura i una gran execuci¨® narrativa, en destaca l¡¯edici¨® de luxe i les il¡¤lustracions ¡ªpoc habituals en una obra per a joves¡ª de Montse Rubio, que acompanyen i emmarquen la narraci¨® i col¡¤laboren a donar entitat a l¡¯atmosfera de l¡¯obra.
'Tina Frankens' / 'La segona vida del Marc'
Bel Olid / David Nel¡¤lo
Il¡¤lustracions de Montse Rubio
Fanbooks / Cru?lla
166 / 140 p¨¤gines
14,90 / 11,95 euros
Tina Frankens mant¨¦ alguna similitud, nom¨¦s quant a argument, amb la novel¡¤la guanyadora del darrer premi Gran Angular de novel¡¤la juvenil, La segona vida del Marc, de David Nel¡¤lo (autor de llarga i reconeguda traject¨°ria en literatura infantil i juvenil), ja que en Marc ¨¦s un infant estrany, ¡°amb una intel¡¤lig¨¨ncia m¨¦s aguda del que correspondria a la seva edat, per¨° per a altres coses ¨¦s d¡¯una ingenu?tat extrema¡±, que de manera gaireb¨¦ involunt¨¤ria parla de fets concrets d¡¯una vida passada que, en aquest cas, no es correspon amb la seva.
Si b¨¦ el punt d¡¯atenci¨® i d¡¯inter¨¨s ¨¦s aquesta segona vida oculta del Marc, i tot gira al seu voltant, qui narra en primera persona ¨¦s l¡¯Abel, el vertader protagonista. Ell, estudiant de teatre, fa de cangur del Marc i aconsegueix connectar amb el dif¨ªcil car¨¤cter de l¡¯infant i introduir-se en el seu univers opac. Mentre hi va aprofundint, l¡¯Abel va sentint coses sorprenents de la boca del Marc, i, amb molts dubtes, l¡¯Abel decideix esdevenir una mena de detectiu per arribar al fons de la q¨¹esti¨®.
A difer¨¨ncia d¡¯Olid, que dona peces al lector per tal que es construeixi la seva pel¡¤l¨ªcula i va de cara a l¡¯acci¨®, Nel¡¤lo opta per una descripci¨® minuciosa dels espais i dels fets, per un aprofundiment en el tarann¨¤ i la psicologia dels diversos personatges que apareixen a l¡¯escenari, per un ritme lent. I tot i que avan?a cap a l¡¯objectiu, acaba esdevenint m¨¦s important la forma i la creaci¨® d¡¯expectativa que l¡¯objectiu mateix que ens promet el t¨ªtol i cap on es dirigeix la investigaci¨®.
Tina Frankens i La segona vida del Marc tenen uns personatges centrals que s¡¯assemblen pels seus passats incerts i misteriosos. Tant ells com els lectors volen saber-ne el desllorigador, per assentar-se i assentar-nos satisfets en el present. Per¨° la manera com ho enfoquen i ho aborden els autors s¨®n dues cares d¡¯una mateixa moneda, dues maneres d¡¯afrontar una obra liter¨¤ria, dues formes captivadores, cadascuna des de la seva talaia.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.