Maite Carranza i Elia Barcel¨® guanyen la XXVII edici¨® del Premi Edeb¨¦
Les dues obres guardonades dialoguen sobre la igualtat de g¨¨nere, la llibertat femenina i l'empatia
L'escriptora Maite Carranza, amb la novel¡¤la Safari, en qu¨¨ homenatja un dels seus herois d'inf¨¤ncia, Tarzan dels micos, ha guanyat aquest dimecres el XXVII Premi Edeb¨¦ de Literatura Infantil, i Elia Barcel¨®, amb El efecto Frankenstein, ha estat la guardonada en l'apartat Juvenil. Les dues novel¡¤les, que arribaran al mar? a les llibreries, han estat les escollides d'un total de 289 originals, dels quals 198 eren de la modalitat infantil, dotada amb 25.000 euros, i 91 de la juvenil, dotada amb 30.000 euros.
El jurat remarca que les dues obres es connecten des d'un passat literari fins a l'actualitat per dialogar sobre la igualtat de g¨¨nere, la llibertat femenina i l'empatia, incitant a reflexionar sobre la desigualtat, la difer¨¨ncia i la indifer¨¨ncia.
A trav¨¦s d'un "humor absurd", la barcelonina Maite Carranza, Premi Nacional de literatura juvenil 2011 i que igual que Barcel¨® ha obtingut l'Edeb¨¦ en tres ocasions, a m¨¦s d'homenatjar el personatge de Tarzan, convida els lectors a aprendre dels primats perqu¨¨ els humans "es tornin m¨¦s justos i m¨¦s humils". Per al membre del jurat, Vicen? Villatoro, es tracta d'una obra que ha guanyat "perqu¨¨ ¨¦s divertida, est¨¤ ben feta, ¨¦s versemblant i perqu¨¨ el jurat s'ho va passar molt b¨¦".
Aclaparada, Carranza ha agra?t l'opini¨® de Villatoro i ha indicat que quan escrivia aquesta hist¨°ria, per a lectors d'entre deu i dotze anys i protagonitzada pel Dani, qui un dia va perdre la parla i en un viatge amb la fam¨ªlia queda desemparat en la sabana africana, tamb¨¦ s'ho va passar b¨¦ creant-la.
Antrop¨°loga de formaci¨®, ha assenyalat que a l'obra tracta sobre el que significa la civilitzaci¨®, que "ens creiem molt superiors a altres ¨¦ssers, encara que aquests ens poden donar moltes lli?ons de tota mena, per¨°, ¨¦s veritat, que tamb¨¦ s¨®n molt b¨¨sties i que no existeix el paradigma de la perfecci¨®". No obstant aix¨°, ha sostingut que els humans encara han d'"avergonyir-se de moltes actuacions com el masclisme o la xenof¨°bia, que els animals resolen d'altres maneres o com en el cas dels ximpanz¨¦s, que demanen perd¨® i accepten quan s'equivoquen". "Aqu¨ª encara hi ha gent que no ha apr¨¨s", ha postil¡¤lat.
La valenciana Elia Barcel¨®, considerada una de les dames espanyoles de la novel¡¤la negra, introdueix al lector al segle XVIII, quan la pres¨¨ncia p¨²blica de la dona era escassa o inexistent. En nom del jurat, Rosa Navarro Dur¨¢n ha mantingut que es tracta d'una novel¡¤la que ¨¦s un homenatge a Mary Shelley "apassionant, que t'atrapa des del comen?ament, molt ben constru?da i que trenca amb les lleis de la versemblan?a, encara que no deixa de fer-te preguntes sobre aix¨°".
Barcel¨®, qui tamb¨¦ ha "gaudit molt¨ªssim" creant aquest artefacte per a tots els p¨²blics, ha destacat que ha volgut fer un homenatge "a la tradici¨®, a l'amor per la lectura, als llibres, a Frankenstein, a Shelley...?s una declaraci¨® d'amor a que jo sigui qui s¨®c ara".
D'una altra banda, no ha amagat que ha viatjat fins al segle XVIII per a ensenyar-ho amb els ulls d'ara, perqu¨¨ els lectors joves "s'adonin que no sempre s'ha viscut com ho fem ara, quan ¨¦s evident que la gent pot moure's lliurement o que cal buscar la felicitat". "Aix¨° tan evident -ha continuat- no ho era. I ¨¦s una cosa que em fastigueja, estar al segle XXI i seguir donant-li a l'assumpte del feminisme". A la vegada, l'amor ¨¦s una q¨¹esti¨® central perqu¨¨ a Barcel¨® li sembla tan b¨¤sic "com la gravetat" i sobre el final, que no ha revelat, per¨° que sorpr¨¨n al lector, ha dit que "ho volia aix¨ª, ¨¦s el que tots voldr¨ªem llegir, encara que et passis tres pobles".
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.