Donar a llum un nad¨® i una pel¡¤l¨ªcula: ¡°L¡¯¨²nic l¨ªmit va ser no gravar el part¡±
Carlos Marqu¨¦s-Marcet estrena al festival de Rotterdam el seu nou projecte, rodat durant l'embar¨¤s real de la parella protagonista
La nova pel¡¤l¨ªcula de Carlos Marqu¨¦s-Marcet, Els dies que vindran, tindr¨¤ la seva estrena mundial aquest dijous en el marc de la secci¨® competitiva del Festival de Cinema de Rotterdam, on ja ha despertat reaccions positives en les projeccions pr¨¨vies per a professionals. Es tracta del tercer llargmetratge del director catal¨¤, de 35 anys, despr¨¦s de?10.000 km i Terra ferma, i va ser rodat durant l'embar¨¤s real de la seva parella protagonista, David Verdaguer i Mar¨ªa Rodr¨ªguez, germen d'una hist¨°ria de ficci¨® constru?da a partir de la seva intimitat, que s'estrenar¨¤ al juny a Espanya.
Tot va comen?ar amb un predictor per Skype, els dies previs al rodatge de Terra ferma. Verdaguer, convertit en actor fetitxe del director, estava a Londres assajant, mentre que Rodr¨ªguez es trobava a Barcelona. ¡°En aquest test a dist¨¤ncia es van adonar que estaven embarassats. I alguna cosa es va encendre dins meu¡±, confessa Marqu¨¦s-Marcet en una pausa del rodatge d'En el corredor de la muerte, la s¨¨rie inspirada en el llibre de Nacho Carretero que prepara per a Movistar +. El director va donar uns dies de festa a Verdaguer perqu¨¨ ho celebr¨¦s amb la seva companya. Per¨° l'actor va marxar a Barcelona amb un enc¨¤rrec: proposar-li rodar aquest projecte, que llavors encara es trobava en estat embrionari. ¡°Vaig acceptar de seguida¡±, recorda Rodr¨ªguez, que va veure com el seu cos anava canviant davant de la c¨¤mera a mesura que avan?ava la gestaci¨®. ¡°Potser ha estat una mica inconscient. Quan l'he vist acabada m'he adonat del viatge que hem fet¡±, afegeix l'actriu.
En realitat, la parella no s'interpreta a si mateixa a la pel¡¤l¨ªcula. ¡°No m'interessava que fos un documental o un reality sobre un embar¨¤s¡±, afirma el director. De fet, va preferir construir personatges de ficci¨® amb els seus actors, que a la pel¡¤l¨ªcula tenen noms i oficis diferents: Verdaguer ¨¦s el Llu¨ªs, un jove advocat, mentre que Rodr¨ªguez es diu Vir i ¨¦s periodista. ¡°Aquests personatges van ser el vehicle que ens han perm¨¨s mostrar la seva intimitat. Si ens hi hagu¨¦ssim apropat d'una manera m¨¦s directa, hauria estat molt m¨¦s dif¨ªcil¡±, opina Marqu¨¦s-Marcet. ¡°L'¨²nic l¨ªmit que vaig posar va ser no gravar el part, perqu¨¨ no volia viure'l davant de la c¨¤mera¡±, afirma Rodr¨ªguez. ¡°Per¨° no tinc la sensaci¨® d'haver hagut de negociar. Tot es va fer de manera org¨¤nica, amb un equip petit de sis o set persones¡±. Un Boyhood de nou mesos? ¡°M'agrada molt i hi ha una semblan?a, per¨° no la considero un referent. De fet, vam comen?ar a rodar tan r¨¤pidament que no vam tenir temps de buscar influ¨¨ncies¡±, somriu Marqu¨¦s-Marcet, que prefereix trobar-les en el cinema experimental de Stan Brakhage, que el 1959 ja va filmar el naixement de la seva primog¨¨nita a la pel¡¤l¨ªcula Window Water Baby Moving.
Malgrat partir de la ficci¨®, les viv¨¨ncies de la parella no van trigar a infiltrar-se en el projecte. Quan Rodr¨ªguez va perdre un paper en el teatre pel seu embar¨¤s ¨C¡°La productora no va voler assegurar-me¡±, lamenta l'actriu¨C, es va decidir que la periodista que interpreta tamb¨¦ havia de quedar-se a l'atur. A la pel¡¤l¨ªcula, que condensa en 95 minuts gaireb¨¦ un any i mig de rodatge, predominen els reflexos deformants entre ficci¨® i realitat, de l'euf¨°ria inicial a les pors que arriben despr¨¦s, aix¨ª com les difer¨¨ncies que sorgeixen dins d'una parella que s'aprendr¨¤ a con¨¨ixer durant l'embar¨¤s. Part natural o epidural? Escola p¨²blica o privada? T'has de comen?ar a comportar com un adult responsable o pots continuar vivint com sempre? Marqu¨¦s-Marcet ambienta la seva hist¨°ria en una Barcelona realista i reconeixible, en un barri del Born allunyat de la postal tur¨ªstica, en qu¨¨ una frase es comen?a en catal¨¤ i s'acaba en castell¨¤, i amb l'acompanyament musical de les can?ons de Maria Arnal i Marcel Bag¨¦s.
A mig rodatge, Marqu¨¦s-Marcet va trobar l'aut¨¨ntica joia d'aquesta pel¡¤l¨ªcula: el v¨ªdeo dom¨¨stic que reflecteix el part de 48 hores amb qu¨¨ va donar a llum la seva mare. ¡°Ho va fer un amic dels meus pares, que era fot¨°graf, de manera totalment amateur. La meva mare, que ¨¦s professora, l'hi posava als seus alumnes per ensenyar-los d'on venien els nens. Jo no sabia si morir-me d'orgull o de vergonya¡±, fa broma Rodr¨ªguez. El director va decidir integrar aquest v¨ªdeo en la seva pel¡¤l¨ªcula, introduint la q¨¹esti¨® de la transmissi¨® d'una generaci¨® a la seg¨¹ent, i fins i tot va rodar una seq¨¹¨¨ncia amb la fam¨ªlia de la seva actriu. De sobte, la pel¡¤l¨ªcula es va convertir en el particular v¨ªdeo dom¨¨stic que Verdaguer i Rodr¨ªguez llegaran a la seva filla. ¡°Aquest v¨ªdeo ¨¦s un dels millors regals que m'han fet. Salvant les dist¨¤ncies, volia que la meva filla tingu¨¦s alguna cosa aix¨ª¡±, afirma la int¨¨rpret. Aquesta nena, que far¨¤ dos anys al maig, tamb¨¦ apareix en diverses seq¨¹¨¨ncies d'Els dies que vindran. Encara que fins i tot aquest nad¨® interpreti un personatge: a la pel¡¤l¨ªcula es diu Zoe, mentre que a la vida real respon al nom de Lupe.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.