Sang i fetge de deb¨°
'Los asesinos de la luna' i 'Judas' s¨®n dos grans del bon 'true crime', g¨¨nere de moda: el millor del periodisme (atenci¨® profunda a la realitat) i de la narrativa (estil fluid)
Los asesinos de la luna
David Grann
Traducci¨® de Luis Murillo
Literatura Random House
368 p¨¤gines. 20,90 euros
L¡¯eclosi¨® del true crime¡ªg¨¨nere polifac¨¨tic que sol prendre la forma de treballs d¡¯investigaci¨®, cr¨°niques o testimonis personals al voltant de crims reals¡ª potser s¡¯explica pel fet que el lector de novel¡¤la negra necessita nous al¡¤licients despr¨¦s d¡¯una certa saturaci¨® amb les f¨®rmules reiteratives de la ficci¨®, tot aix¨° dins d¡¯un marc de contagi a partir de la proliferaci¨® de documentals a les plataformes televisives que pivoten sobre temes comuns. La resposta del mercat literari a l¡¯inter¨¨s per la sang vessada (el morbo que la cr¨°nica negra ha despertat tota la vida, vaja) s¡¯ha tradu?t en un ampli grapat de propostes.
Judas
Astrid Holleeder
Traducci¨® de Laura Manero
Reservoir Books
408 p¨¤gines. 21,90 euros
En la figura de David Grann (Nova York, 1967), col¡¤laborador de The New Yorker i The New York Times, entre altres mitjans, el true crime troba la seva millor fomulaci¨® ¡ªla que segurament va fixar Truman Capote a A sang freda¡ª, aquella en qu¨¨ el rigor period¨ªstic previ ¡ªtones de recerca¡ª dona pas a una exposici¨® narrativa d¡¯una amenitat no renyida amb la profunditat. A Los asesinos de la luna exposa el genocidi encobert que va patir la tribu ¨ªndia dels osage tan bon punt la troballa de petroli a les seves terres els va convertir en milionaris als anys vint del segle passat, esc¨¤ndol que va accelerar el proc¨¦s de professionalitzaci¨® de policies i detectius privats. A la manera d¡¯un bonus track, si b¨¦ amb m¨¨rits individuals amb escreix, veuen la llum en paral¡¤lel tres cr¨°niques negres ¡ªo relats de no-ficci¨®¡ª del mateix autor. Reunides a El viejo y la pistola (Literatura Random House; 14,90 euros) per cert, presumpte comiat de Robert Redford en la seva adaptaci¨® cinematogr¨¤fica a c¨¤rrec de David Lowery, retraten un artista de la fuga carcer¨¤ria, un policia polon¨¨s (i lector paranoic) i un suplantador d¡¯identitat per recordar-nos all¨° que a la realitat hi trobem els personatges que la ficci¨® no ¨¦s capa? d¡¯imaginar.
Roberto Saviano no ¨¦s l¡¯¨²nic escriptor que viu sota un programa de protecci¨® de testimonis. L¡¯advocada Astrid Holleeder tamb¨¦ es veu for?ada a la clandestinitat des que va decidir reunir proves que portessin a la garjola el seu germ¨¤, Willem, mafi¨®s aficionat a silenciar per sempre tots aquells disposats a denunciar-lo (i fam¨®s pel segrest del president de la cervesera Heineken). El t¨ªtol d¡¯aquesta barreja de drama familiar, catarsi personal, relat criminal i thriller judicial ¨¦s prou eloq¨¹ent: Judas. As¨ª traicion¨¦ a mi hermano, el g¨¢ngster m¨¢s famoso de Holanda. El material de base ¨¦s tan potent ¡ªtant la figura monstruosa al nucli com la determinaci¨® de la seva N¨¨mesi fraternal¡ª, que l¡¯autora en t¨¦ prou d¡¯anar directa al gra, descartant floritures estil¨ªstiques, i aconsegueix fins i tot que se li perdoni un ep¨ªleg lacrimogen en forma de carta al germ¨¤.
Tres raons per recomanar-los
1. Dos grans del bon true crime, g¨¨nere de moda: el millor del periodisme (atenci¨® profunda a la realitat) i de la narrativa (estil fluid).
2. Grann recupera un episodi hist¨°ric sepultat, atrapant amb les armes de la novel¡¤la de misteri i retratant criminals que semblen de ficci¨®.
3. Holleeder barreja la proximitat de la hist¨°ria familiar punyent (i cat¨¤rquica), el nervi de la criminal i el neguit del conflicte moral.
El coro de medianoche
Gene Kerrigan
Traducci¨® d¡¯Ana Crespo
Sajal¨ªn
414 p¨¤gines. 23 euros
Si Irlanda t¨¦ en Benjamin Black el noir hist¨°ric de prosa sublim i en John Connolly el noir sobrenatural, Gene Kerrigan ¨¦s el noir de carrer, el cronista de la guerra infinita entre el cos policial i la delinq¨¹¨¨ncia tentacular, fent per Dubl¨ªn el mateix que William McIlvaney va fer per Glasgow o Ed McBain per Nova York: burxar en la seva ¨¤nima bruta, suada, explosiva, insalvable. El coro de medianoche perfila un veter¨¤ inspector de la Garda S¨ªoch¨¢na, Harry Synnott, sota pressi¨® m¨¤xima, at¨¨s que encara un doble cas (esbrinar si un noi de fam¨ªlia poderosa ¨¦s culpable de la violaci¨® d¡¯una exparella i enxampar un atracador reincident) i veu com un fantasma del passat amena?a d¡¯abocar-lo a una prejubilaci¨® for?osa. Magistral en la composici¨® dels personatges, en els di¨¤legs i a mostrar el batec de la ciutat, Kerrigan torna a oposar per a cl¨¤ssic.
Carretera de plata
Stina Jackson
Traducci¨® d¡¯Elda Garc¨ªa
RBA
320 p¨¤gines. 19 euros
Despr¨¦s de l¡¯allau de t¨ªtols del fred que han deixat gla?ats a molts, dir que arriba el darrer fenomen de la literatura negra n¨°rdica ¨¦s contraproduent. Per¨°, en aquest cas, els lectors s¨®n davant de the real thing, com diuen els anglosaxons. Tres anys despr¨¦s que desaparagu¨¦s la seva filla adolescent, l¡¯insomne Lelle sembla l¡¯¨²nic que s¡¯agafa a un fil d¡¯esperan?a, i aix¨ª, cada estiu, sota la llum inclement del sol de mitjanit, recorre amb cotxe la carretera 95, que travessa Su¨¨cia fins a endinsar-se en Noruega. Aquesta hist¨°ria de pare coratge s¡¯entrecreua amb la d¡¯una jove a la recerca de la seva independ¨¨ncia en un ambient amena?ador... Primera dona que rep el premi a la Millor Novel¡¤la Negra Sueca, Stina Jackson explora la complexitat dels lligams de sang, esdev¨¦ atmosf¨¨rica i colpidora i demostra que a casa seva tamb¨¦ es respira el g¨°tic meridional.
El ¨²ltimo barco
Domingo Villar
Siruela
712 p¨¤gines
23,95 euros
En un g¨¨nere tan esclau de la producci¨® serial com la novel¡¤la negra, que sovint implica la imposici¨® que l¡¯escriptor/a tregui una novetat cada any, el fet que Domingo Villar hagi trigat deu anys a lliurar el tercer cas del detectiu Leo Caldas suposa tota una evid¨¨ncia del rigor i l¡¯exig¨¨ncia que defineixen l¡¯autor de Vigo. Tot aix¨° queda feli?ment reflectit aqu¨ª, on Caldas i el seu equip investiguen la desaparici¨® d¡¯una professora de cer¨¤mica, establerta en un poblet de pescadors, al qual s¡¯arriba amb ferri despr¨¦s de travessar la ria de Vigo. Atenci¨® al detall, una curosa mirada al paisatge, una calma tensa que sembla bressar el lector, l¡¯estudi del car¨¤cter gallec, tocs d¡¯humor subtil i la capacitat de lligar-ho tot sense cap mena d¡¯artificis s¨®n alguns dels m¨¨rits de qui afegeix aqu¨ª motius per ser considerat el millor autor espanyol de la seva especialitat.
La frontera
Don Winslow
Traducci¨® de Victoria Horrillo
HarperCollins Ib¨¦rica
960 p¨¤gines. 23,90 euros
Aquest ¨¦s el treball de la meva vida¡±, diu Don Winslow sobre la seva trilogia dedicada al tr¨¤fic de drogues, tot entenent-lo en la seva concepci¨® m¨¦s minuciosa, transversal i global possible, ¨¦s a dir, reunint el conjunt de peces que el fan possible i el pateixen. Despr¨¦s d¡¯El poder del perro i El c¨¢rtel, arriba el tercer i definitiu cap¨ªtol d¡¯aquest fresc ¨¨pic i esgarrif¨®s, personalitzat en Art Keller, agent de la DEA, i Ad¨¢n Barrera, el cap del c¨¤rtel de Sinaloa. La frontera ens explica que ara ja no hi ha fronteres, mentre el Mal en forma de pols blanca s¡¯est¨¦n per M¨¨xic i els EUA sense cap control. Amb uns coneixements previs del tema aclaparadors, Winslow (exdetectiu privat, entre altres coses) ¨¦s tamb¨¦ un mestre del ritme i de les escenes d¡¯acci¨® (no estalvia crueltat per fer honor a la realitat), i costa pensar qu¨¨ podran aportar els futurs novel¡¤listes que vulguin rec¨®rrer el mateix terreny.
Problemas de identidad / Problemes d¡¯identitat
Carlos Zan¨®n
Trad. de N¨²ria Par¨¦s
Planeta / Columna
384 p¨¤gines. 20 euros
Per ressuscitar un cl¨¤ssic cal saber fer una intervenci¨® de cirurgia est¨¨tica que permeti seguir reconeixent la persona que hi havia abans i, al mateix temps, saber apreciar la pertinen?a dels retocs. Carlos Zan¨®n, celebrat autor de Yo fui Johnny Thunders, ha sortit amb vida de l¡¯embolic de portar als nostres dies el cicle polic¨ªac de Manuel V¨¢zquez Montalb¨¢n, guiant-se pel seu amor irreverent i lliure pel personatge de Pepe Carvalho i no per la pretensi¨® d¡¯exercir de m¨¨dium/taqu¨ªgraf d¡¯ultratomba del seu creador. Sota la desaparici¨® d¡¯una prostituta i un sangon¨®s crim familiar hi ha, 24 aventures despr¨¦s del debut, un Carvalho que afegeix a la derrota moral una de f¨ªsica i ps¨ªquica, afectat de mal d¡¯amors i d¡¯un tracte esquerp amb el seu encara fidel Bisc¨²ter... Un Carvalho metaliterari que podria exclamar aquell dictum de Rimbaud: ¡°Je est un autre¡±. Actualitzaci¨® mod¨¨lica.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.