Cultura despr¨¦s d¡¯una guerra
Es commemoren els 80 anys del final de la Guerra Civil, per¨° encara hi ha moltes q¨¹estions del conflicte fratricida per indagar. En el camp de l¡¯art, la cultura i el patrimoni, v¨ªctimes col¡¤laterals en qualsevol conflicte armat, tamb¨¦. Com el dest¨ª de les col¡¤leccions privades de Barcelona que van ser confiscades per la Generalitat republicana i van seguir un cam¨ª d¡¯¨¨xode paral¡¤lel al de les col¡¤leccions p¨²bliques dels museus, un tema poc estudiat per¨° en el qual aporta llum el treball de Yolanda P¨¦rez, fruit de la seva tesi el 2016, despr¨¦s de consultar documentaci¨® in¨¨dita p¨²blica i privada.
Amb Patrimonio confiscado ¨¦s possible saber, dins del caos que genera qualsevol guerra, com va ser el proc¨¦s de recollida d¡¯obres, d¡¯on van sortir, quines peces eren i quin va ser el cam¨ª de sortida i entrada als diversos dip¨°sits cap a l¡¯exili. Entre les col¡¤leccions recuperades aqu¨ª: la de vidre de Teresa Amatller, la de cer¨¤mica de Josep Bertran, la de teixits i vestits de la fam¨ªlia Rocamora i la d¡¯art medieval de Mat¨ªas Muntadas.
El conflicte va suposar l¡¯assassinat de milers d¡¯espanyols. Gaireb¨¦ tants com desterrats i aterrits. Per¨° tamb¨¦ la destrucci¨® i l¡¯expoli de moltes obres d¡¯art.
Tres raons per recomanar-los
Els dos llibres permeten fer un recorregut continuat des de 1936 fins a 1962 i passar de la preguerra al conflicte, la postguerra i a l¡¯oberturisme.
El treball de Yolanda P¨¦rez revela l¡¯acci¨® decidida de la Generalitat republicana per protegir el patrimoni privat, tot i el moment incert.
L¡¯obra coral recupera gran nombre d¡¯artistes i arquitectes de la postguerra catalana oblidats per l¡¯art oficial i la visi¨® de conjunt que ofereix del per¨ªode.
Per¨° si la guerra va suposar una letargia de tres anys per a l¡¯art i la cultura en general, la irrupci¨® de la dictadura va ser l¡¯estocada que es va carregar gaireb¨¦ tot el que havia representat la modernitat cultural del per¨ªode anterior. Art i Cultura de postguerra. Barcelona 1939-1962 aborda com la cultura de la capital catalana va ren¨¦ixer de les seves cendres i ho fa a partir d¡¯una s¨¨rie de treballs signats per una nova generaci¨® d¡¯historiadors. Aleix Catas¨²s i Bernat Puigdollers, tamb¨¦ impulsors del projecte, analitzen l¡¯arquitectura i l¡¯escultura, respectivament; Jordi Amat i Marc Gil, el context pol¨ªtic advers; Albert Mercad¨¦, la pintura; Santi Barjau, les arts gr¨¤fiques; Rossend Casanova, les arts decoratives; N¨²ria F. Rius, la fotografia, i Abel Cutillas, la literatura. A m¨¦s, hi ha tamb¨¦ la veterania de Francesc Fontbona, que amb Silvia Mu?oz repassa les exposicions del per¨ªode. En la introducci¨®, ?lex Mitrani, que s¡¯ocupa de recuperar al MNAC l¡¯art del per¨ªode, anuncia que tots aporten una visi¨® actualitzada, i no exempta de pol¨¨mica, del per¨ªode que apareix m¨¦s complex i ric del que s¡¯havia dit.
Al llibre es fan ben palesos els intents per tornar a l¡¯etapa anterior al conflicte amb esdeveniments com els Salons d¡¯Octubre (des del 1948), en els quals es van exposar representants de les segones avantguardes, com T¨¤pies, Cuixart o R¨¤fols Casamada i noms oblidats que no s¡¯han incorporat al c¨¤non i pels quals aposta el llibre m¨¦s enll¨¤ dels de Dau al Set en pintura: Pidelaserra, Jansana, Mercad¨¦, Capdevila. O el Grup R en arquitectura: com Bonet, Duran i Reynalds, Soteras, Roman¨ª i Cendoya, entre d¡¯altres. Passa el mateix amb escultors. fot¨°grafs i dissenyadors. Els anys seixanta representen l¡¯oberturisme de l¡¯autarquia que va imposar el r¨¨gim. I la cultura, una vegada m¨¦s, es va veure influ?da per la pol¨ªtica: el 1963 es va inaugurar el Museu Picasso despr¨¦s de retirar el nom del pintor de la porta. El Picasso home comunista s¡¯imponia, encara, sobre el pintor de fama mundial.
Picasso en el punto de mira
Nadia Hern¨¢ndez Henche
Universitat de Barcelona
176 p¨¤gines
20 euros
El 1971 Pablo Picasso va fer 90 anys i mig m¨®n ho va celebrar. A Espanya, on el r¨¨gim es debatia entre acceptar el pintor, com a senyal d¡¯obertura, i condemnar la persona pel seu comunisme, els actes van ser m¨ªnims. A Madrid i Barcelona, una dotzena de llibreries i galeries d¡¯art que exposaven el pintor van ser atacades per grups de la ultradreta contra la seva visibilitat: el trencament de vidres i el llan?ament de pots de pintura (Antonio Machado, Visor i Cultart, de Madrid), la destrucci¨® dels gravats de la Suite Vollard de la galeria Theo i el llan?ament de c¨°ctels molotov que van destrossar la galeria Taller de Picasso i la llibreria Cinc d¡¯Oros, totes a Barcelona. Nadia Hern¨¢ndez recupera aquests luctuosos esdeveniments i els inscriu en el context de l¡¯onada de viol¨¨ncia contra la cultura que es va viure llavors a diverses ciutats espanyoles.
100 edificios del siglo XX
Diversos autors
Gustavo Gili
256 p¨¤gines
23,90 euros
Fer un c¨¤non, ja sigui de literatura, art o arquitectura, acaba sent excloent, per¨° situa i orienta. L¡¯¨²ltim exemple ¨¦s el que ha fet The Now Institute despr¨¦s de demanar a 50 arquitectes que determinin quins s¨®n els 100 millors edificis del segle XX, que estudiants, professionals i amants del primer art haurien de con¨¨ixer. El resultat ¨¦s aquest llibre, del qual es poden fer lectures interessants, com que el pavell¨® Mies van der Rohe, del 1929 (reconstru?t), situat al n¨²mero 3, supera en una posici¨® el Pompidou de Piano i Rogers; que es prefereix el Guggenheim de Bilbao de Gehry (12¨¨) al primigeni de Wright de Nova York (16¨¨) i que l¡¯arquitecte m¨¦s ben valorat ¨¦s Le Corbusier. El primer espanyol ¨¦s Enric Miralles (49¨¨), autor amb Carme Pin¨®s del Cementiri d¡¯Igualada, el lloc on ell mateix est¨¤ enterrat des del 2000, despr¨¦s de morir amb 46 anys.
Alta cultura descafeinada
Alberto Santamar¨ªa
Siglo XXI
149 p¨¤gines
16 euros
El fil¨°sof i escriptor Alberto Santamar¨ªa (Torrelavega, 1976), autor el 2016 de Paradojas de lo cool, en el qual analitzava com all¨° coolagafa totes les t¨¨cniques de l¡¯art transformador i el converteix en fetitxe, torna a la c¨¤rrega per parlar de manera cr¨ªtica de la despolititzaci¨® de l¡¯art en les ¨²ltimes d¨¨cades, cosa que ha provocat un buit que s¡¯ha omplert de falsa participaci¨®. Santamar¨ªa planteja com en la cultura actual el capitalisme ha absorbit els processos cr¨ªtics que han nascut al seu interior i convida a un debat al voltant de les maneres en qu¨¨ certes pr¨¤ctiques art¨ªstiques aborden des de principis del XXI problemes que la dial¨¨ctica modernitat-postmodernitat ha deixat en l¡¯aire. Entre aquestes q¨¹estions: el debat entre obra original i c¨°pia, el retorn a la modernitat formalista i la q¨¹esti¨® de la dist¨¤ncia entre alta i baixa cultura.
La civilizaci¨®n en la mirada
Mary Beard
Cr¨ªtica
256 p¨¤gines
21,90 euros
Mary Beard ¨¦s una de les millors coneixedores de l¡¯antiguitat cl¨¤ssica. Autora de llibres com SPQR, Pompeya i La veu i el poder de les dones,ara fa una incursi¨® al m¨®n de l¡¯art per repassar les primeres imatges del cos hum¨¤ des de la Gr¨¨cia cl¨¤ssica fins a l¡¯Antic Egipte i el primer per¨ªode de la Xina imperial. Beard busca respondre a preguntes com: per qu¨¨ servien?, quina funci¨® exercien?, com les veien els qui hi convivien? L¡¯autora analitza com la manera de representar el cos de la Gr¨¨cia cl¨¤ssica ha marcat la manera occidental de veure l¡¯art, revisita moltes de les obres i explica hist¨°ries tan espl¨¨ndides com la trobada de l¡¯emperador Adri¨¤ i la seva cort amb els colossos de Memn¨® (erigits per Amenofis III al segle XIV aC) poc temps despr¨¦s que mor¨ªs el seu amant Ant¨ªnous ofegat al Nil per escoltar els seus misteriosos cants.
Cuallad¨® esencial. Gabriel Cuallad¨®, fot¨®grafo (1925-2003)
Diversos autors
Comunitat de Madrid
Fundaci¨® Catalunya-La Pedrera
272 p¨¤gines. 28 euros
Una exposici¨® posa el focus i actualitza un tema o una persona. ?s el que passa amb la mostra que es pot veure a la Pedrera sobre Gabriel Cuallad¨®, que, com no podia ser d¡¯una altra manera, est¨¤ acompanyada d¡¯un magn¨ªfic cat¨¤leg que quan finalitzi l¡¯exposici¨® (el 30 de juny) quedar¨¤ per sempre. Cuallad¨® (Massanassa, Val¨¨ncia, 1925-Madrid, 2003) compensava les seves escasses paraules amb magn¨ªfiques fotografies caracteritzades per una mirada po¨¨tica a personatges an¨°nims en escenes sense artificis del seu ¨¤mbit m¨¦s proper. Tot plegat embolcallat en una atmosfera inquietant en qu¨¨ la majoria dels retratats sembla que estiguin a punt de desapar¨¨ixer del pla. Exposici¨® i llibre permeten descobrir aquest fot¨°graf amateurque pertany a una generaci¨® en qu¨¨ hi havia molts dels millors, com Miserachs, Masats, Terr¨¦, Pom¨¦s i un llarg etc¨¨tera.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.