L¡¯altre ¡®Dal¨ª¡¯ de Tarradellas
Cartes in¨¨dites del pol¨ªtic apunten que a la seva pinacoteca hi hauria tingut, a banda de l¡¯¡®Eco antropom¨°rfic¡¯, un segon quadre del geni: ¡®Noia de Figueres¡¯
Una vegada m¨¦s la Lolita i jo volem agrair-vos totes les atencions que heu tingut amb nosaltres i el magn¨ªfic regalo que ens heu fet, el tenim a la cabina i l¡¯admirem tot el dia. Ara b¨¦, estem avergonyits d¡¯haver-lo acceptat. Perdona la nostra barra, per¨° moltes gr¨¤cies¡±. ?s Joan Casanelles, que el 5 de novembre de 1947 escriu a Josep Tarradellas amb aquesta mescla d¡¯agra?ment i de fals pudor. Ho fa poc despr¨¦s de salpar de Southampton amb dest¨ª Nova York de retorn al seu exili mexic¨¤ a bord del transatl¨¤ntic RMS Queen Mary, la joia de la companyia brit¨¤nica Cunard-White Star Line.
Casanelles, banquer i, quan l¡¯al?ament rebel de 1936, diputat d¡¯ERC a les Corts, i la seva esposa han passat unes setmanes ¡ªhavent deixat el DF el 13 de setembre¡ª a Europa i han compartit uns dies amb els Tarradellas a Par¨ªs i al Clos Mosny, la resid¨¨ncia del futur president de la Generalitat, a Saint-Martin-le-Beau, a la Turena francesa. All¨° que miren amb tant delit a la cabina ¨¦s un quadre de Salvador Dal¨ª, que, uns dies despr¨¦s, tindran ¡°en lloc d¡¯honor a casa¡±, on tothom el trobar¨¤ ¡°meravell¨®s¡±.
Una pintura de 1926
Fins ara nom¨¦s es tenia const¨¤ncia que Tarradellas havia posse?t un quadre de Dal¨ª, Eco antropom¨°rfic, per¨° l¡¯estudi a fons de QUADERN de la correspond¨¨ncia in¨¨dita d¡¯aquell amb Casanelles de l¡¯Arxiu Montserrat Tarradellas i Maci¨¤ (AMTM) evidencia que en va posseir, com a m¨ªnim, un altre. El quadre, encara que no s¡¯esmenta enlloc ¡ªno existeix una llista completa de la pinacoteca de qui seria president de la Generalitat¡ª, era amb gaireb¨¦ tota seguretat Noia de Figueres, que l¡¯empordan¨¨s va pintar el 1926.
La pinacoteca (m¨ªnima) de Tarradellas
Josep Tarradellas hauria posse?t, almenys, aquestes peces art¨ªstiques:
Dues teles de Salvador Dal¨ª
Quatre marines d'Eliseu Meifr¨¨n i dos quadres m¨¦s del pintor
Una tela de Mari¨¤ Pidelaserra (possiblement Estiu tarda)
Vuit teles d'Iu Pascual (una, potser, Estiu collada de Sant Pau)
Quatre teles de Francesc Labarta (una, potser, Parada de trajecte)
Un guaix de Manuel Humbert
Un dibuix i una pintura de Ramon Casas?
Un quadre d'Isidre Nonell
Un quadre de Pere Pruna
Un dibuix de Pablo Picasso (potser Noi a cavall)
Tres quadres de Joan Serra (dos, potser, Marina poble i Aigua Blava)
Tres quadres de Josep Pujol (un dels quals, Paisatge rural)
Un quadre d'Anglada Camarasa
Un quadre de Joan Baptista Porcar
Dos quadres de Pau Sabat¨¦ (potser Paisatge rural amb riu i Carrer de poble) i una aquarel¡¤la (potser Vista esgl¨¦sia poble)
Un quadre d'Oleguer Junyent
Un quadre de Ricard Urgell
Un quadre de Joaquim Mumbr¨²
Dos quadres de Josep Ventosa?
Un quadre de Josep Amat?
Un d'Alexandre de Cabanyes
Un quadre de Josep Puigdengolas (potser Paisatge mediterrani)
Un dibuix de Joan Colom
Un quadre de Manuel Ricart (potser Masia agr¨ªcola)
Casanelles, que nom¨¦s va posseir aquest dal¨ª, va mantenir el quadre al llarg de la seva vida, tot i que ja durant l¡¯escala a Nova York l¡¯hi voldran comprar. Tamb¨¦ el mateix Dal¨ª, en saber que el seu quadre ¨¦s a mans de Casanelles, vol veure¡¯l tot dient que era una de les seves millors obres: encara que no ha quedat const¨¤ncia, ¨¦s l¨°gic pensar que ¨¦s a trav¨¦s de l¡¯excomissari de Propaganda de la Generalitat de Catalunya, i publicista notori d¡¯ERC, el figuerenc Jaume Met Miravitlles, resident a Nova York, qui, havent-l¡¯hi dit Casanelles, ho ha fet saber al seu ¨ªntim amic surrealista. El banquer reblar¨¤ el 20 de desembre: ¡°La Lolita i jo no tenim paraules per agrair-te aquest magn¨ªfic regal, i ens sap molt greu haver abusat de tu, acceptant-lo¡±.
Casanelles va traspassar el 1986 a Barcelona, ja retornat de l¡¯exili. El quadre va ser venut a la societat Toscana Fine Arts Inc. I en l¡¯actualitat s¡¯exposa al Teatre-Museu Dal¨ª de Figueres.
Contra el que pugui semblar, que Tarradellas regal¨¦s un quadre no era excepcional. Casanelles li havia fet pr¨¦stecs ja als anys quaranta i participava amb ell en diverses societats, negocis o accions conjuntes i no limitades a tots dos. Fou, a pesar de distanciaments puntuals, un dels m¨¦s lleials col¡¤laboradors de Tarradellas durant el llarg exili. Una amistat que havia nascut vers el 1930, quan en el subsol de la dictablanda de D¨¢maso Berenguer l¡¯oposici¨® prenia posicions de cara a la convocat¨°ria d¡¯uns comicis pr¨°xims. Tots dos van participar en la formaci¨® d¡¯ERC el mar? de 1931.
Tarradellas, iniciadaetapa republicana, es va sentir c¨°mode amb el grup de L¡¯Opini¨® ¡ªCasanelles, Joan Lluh¨ª Vallesc¨¤, Pere Comes, Joaquim Xirau i, entre altres, Joaquim Ventall¨®, que dirig¨ª la publicaci¨® que els donava nom¡ª, estudiat per Joan B. Culla a El catalanisme d¡¯esquerra, 1928-1936 (1977). Tarradellas sempre va tenir un peu a dins i un a fora del grup perqu¨¨ era, en ess¨¨ncia, un individualista. Amb Casanelles, procedent de la burgesia, per¨°, l¡¯un¨ª una estima especial, aprofundida quan, despr¨¦s que aquest fos capturat pels rebels el 19 de juliol de 1936 a Calataiud en el tren que el duia de Madrid a Barcelona, les gestions del primer van servir per intercanviar-lo a finals de novembre pel comte del Montseny i estalviar-li una mort segura. El futur president incl¨²s va ser el padr¨ª del seu darrer fill, Joan, i el bateig es retard¨¤ fins al moment, el juny de 1952, que Tarradellas va poder fer el seu primer viatge a M¨¨xic.
Un ¡®meifr¨¨n¡¯ per a Dalmau Costa
Tarradellas regalava quadres: era mostra d¡¯afecte, per compensar ajuts i com a inversi¨® de futur
Regalar quadres, per tant, era en Tarradellas una mostra d¡¯afecte, una forma de rescabalar ajuts econ¨°mics i, ¨¦s clar, tamb¨¦ una inversi¨® de futur. N¡¯obsequi¨¤ a aquells que, a banda d¡¯¨¦sser amics estrets, l¡¯ajudaven o el podien ajudar econ¨°micament. Un altre a qui Tarradellas regal¨¤ art va ser Dalmau Costa, com tamb¨¦ descobreix ara aquest suplement despr¨¦s de consultar amb deteniment la correspond¨¨ncia creuada que es conserva a l¡¯AMTM. Com ja va avan?ar QUADERN (28 de mar? de 2019), Costa fou un home clau a la vida de Tarradellas, entre altres perqu¨¨ evit¨¤ que aquest, amb un cop de temperament, plant¨¦s Francesc Maci¨¤ i la fundaci¨® d¡¯ERC.
El 17 de novembre de 1948, ¡°en l¡¯ordre sentimental¡± li recordava que en altre temps li havia prom¨¨s ¡°una cosa de Meifr¨¨n. T¡¯ho vaig acceptar i agrair¡±. Afegia que tenia una admiraci¨® gran per aquest artista sobretot per les obres de la ¡°meva Costa Brava, encara que sigui de Cadaqu¨¦s¡±. Ho deia aix¨ª, amb segones, perqu¨¨ la fam¨ªlia d¡¯ell era del Port de la Selva, on tenien un hostal, com ha explicat Vicen? Relats a El Port de la Selva despr¨¦s de les bombes (2016). Costa va explicar a Tarradellas que si Meifr¨¨n no hi havia pintat, tal com pretenia, era ¡°perqu¨¨ el meu pare el va tirar a empentes fora de casa meva. Irat i indignat, aleshores, va agafar la tartana i va anar a Cadaqu¨¦s, on el fiaren a l¡¯hotel¡±.
El meifr¨¨n havia de dur-l¡¯hi a M¨¨xic l¡¯amic com¨² Ventura Gassol en el seu imminent viatge a DF. De tota manera, la primavera de 1949 Costa va viatjar a Par¨ªs de nou i es va retrobar amb Tarradellas. La q¨¹esti¨® deuria quedar arranjada perqu¨¨ no se¡¯n parl¨¤ m¨¦s. El 26 de febrer de 1952, per¨°, Costa va expressar el seu desig de ¡°posseir un picasso. No un picasso qualsevol; tampoc¡±. Donava carta blanca al seu amic per escollir-lo, ¡°el teu gust seria el meu tamb¨¦. Ara b¨¦, voldria no obstant no pagar-ne les ganes. Una tela de 50x60, m¨¦s o menys, quan em podria costar?¡±. Tamb¨¦ expressava el desig de tenir ¡°un mir o un iu pascual¡±. I preguntava si li podia enviar fotos, mida i preu.
Es tractava que Tarradellas li dugu¨¦s els quadres en el seu primer viatge a M¨¨xic, previst per a la fi de la primavera. Aquest va comentar-ho amb un altre exiliat il¡¤lustre, Just Cabot, en altra hora periodista de La Publicitat i director de la revista Mirador, que amb la seva esposa, Rosita Castelucho, regentaven la galeria d¡¯art Mirador a la pla?a Vend?me de Par¨ªs. Ella, de fam¨ªlia de pintors, ja havia estat al capdavant de la fundada pel seu pare Emili a Montparnasse. Era l¨°gic, doncs, que Tarradellas s¡¯hi dirig¨ªs per complaure l¡¯empresari empordan¨¨s.
El 20 de mar?, Costa expressava que all¨° que no li semblava b¨¦ era, tal com li havia insinuat Tarradellas, que un amic li fes un enc¨¤rrec per a ell. ¡°Em plau molt que hi hagi qui es recordi de mi i ho agraeixo sincerament¡±, per¨° afegia que no podria acceptar-ho perqu¨¨ ¡°mai m¨¦s podria demanar res, ni cap favor¡±. Demanava que no accept¨¦s res de ning¨² per a ell i si l¡¯amic suggerit fos Tarradellas mateix ¡°pensa que em donaries un gran disgust. Entesos? No ho facis, per favor¡±.
El 4 d¡¯abril de 1952, Dalmau Costa li escriv¨ª per donar-li el vistiplau per la compra d¡¯un picasso que a Cabot i a Tarradellas els sembl¨¦s b¨¦, per¨° ¡°de fa vint anys¡±, no en volia un ¡°per tenir una firma m¨¦s¡±. No ha aparegut informaci¨® que permeti seguir el fil d¡¯aquesta demanda. Ni si es va poder fer efectiva la compra del picasso. El fons Dalmau Costa ¨¦s perdut o en indret desconegut i no existeix una relaci¨® de quadres en possessi¨® d¡¯ell. Tarradellas i la seva esposa Ant¨°nia van viatjar a M¨¨xic al juny i a la tardor Costa va anar a Fran?a, per¨° no es torn¨¤ a plantejar la q¨¹esti¨® del picasso per escrit.
En canvi, el 10 de desembre d¡¯aquell 1952, en el cam¨ª de retorn a M¨¨xic, Dalmau li agra¨ª ¡°d¡¯una mantera especial les tres teles¡± amb qu¨¨ l¡¯havia obsequiat. ¡°Val a dir que ho crec exagerat. Amb una estava molt b¨¦¡±. Tarradellas l¡¯hi agra?a aix¨ª ¡ªencara que no se sap quines eren¡ª el fet que en la seva estada mexicana s¡¯hagu¨¦s fet c¨¤rrec de part de les despeses i dels bitllets d¡¯ell i de la seva esposa de retorn a Fran?a.
Comprar art durant la guerra
El desig de Costa de tenir un pascual no era, en cap cas, casual. Era una petici¨® dissimulada, afegida a la del meifr¨¨n, perqu¨¨ sabia b¨¦ que Tarradellas posse?a un fons d¡¯art i qu¨¨ contenia. L¡¯havia aplegat sobretot durant el darrer any i mig de la Guerra Civil. Quan ja es feia evident que la contesa es perdia, l¡¯aleshores conseller de Finances ¡ªhavia deixat de ser conseller primer arran dels Fets de Maig¡ª a la tardor de 1937 va aprofitar per invertir en quadres. El mateix Eco antropom¨°rfic de Dal¨ª fou pintat aquell any.
Segons la documentaci¨® que ha consultat QUADERN a l¡¯AMTM, el 20 d¡¯octubre de 1937, a nom del seu sogre, Antoni Maci¨¤, va comprar a la galeria d¡¯art Syra ¡ªd¡¯inici a Diputaci¨®, 262, dirigida per Montserrat Isern¡ª una pintura d¡¯Eliseu Meifr¨¨n Marina en blau per 2.000 pessetes, i un parell de Marines de Cadaqu¨¦s del mateix pintor per 5.000. Nom¨¦s tres dies despr¨¦s hi va tornar a comprar una marina de Meifr¨¨n per 5.000 pessetes, un quadre de Mari¨¤ Pidelaserra (Estiu tarda) per 3.000, un d¡¯Iu Pascual (Paisatge) per 1.550 pessetes, una figura de porcellana per 340 pessetes i un gerro de cer¨¤mica per 85. Gaireb¨¦ 17.000 pessetes.
Entre els dies 30 de novembre de 1937, 31 de gener, 19 de febrer i 26 de febrer de 1938, tamb¨¦ a Syra, Tarradellas va comprar art per valor de 13.746 pessetes. I el 8 de gener de 1939, a les portes de la retirada, va adquirir una tela de Francesc Labarta i tres quadres i quatre dibuixos per valor d¡¯11.000 pessetes. Tamb¨¦ a Par¨ªs, encara que no se sap la data, i a trav¨¦s de l¡¯escriptor Melcior Font ¡ªque era a la capital francesa per organitzar una exposici¨® d¡¯art catal¨¤, tal com explica l¡¯historiador Pau Vinyes a la seva recent biografia Guerriller cultural (2019)¡ª va comprar art per valor de 10.245 francs a la galeria Castelucho.
Segons la documentaci¨® ¡ªaquesta per¨° sense data¡ª, Tarradellas tamb¨¦ va adquirir un guaix de Manuel Humbert per 600 pessetes, un dibuix i una pintura de Ramon Casas per 600 cadascun, un Isidre Nonell per 600, una pintura de Pere Pruna per 800 i un dibuix de Picasso per 6.000, que podria ser Noi a cavall, del qual a l¡¯AMTM hi ha una postal i que Tarradellas podria haver venut a comen?aments dels anys cinquanta. Tamb¨¦ va pagar a Iu Pascual 8.000 pessetes per tres quadres i a Joan Serra, 3.500 pessetes pel quadre Aigua Blava. A trav¨¦s de Joan Alavedra va adquirir, per 2.000 pessetes, tres teles de Josep Pujol, en va pagar 5.000 per tres quadres de Francesc Labarta i 5.000 m¨¦s per tres teles de Pasqual.
A nom d¡¯Antoni Maci¨¤ va comprar un quadre d¡¯Anglada-Camarasa per 4.500 pessetes i un altre de Meifr¨¨n per 6.500 a Higini Garcia, que regentava la galeria d¡¯art La Pinacoteca. Tarradellas tenia a m¨¦s dues aquarel¡¤les de Pau Sabat¨¦, per 900 pessetes, i de nou a nom del seu sogre, havia comprat un quadre de Pascual per 4.000 pessetes, un de Joan Baptista Porcar per 1.500, un de Sabat¨¦ per 800, un d¡¯Oleguer Junyent per 1.500 i un de Ricard Urgell per 4.500. Tamb¨¦ a nom d¡¯Antoni Maci¨¤ va adquirir un quadre de Joaquim Mumbr¨² per 1.000, dos de Josep Ventosa per 2.600, un altre de Meifr¨¨n per 2.500, un de Joan Serra per 2.700, un de Josep Amat per 1.000, un altre de Joan Serra per 1.500, un d¡¯Alexandre Cabanyes per 2.000, un de Josep Puigdengolas per 2.000 i un dibuix de Joan Colom per 1.000, tots a la Pinacoteca.
Era l¨°gic que Tarradellas acud¨ªs a la galeria d¡¯Higini Garcia, Tecu, al n¨²mero 34 del passeig de Gr¨¤cia, establerta pel sogre d¡¯aquest ja el 1910, a comprar-hi art perqu¨¨ era molt coneguda a l¡¯¨¨poca. Encara ho era m¨¦s que ho fes a la galeria Syra perqu¨¨ havia nascut gaireb¨¦ en paral¡¤lel a L¡¯Opini¨®, aleshores setmanari, vers el 1930. Tal com recordava el periodista Andreu-Avel¡¤l¨ª Art¨ªs, Sempronio, un dels seus col¡¤laboradors, en l¡¯obituari a Isern a La Vanguardia el 9 de juliol de 1986, ell mateix, Antoni Xirau, Joan Alavedra, Casanelles, el pintor Joan Serra i l¡¯escultor Viladomat s¡¯havien reunit amb la propiet¨¤ria a la Syra per escollir els treballs presentats en un concurs de cartells que havien de servir per anunciar el nou peri¨°dic.
En conjunt, doncs, Tarradellas va comprar art, com a m¨ªnim, per valor de gaireb¨¦ 115.000 pessetes en el transcurs del darrer any i mig de guerra. Una inversi¨® que es podia permetre d¡¯entrada perqu¨¨, a partir de la seva vida professional com a viatjant de comer? ¡ªque no va abandonar en els anys republicans malgrat involucrar-se en pol¨ªtica¡ª, va aconseguir una posici¨® c¨°moda. A les portes de la d¨¨cada dels anys trenta ja havia regalat un Mercedes al seu pare i una casa al seu Cervell¨® natal a la mare. En gaireb¨¦ quaranta anys d¡¯un exili cada vegada m¨¦s pen¨®s, el president de la Generalitat va haver d¡¯usar els seus quadres per subsistir i fer que altres l¡¯ajudessin a fer-ho.
Uns gustos molt del c¨¤non de l¡¯¨¨poca
Aquesta troballa interessant¨ªssima sobre Josep Tarradellas i la seva relaci¨® amb la pintura dona peu a constatar que, com era d¡¯esperar, el gust art¨ªstic imperant en els cercles propers a la Generalitat republicana coincidia molt amb la tria pict¨°rica que la mateixa Generalitat, a trav¨¦s del seu Comissariat de Propaganda (regit pel mateix Miravitlles esmentat a l¡¯article), havia fet de pintors catalans vius a l¡¯hora de divulgar institucionalment la nova pintura catalana.
Cal recordar que el 1937 aquesta entitat edit¨¤ el llibre 33 pintors catalans, que seleccion¨¤ i coment¨¤ Joan Merli, un dels promotors culturals i marxant d'art m¨¦s actius del seu temps, i que venia a ser una antologia de la pintura catalana contempor¨¤nia, que inclo?a des de joves artistes d'una trentena d'anys fins a d'altres ja for?a veterans. De la llista de pintors que tenia Tarradellas i que es despr¨¨n de l'article, Meifr¨¨n, Anglada-Camarasa, Mir, Pidelaserra, Colom, Francesc Labarta, Iu Pascual, Humbert, Joan Serra i Pruna surten a l'antologia de la Generalitat. Nonell, un altre dels que es desprenen de l'epistolari en qu¨¨ es basa l'article, tamb¨¦ el recollia l'antologia, per¨° fora de la tria, perqu¨¨ en publicar-se el pintor ja era mort. D'altra banda, Joaquim Sunyer, un altre dels 33, que no sembla sortir als documents ara analitzats, tamb¨¦ estava representat a la col¡¤lecci¨® de Tarradellas, que li va encarregar nogensmenys que el retrat de la seva esposa, Antonieta Maci¨¤, el 1939, pintura que Sunyer va fer a Par¨ªs, quan el franquisme ja dominava a Catalunya.
La majoria dels altres pintors citats per Tarradellas i els seus corresponsals, si no havien sortit al llibre dels 33 pintors... (Cabanyes, Oleguer Junyent, Mumbr¨², Amat, Porcar, Puigdengoles...), hi podien haver sortit, ja que pertanyien a la mateixa l¨ªnia est¨¨tica que els altres, la que amb un cert eclecticisme s'est¨¦n entre el modernisme tard¨¤ i l'art de la Generaci¨® del 1917, passant pel noucentisme. Era, per entendre'ns, mutatis mutandis, el mateix gust del col¡¤leccionista Llu¨ªs Plandiura, que en certa manera marcava el c¨¤non art¨ªstic de l'¨¨poca a Catalunya.
Si amb ulls d'ara pot sobtar que a 33 pintors catalans la Generalitat no hi inclogu¨¦s Picasso, Mir¨® o Dal¨ª, cal pensar que aleshores l'obra recent d'aquests artistes, que encap?alaven l'avantguardisme mundial, tenia poc ress¨° encara aqu¨ª. Tots tres feien la seva particular carrera internacional des de Par¨ªs, malgrat que el trampol¨ª de llan?ament l'havien trobat a Barcelona. ?s cert que a les Galeries Dalmau, i una mica a can Par¨¦s i a algun altre local, de tant en tant es veien coses d'ells, i que alguns altres joves com ?ngel Planells, Joan Massanet, Vicente Rinc¨®n, Jaume Sans o Artur Carbonell s'afegien t¨ªmidament a l'avantguardisme, per¨° en general la Catalunya art¨ªstica dels anys trenta estava dominada pel gust postfauvista o neoobjectivista, postures que no estaven tan renyides tampoc amb les que a Europa havien seguit els artistes del retorn a l'ordre, amb Jean Cocteau o el mateix Picasso neocl¨¤ssic al capdavant. Les coses no s¨®n mai tan esquem¨¤tiques com les acabem explicant. Entre els noms als quals Tarradellas prestava atenci¨®, Picasso i Dal¨ª tamb¨¦ hi s¨®n, per¨° es tracta d'un Picasso i un Dal¨ª precisament neocl¨¤ssics, no pas el cubista ni el surrealista.
En la formaci¨® de la col¡¤lecci¨® de Tarradellas sobta notar que va fer-la especialment en plena Guerra Civil. I no ¨¦s estrany, ja que malgrat el que pugui semblar, aquell va ser un moment molt actiu del mercat de l¡¯art al pa¨ªs. Unes espaioses ¡°Nuevas Galer¨ªas de compra y venta de cuadros¡±, publicitades amb un dibuix fet expressament per Ricard Opisso, s¡¯obriren el 1938 a la pla?a Reial, aleshores dita de Francesc Maci¨¤, i Pidelaserra, un dels 33 i alhora un dels pintors de Tarradellas, escriu al seu fill, que aleshores era al front, la tardor del 1938, coses com ¡°continua la venda de quadres m¨¦s animada que mai¡±, i que nom¨¦s amb octubre i novembre havia venut per valor de 14.000 pessetes. I en una altra carta al fill, del mes de desembre, a poc m¨¦s de set setmanes de la caiguda de Barcelona, li parlava de ¡°La gran venta! A n¡¯en Merli (...) mes de cinc mil duros!¡±; i afegia precisament: ¡°En Tarradellas tamb¨¦ ha tornat a comprar, i dem¨¤ o dem¨¤ passat l¡¯anir¨¦ a saludar i donar-li les gr¨¤cies per tot¡±. Aquesta transacci¨® del 1938 agonitzant no deix¨¤ rastre a l¡¯epistolari que ha servit per a l¡¯article.
El mateix Pidelaserra, quan es referia als milers de duros cobrats, no deixava d¡¯afegir ¡°encara que siguin els d¡¯ara¡±, per¨° ¨¦s que no era prou conscient que dies despr¨¦s aquells diners no tindrien cap valor. I ¨¦s que foren molts els que van preveure que m¨¦s valia tenir pintura a les parets de casa que no uns bitllets de la Rep¨²blica que estaven a punt de ser paper mullat.
Francesc Fontbona ¨¦s historiador de l'art, membre de l'Institut d'Estudis Catalans i de la Reial Acad¨¨mia Catalana de Belles Arts de Sant Jordi[
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.