El Kronos Quartet no enc¨¦n el Grec
T¨¨bia resposta del p¨²blic en la inauguraci¨® del festival amb m¨²sica contempor¨¤nia
Feia molt de temps que el festival Grec no s'inaugurava amb m¨²sica. De fet, el 2012 es va haver de suspendre l'actuaci¨® de Pascal Comelade per culpa de la pluja. Ja tocava, doncs. Per¨° un quartet contemporani, encara que fos el Kronos, sens dubte el m¨¦s interessant que hi ha actualment, no semblava a priori una bona elecci¨®, ja se sap que la m¨²sica contempor¨¤nia espanta m¨¦s que atreu.
En la pr¨¤ctica ahir ning¨² va fugir de l'amfiteatre de Montju?c, ¨¦s clar que en dia d'inauguraci¨® bona part dels assistents s¨®n convidats i els convidats no acostumen a prodigar-se en les seves emocions, especialment si s¨®n negatives.
Ning¨² va fugir per¨° els aplaudiments tampoc van ser per tirar coets, nom¨¦s al final es va imposar la cortesia. I aix¨° tenint en compte que, malgrat el que es podia esperar, el programa tampoc va ser un exc¨¦s de radicalitat, m¨¦s aviat al contrari.
Ja d'entrada el Grec havia comen?at la seva marxa, ahir a la nit, amb deu minuts de retard d'una manera una mica sorprenent i peculiar: amb les notes de l'himne nord-americ¨¤. Aix¨° s¨ª, en una transcripci¨® per a quartet de corda de la hist¨°rica versi¨® que en va fer Jimi Hendrix en el festival de Woodstock del 1969. El quartet va dedicar la seva distorsionada i feridora versi¨® a l'inquil¨ª de la Casa Blanca.
Aquest va ser l'inici oficial per¨°, en realitat, el Grec havia comen?at ja feia un parell d'hores, quan quatre quartets diferents de l'ESMUC havien omplert de m¨²sica contempor¨¤nia els jardins mentre els assistents batallaven en les llargues cues per aconseguir un mos o una beguda. La nota dominant era la indifer¨¨ncia davant d'una m¨²sica que no tenia res d'ambiental i que nom¨¦s va aconseguir que les animades converses que hi havia al voltant haguessin d'augmentar el volum.
Una mica allunyats de la m¨²sica una corrua de pol¨ªtics destacaven m¨¦s que per la seva pres¨¨ncia pel nombr¨®s contingent d'escortes amb posat neguit¨®s que els envoltava. L'alcaldessa Ada Colau, d'un verd virolat, destacava al costat del ministre de Cultura en funcions, Jos¨¦ Guirao, en tons foscos m¨¦s discrets ¨Cfeia 14 anys que un ministre espanyol no venia al Grec (l'¨²ltima va ser Carmen Alborch). Entre els pol¨ªtics, la consellera de Cultura, Mari¨¤ngela Vilallonga, Jaume Collboni, Joan Subirats o Ferran Mascarell.
Despr¨¦s de la sorpresa inicial, el Kronos, com sempre amplificats, van rec¨®rrer a versions peculiars dels Everly Brothers, Janis Joplin o Mahalia Jackson abans de proposar una dissonant visi¨® de tres temes que cantava Pete Seeger. Maria Arnal es va unir al quartet per a aquestes tres can?ons i va arrencar les primeres ovacions c¨¤lides de la nit. El quinto regimiento?va permetre que Arnal mostr¨¦s el seu poder. Va seguir La vall del Riu Vermell i va concloure aquesta tanda amb un emotiu Turn Turn Turn, en qu¨¨ fins i tot una part del p¨²blic es va atrevir a cantar t¨ªmidament. La pres¨¨ncia de Maria Arnal, acomiadada amb una ovaci¨® clamorosa, va justificar una vetllada for?a apagada. Una altra de les justificacions d'aquesta inauguraci¨® van ser les magn¨ªfiques projeccions de la videoartista Alba G. Corral que van acompanyar totes les interpretacions.
Despr¨¦s del plat fort de la nit va venir un quartet amb electr¨°nica de Terry Riley recordant l'11 de setembre del 2001, que va transc¨®rrer sense pena ni gl¨°ria. Una m¨²sica massa intensa per a un ambient que no ho era.
Per finalitzar, un quartet de Philips Glass dedicat al Kronos va ser interpretat amb l'ajuda de tres dels quartets de l'ESMUC. Va sonar aparat¨®s, res m¨¦s. Gran ovaci¨® i el l¨°gic bis amb el qual van tornar a l'inici del programa: la seva ja cl¨¤ssica versi¨® del Purple Haze de Jimi Hendrix. Una part del p¨²blic ja havia abandonat l'amfiteatre per assaltar les habituals degustacions de cortesia de coca, vi i gint¨°nic prescindint d'un final fren¨¨tic.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.