Menard ja ¨¦s aqu¨ª
Com si la seva pr¨¤ctica liter¨¤ria es fes en un taller de prestidigitaci¨®, Garc¨ªa Tur, a 'El pa¨ªs dels cecs' ha constru?t cinc contes a base de refer trama i subst¨¤ncia d'altres t¨ªtols
A la Nota final, en parlar de ¡°L¡¯¨¤lef¡±, un dels contes d¡¯El pa¨ªs dels cecs, premi Merc¨¨ Rodoreda 2018 ¡ªun conte que no ¨¦s un conte perqu¨¨ ¨¦s una broma gr¨¤fica¡ª, V¨ªctor Garc¨ªa Tur (Barcelona, 1981) diu que espera que els advocats de la viuda de Borges ¡°no entenguin que el conte original hi apareix reprodu?t sense perm¨ªs¡±: ¨¦s una al¡¤lusi¨® a les den¨²ncies que Mar¨ªa Kodama va interposar contra l¡¯argent¨ª Pablo Katchadjian i l¡¯espanyol Agust¨ªn Fern¨¢ndez Mallo, autors respectivament d¡¯El Aleph engordado i El hacedor (de Borges) ¡®Remake¡¯. Katchadjian, que abans ja havia publicat El Mart¨ªn Fierro ordenado alfab¨¦ticamente ¡ªon col¡¤loca en ordre alfab¨¨tic els versos del poema per despullar-lo de la forma i veure¡¯n nom¨¦s la ideologia¡ª, agafa el conte de Borges i el dobla en extensi¨® amb paraules i seq¨¹¨¨ncies de collita pr¨°pia. Fern¨¢ndez Mallo reprodueix, amb min¨²scules modificacions, el pr¨°leg i l¡¯ep¨ªleg del llibre de Borges del qual s¡¯apropia. Contra l¡¯angoixa de la influ¨¨ncia diagnosticada per Harold Bloom, a l¡¯era de la reproductibilitat digital triomfa la postproducci¨®, el concepte que invent¨¤ Nicolas Bourriaud a partir dels artistes que reutilitzaven, reinterpretaven i reprodu?en les obres dels altres, canviant-les de context i carregant-les d¡¯un sentit diferent a l¡¯anterior. No ¨¦s res de nou: Borges ja ho havia formulat a Pierre Menard, autor del Quijote.
'El pa¨ªs dels cecs'
V¨ªctor Garc¨ªa Tur
Proa
222 p¨¤gines
18,50 euros
Com si la seva pr¨¤ctica liter¨¤ria es fes en un taller de prestidigitaci¨®, Garc¨ªa Tur, que a Els ocells ja jugava amb Hitchcock i les germanes Bront? i a Els romanents reactualitzava les heretgies medievals, a El pa¨ªs dels cecs ha constru?t cinc contes a base de refer trama i subst¨¤ncia, d¡¯invertir ¡ªi mesclar¡ª el contingut de relats de Wells i Ursula K. LeGuin, de Charlotte Perkins Gilman i Kipling, de convertir Dickens i Hemingway en personatges i de rec¨®rrer molt a Borges, potser perqu¨¨ una de les grans preguntes ¨¦s encara com escriure despr¨¦s de Borges. Aix¨ª, al conte que dona t¨ªtol al llibre, un autor catal¨¤ establert a Buenos Aires arran de la Guerra Civil, Jordi Borges, ha escrit en la seva llengua natal Hist¨°ria de la inf¨¤mia i El jard¨ª de corriols que forquegen, i tamb¨¦ El recaptador Jing, una faula xinesa que ve d¡¯una font ¨¤rab, recollida a El conde Lucanor, que Borges ref¨¤ i que Garc¨ªa Tur reinterpreta: el lector conclou que la moralitat resultant ja la coneixia. I un assaig de Borges, Franz Kafka y sus precursores (i un conte de Perec, Viatge d¡¯hivern), ressonen en el torrencial desordre narratiu de ¡°L¡¯iceberg de la teoria¡± ¡ªhi ha un problema de llengua previ a la voluntat d¡¯estil¡ª, especulaci¨® enginyosa sobre els viatges a trav¨¦s del temps, la simultane?tat creadora i les repercussions que poden tenir en la literatura, en la seva hist¨°ria i en les seves lleis: aqu¨ª, entre cronoviatges i cronoliteratures, Dickens s¡¯apropia de Moby Dick, i el lector avan?a vertiginosament entre tanta densitat, ci¨¨ncia i ficci¨®. Tamb¨¦ pot preferir la claredat expositiva de ¡°Cabells¡± (perqu¨¨ hi sona la m¨²sica de Flaubert i l¡¯autor demostra que, quan vol, pot fer malabarismes amb l¡¯estil), o les aventures antropol¨°giques d¡¯¡°Els mons¡±: que la imaginaci¨® pura s¡¯imposi a l¡¯autobiografia no ¨¦s un mal punt de partida.
Per disfrutar del llibre no cal haver llegit els originals, per¨° a la ment d¡¯algun lector se li pot instal¡¤lar la idea que Pierre Menard ja ¨¦s aqu¨ª i no t¨¦ intenci¨® d¡¯anar-se¡¯n. M¨¦s enll¨¤ de discussions te¨°riques sobre ¨²s i apropiaci¨® de la tradici¨®, s¡¯ha d¡¯agrair que Garc¨ªa Tur opti per l¡¯ins¨°lit, que els escenaris siguin sinistrament inh¨°spits i que la bona lleugeresa dels relats es degui al silenci, a la ru?na i al no-res que hi apareixen com a rerefons.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.