Tres joves dramaturgues reflexionen sobre la mort a la Beckett
En el cicle Memento Mori de la sala barcelonina desfilaran peces molt diverses que parlaran de la mort
Lola Rosales i Berta Prieto s¨®n joves, molt joves. Acaben d'estrenar la vintena. Atrevides, divertides, serioses, esbojarrades, responsables, treballadores¡ i dramaturgues amb futur. Per¨° sobretot amb present. Avui estrenen, tamb¨¦ com a actrius, a la barcelonina Sala Beckett el seu segon projecte: Fuck you modern family (o todo sobre mi abuela)?on q¨¹estionen si la fam¨ªlia, i les relacions entre els seus membres, continuen sent l'eix principal de la societat actual.
Marta Buchaca (Barcelona, 1979) ¨¦s una reconeguda actriu que transita tant pel cinema, el teatre i la televisi¨®. Per¨° no es queda aqu¨ª. Tamb¨¦ explora la dramat¨²rgia i direcci¨® esc¨¨nica, i fa aquestes dues tasques a?Rita, un muntatge que s'estrena el dia 30 d'octubre, tamb¨¦ a la Beckett, amb David Bag¨¦s i Anna Moliner com a actors.
Tots dos espectacles formen part del cicle Memento Mori, que aquest teatre ofereix al llarg de tota la temporada i en el qual van desfilant peces molt diferents amb un punt en com¨²: la mort. Ara arriben aquestes dues propostes que transiten per territoris dolorosos, que ens parlen de la mort des d'una mirada jove, i de la joventut des d'una mirada envellida, del patiment innecessari, de l'eutan¨¤sia, del paper que juga avui la fam¨ªlia, del desenlla? dels vincles de la sang i de la p¨¨rdua irreparable. I ho fan des de la lucidesa i l'humor. S¨®n peces en qu¨¨ la com¨¨dia ho impregna tot, els protagonistes s¨®n parelles de germans i l'escenografia inclou objectes reals de les ¨¤vies de les dramaturgues, sense haver-se posat d'acord perqu¨¨ aix¨ª fos entre les tres autores.
S¨®n peces en qu¨¨ la com¨¨dia ho impregna tot, en les quals els protagonistes s¨®n parelles de germans i l¡¯escenografia inclou objectes reals de les ¨¤vies de les dramaturgues
Buchaca, que est¨¤ conven?uda que existeix una dramat¨²rgia femenina per all¨° que homes i dones s¨®n diferents i, per tant, tamb¨¦ ho ¨¦s la seva manera d'observar, enfronta en la seva obra dos germans que s'han de plantejar com evitar que alg¨² a qui estimes deixi de patir gr¨¤cies a la mort.
Prieto i Rosales situen els seus personatges, tamb¨¦ germanats, en una casa que, a mesura que van buidant, en ordre invers van omplint una biografia que tenien desdibuixada i err¨°nia. La de la seva ¨¤via, que tants secrets amaga.
Al mateix temps aquestes dues joves autores posen en relleu que les relacions familiars han donat un brusc gir per als qui pertanyen a la seva generaci¨® i a les que vindran. "?s normal que la gent entre 15 i 25 anys ens sentim m¨¦s prop de la Rosal¨ªa o el David Bisbal, som fills d'internet i passem molt m¨¦s temps amb ells que amb els nostres pares", assenyala Rosales, que nom¨¦s veu avantatges en aix¨° d'escriure a quatre mans, "el que no funciona s'analitza entre les dues, i cal afegir que aquesta pe?a ¨¦s molt coral", ja que tamb¨¦ hi han intervingut la directora Anna Serrano i l'actriu Betsy T¨²rnez, que interpreta, juntament amb les autores, el muntatge.
Elles nom¨¦s pretenen parlar de com han canviat els referents: "La nostra generaci¨® els cerca m¨¦s fora de l'entorn familiar, perqu¨¨ internet i la globalitzaci¨® t'empenyen a fer-ho, a estar m¨¦s prop de David Bisbal que del nostre tiet", apunten les autores, que parlen pr¨¤cticament alhora sense trepitjar-se.
No tenen clar si la dramat¨²rgia femenina est¨¤ passant per un moment dol? i feli?, per¨° el que s¨ª que saben ¨¦s que s'estan fent moltes coses i molt bones: "Aquest auge tan heavy est¨¤ proporcionant m¨¦s oportunitats i, a m¨¦s, el p¨²blic ho reclama, i sense buscar-ho les nostres produccions estan formades majorit¨¤riament per dones", diuen les joves autores. En termes similars s'expressa Buchaca, que afirma que tant el teatre madrileny com el barcelon¨ª estan donant un planter de dramaturgues bon¨ªssimes: "Encara que tinc la sensaci¨® que a Madrid s'hi dona m¨¦s suport i es visibilitza millor", sost¨¦ l'actriu i ara directora i autora, que per poder estrenar en el termini previst i en la forma escaient s'ha hagut de muntar la seva pr¨°pia productora.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.