Teatre per conjurar la mort al Temporada Alta
?lex Rigola i Ang¨¦lica Liddell estrenen a Girona dos espectacles que aborden el tema des d'extrems oposats
La mort ¡ªo com enfrontar-s¡¯hi¡ª ¨¦s un tema recurrent en la hist¨°ria del teatre, amb cims com Hamlet de Shakespeare, al qual continuen donant voltes els autors d'avui. Dues mostres radicalment diferents de com l'aborden els creadors contemporanis han pogut veure's els ¨²ltims dies al festival Temporada Alta: els nous espectacles d'?lex Rigola i Ang¨¦lica Liddell se situen en extrems oposats, entre l'acceptaci¨® serena i la rabiosa negaci¨®, la pena sostinguda i l'udol esquin?at. Tots dos, aix¨° s¨ª, desbordants d'amor i dolor. Cada un a la seva manera, no van deixar indiferent el p¨²blic.
¡°Aquest pa¨ªs no descobert que no permet tornar de les seves fronteres cap dels seus viatgers¡±. ?s un vers del fam¨®s mon¨°leg Ser o no ser de Hamlet i ¨¦s tamb¨¦ el t¨ªtol de l'espectacle de Rigola. Els protagonistes s¨®n dues persones reals, Josep Pujol i Alba Pujol, pare i filla, que dialoguen sobre la mort. A l'escenari nom¨¦s hi ha la filla, ja que el pare va morir el 22 d'octubre passat a causa d¡¯un c¨¤ncer de pulm¨® amb 63 anys. El que els espectadors senten s¨®n extractes de les converses que van tenir en els ¨²ltims mesos mentre ell se sotmetia a quimioter¨¤pia. L¡¯interpreta (o m¨¦s aviat es transfigura) l'actor Pep Cruz.
Tot el que passa a l'escenari ¨¦s veritat. No nom¨¦s en el sentit que els di¨¤legs s¨®n transcripcions exactes de les converses originals, les mateixes paraules que tots dos es van dir de manera espont¨¤nia, sin¨® tamb¨¦, perqu¨¨ en ser pronunciades de nou desperten en la filla un torrent d'emocions. I tamb¨¦, per translaci¨®, en els espectadors: qui no ha viscut o tem viure aix¨° mateix? Es compleix amb escreix la m¨¤xima que all¨° particular ¨¦s universal.
No ¨¦s teatre documental corrent el que serveix aqu¨ª Rigola. ?s un format singular, nascut durant el proc¨¦s de creaci¨® de la pe?a, del desig d'acoblar de manera exacta forma i contingut. No podria haver-se fet de cap altra manera, ja que neix de la relaci¨® d'aquesta filla i aquest pare concrets. Josep Pujol, doctor en Economia i catedr¨¤tic en Hist¨°ria i Institucions Econ¨°miques, investigador en hist¨°ria agr¨¤ria, fumador, adorava l'illa d'El Hierro, no li agradaven els bancs i va demanar que servissin macarrons en el seu funeral. Alba Pujol, actriu, dramaturga, estava preparant amb Rigola una nova obra teatral sobre la mort i de sobte va sorgir la idea de gravar converses amb el seu pare quan sabia que li quedava poc temps de vida, xerrades sobre la feina, l'amor, la fam¨ªlia, els fills, l'amistat, l'existencialisme, la societat i, per descomptat, la por de la mort. Va sortir un material tan ric que no va caldre res m¨¦s per muntar l'espectacle. L'obra arribar¨¤ a finals de gener a la Sala Beckett de Barcelona despr¨¦s d'estrenar-se la setmana passada al Temporada Alta.
Amb el mateix tema, per¨° des d'un punt de partida contrari, Ang¨¦lica Liddell va presentar a Girona la seva ¨²ltima obra, Una costilla sobre la mesa. El dolor per la mort de la seva mare convertit en deliri, un viatge s¨°rdid al centre del sofriment i de la bogeria de l'alzheimer, basat en aquesta poesia fosca que brota sempre d'aquesta creadora, amb aquests mon¨°legs viscerals que tira com si fossin bombes al pati de butaques. L'acompanya en aquest viatge el cantaor El Ni?o de Elche amb una tonada popular portada al paroxisme.
Rituals ancestrals
En aquesta obra, tanmateix, Liddell no dispara cap al p¨²blic, sin¨® cap a si mateixa, com un acte d'expiaci¨®. ¡°Avui m'alegro de no haver-te assassinat, mama. Poder acomiadar-te sense odi ¨¦s el veritable miracle¡±, diu. L'espectacle est¨¤ carregat de refer¨¨ncies i iconografies d'Extremadura, d'on era la mare, com els famosos empalaos de Valverde de la Vera, aquells penitents que surten per Setmana Santa amb els bra?os creuats lligats a un pal. Liddell s'empala en directe sense escatimar ni un segon del ritual.
En paral¡¤lel als treballs de Rigola i Liddell es va poder veure a Girona una tercera obra que s'apropa tamb¨¦ molt a la mort: o m¨¦s aviat, a la intersecci¨® entre la vida i la mort. Una instal¡¤laci¨® sonora del duo Cabosanroque que recrea els exorcismes en els quals el poeta Jacint Verdaguer va participar a Barcelona entre 1890 i 1893. Sons com vinguts del m¨¦s enll¨¤, cadenes que es mouen, un concert de percussi¨® d'una fantasmag¨°rica banda de flotadors gegants amb formes d'animals, El Ni?o de Elche (un altre cop) cantant, fragmentat en diferents pantalles de v¨ªdeo, i un holograma espectral de la bailaora Roc¨ªo Molina.
De l¡¯¡®Odissea¡¯ al porno amb sexe expl¨ªcit
Va acabar aquest diumenge la gran setmana que el festival Temporada Alta dedica a la creaci¨® contempor¨¤nia cada any, amb l'assist¨¨ncia de gaireb¨¦ un centenar de programadors de diferents pa?sos.
Al costat de Rigola i Liddell, un altre nom destacat va ser el de la brasilera Christiane Jatahy, que va presentar O agora que demora (El present que s'allarga), un espectacle a cavall del cinema i el teatre que parteix de l'Odissea d'Homer per desentranyar la trag¨¨dia dels refugiats i emigrants de la societat actual. La creadora va viatjar a camps de refugiats del L¨ªban i Gr¨¨cia, a Palestina, Johannesburg i la selva amaz¨°nica per gravar-hi directament les seves hist¨°ries.
I la companyia catalana El Conde de Torrefiel va estrenar Kultur, en la qual dos actors porno reprodueixen un c¨¤sting per a una pel¡¤l¨ªcula del g¨¨nere amb sexe expl¨ªcit.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.