Shakespeare en versi¨® ¡®circ de cambra¡¯
La pallassa Alba Sarraute revisiona al Mald¨¤ un cl¨¤ssic del dramaturg angl¨¨s a ¡®Desvariacions d'Otel¡¤lo'
Desvariar no vol dir que a alg¨² se li¡¯n vagi l¡¯olla. No. Alba Sarraute, actriu, clown, acr¨®bata¡, s¡¯ha perm¨¨s el luxe de reflexionar en veu alta (¨¦s a dir, parlant all¨° que pensa) sobre l¡¯Otel¡¤lo de Shakespeare. ¡°?s un espectacle molt surrealista, molt meu, jo tota sola¡±, explica sobre Desvariacions d¡¯Otel¡¤lo (al Mald¨¤ fins al 12 de gener), en qu¨¨ revisita l¡¯obra del dramaturg angl¨¨s amb moltes llic¨¨ncies.
¡°He vist que la Viquip¨¨dia diu que en el teatre de cambra agafaven els cl¨¤ssics i feien amb ells el que els donava la gana [l'enciclop¨¨dia virtual parla de la llibertat total en la manera de tractar el tema]¡±, diu, entre rialles, Sarraute. Aix¨° ¨¦s el que fa, per¨° en format circ, perqu¨¨ el petit escenari del Mald¨¤ est¨¢ atape?t d¡¯elements circenses, des de la cortina que amaga el backstage, a una escala penjant del sostre, cordills que fan pujar o baixar m¨¤scares... Tots aquests, elements fets per la mateixa protagonista: des de les caretes fins als fant¨¤stics dibuixos que es projecten constantment. Sarraute tamb¨¦ ¨¦s l'encarregada d'elaborar els v¨ªdeos, junt amb Caterina Angeloni, de El gato producciones.
Aquestes desvariacions, ¨ªntimes,?farcides de molts g¨¨neres (acrob¨¤cia, mim, teatre de text, m¨¤scares, ombres xineses, fins i tot buleries...), s¨®n un viatge que ens planteja la mateixa Alba a partir de la seva por a l'amor. "La lluna i el sol mai podran estar junts per culpa de la por", diu l'artista. La culpa... La culpa ¨¦s el que m¨¦s mal ens fa. "Sembla que ens haguem de justificar per all¨° que sentim, per amor, per tot... I no, el que ha de quedar clar ¨¦s que no som culpables dels nostres sentiments!"
Els personatges shakespearians agafen una altra volada en la imaginaci¨® de Sarraute: la lluna ¨¦s Otel¡¤lo; el sol ¨¦s Desd¨¨mona i la por, l'odi¨®s Iago. La hist¨°ria que ens narra ara, entre surrealista i m¨¤gica, ve a partir de la can?¨® Nuevo d¨ªa de la parella flamenca Lole i Manuel i que ella, sobre una escala de cordes, balla a l'obra mentre sona el single en un tocadiscos setanter. L'actor Alberto San Juan, d'Animalario, amb qui l'Alba havia coincidit a?Capitalismo, hazles re¨ªr a Madrid, li cantava: La noche lleg¨®, porque la monta?a se ha tragao al sol... "?s, precisament, la hist¨°ria que explico: el sol i la lluna... sempre separats..."
Tot ve, de fet, d¡¯un trencament amor¨°s que va patir l¡¯autora fa gaireb¨¦ 10 anys. Li va donar moltes voltes al tema de la por i de l'amor i dels sentiments... Temes universals, cl¨¤ssics, shakespearians."Jo arribo al circ des del teatre, vull dir que de Shakespeare i del seu univers ja estava enamorada quan tenia 16 anys", argumenta Sarraute. La pallassa, formada a l'Aula de Teatre de Matar¨®, a la Beckett, a l'Escola Rogelio Rivel de Barcelona i a la presitigiosa Acad¨¨mia Fratellini de Par¨ªs, concep el teatre des del moviment.
De fet, desplega a l'escenari tots els seus recursos: visuals, r¨ªtmics, gestuals, interpretatius... L'obra comen?a absolutament oberta. L'Alba es dirigeix als espectadors com a desd¨¨mones, els parla, els obre el seu cor explicant-los els seus sentiments de tu a tu. "A poc a poc, va apareixent la quarta paret", diu. ?s quan conen?a a narrar, sempre amb el seu segell, la hist¨°ria de la tra?ci¨® de Iago.
Aquesta petita joia arribar¨¤ al Grec l¡¯any que ve, transformat en Desd¨¨mona, un espectacle de gran format que veu redu?t el text i guanya en elements visuals, amb m¨¤stils, equilibris, acrob¨¤cies, que ja est¨¤ assajant amb la seva companyia. "Van arribar els diners i el que ara ¨¦s un solo esdevindr¨¤ un treball col¡¤lectiu en escena", diu Sarraute.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.