La necess¨¤ria revisi¨® de les dolentes de Gr¨¨cia
El Tantarantana estrena ¡®Hey, hermana!¡¯, una versi¨® cr¨ªtica, canyera i emotiva dels mites d¡¯Helena i Clitemnestra
M¨¦s de 30 segles donant la tabarra amb aix¨° que l¡¯Helena i la Clitemnestra eren un parell de putes, que la primera va provocar la guerra de Troia, que la segona va matar el seu marit¡ I, de tot plegat, pocs hi han dedicat una mirada no ja feminista, sin¨®¡ familiar, diguem-ne: l¡¯Helena i la Clitemnestra eren germanes. I una relaci¨® entre germanes pot explicar moltes coses. Aquesta mirada lliure de tots els t¨°pics de la cultura occidental que han demonitzat aquests personatges ¨¦s la que veiem a Hey, hermana!?(a la sala ?tic, 22, del teatre Tantarantana, fins al 26 de gener), una obra que, m¨¦s que ser transgressora, el que fa es ¡°convertir aquestes dues dones en protagonistes del seu propi relat¡±.
Amb desvergonyiment, amb professionalitat, amb kanya, trencant la quarta paret, al ritme de m¨²sica discotequera i sota uns llums estrobosc¨°pics, elles ens explicaran la seva historia de la manera m¨¦s crua i real, fent una lectura en clau contempor¨¤nia i de g¨¨nere, perqu¨¨ tothom se n¡¯adoni. Aix¨ª doncs, veiem una Helena desconeguda, una mica (bastant) choni, poligonera, que nom¨¦s pensa a ballar a la discoteca; una Clitemnestra desequilibrada, que cuidar¨¤ el fill de la seva germana i esquarterar¨¤ el seu marit Agam¨¨mnon. Tots els mites cl¨¤ssics tenen una visi¨® esgarrifosament actual: ¡°Violacions m¨²ltiples, manades, viol¨¨ncia de g¨¨nere¡ tot est¨¤ passant, aquesta ¨¦s la reflexi¨® que proposem¡±, explica Beatriz Bonet, actriu i codirectora de l¡¯obra.
?s m¨¦s que necessari revisar un mite que ens ha arribat, en paraules d¡¯Eric Balb¨¤s, codirector de l¡¯obra, ¡°a trav¨¦s de punts de vista masculins que han ofegat completament les veus femenines¡±. ¡°La historia no ¨¦s mai objectiva, la hist¨°ria est¨¤ escrita amb la sang dels perdedors. La hist¨°ria l¡¯hem de posar en dubte. La hist¨°ria mai ser¨¤ reescrita, per¨° ¨¦s obligaci¨® de la dissid¨¨ncia que sigui revisada i reanalitzada. La revisi¨® de les putes de Gr¨¨cia ¨¦s una necessitat¡±, diu Bonet. Balb¨¤s subratlla que ¡°eren reines i filles de d¨¦us¡±, per¨° que, ¡°si busquem aquests mites avui, no hem de pensar en Lady Di, m¨¦s aviat en el monstre de Taur¨® o el pallasso diab¨°lic d¡¯It¡±.
L¡¯argentina Vicky Salvucci, autora del text, ha volgut reflectir la seva fascinaci¨® ¡°per aquelles dones de les epopeies i les trag¨¨dies gregues, sempre marcades per la fatalitat¡±. Ella ha trenat un gui¨® que beu dels relats originals per¨° tamb¨¦ de discursos de diferents escriptores i de consignes que no parem de sentir a les marxes per la igualtat, les manifestacions en defensa de les dones o les protestes contra el masclisme imperant. Un collage de llenguatges vius, propers i necess¨¤riament irreverents. Amb les intencions ben clares: ¡°En el nom del Pare, del Fill i de l¡¯Esperit Mascle. Am¨¦n¡±.
¡°Ha estat un proc¨¦s de creaci¨® llarg al Centre C¨ªvic Parc Sandaru, al Fort Pienc, durant tot el 2019¡±, explica Bonet. ¡°La Vicky ens enviava el que anava escrivint des de Buenos Aires i nosaltres li an¨¤vem donant forma. Ha estat un treball molt col¡¤lectiu, gaireb¨¦ assembleari, en qu¨¨ vam anar teatralitzant el text, aportant-hi idees que sorgien als assajos, com ara el mon¨°leg inicial, en qu¨¨ el meu personatge fa una mena de resum de com ens ha arribat el relat¡±. Beatriz Bonet, en principi ajudant de direcci¨®, tamb¨¦ explica com hi va haver un canvi en la direcci¨® sobre la marxa: ¡°El director era l¡¯Eric, per¨° en un moment donat, i tal com s¡¯explica a la mateixa obra, tot l'equip va decidir que era m¨¦s just que fos jo qui assum¨ªs les regnes, perqu¨¨ si no el que est¨¤vem fent era explicar una vegada m¨¦s la hist¨°ria d¡¯unes dones sota la mirada d¡¯un home. A partir d¡¯aquell moment, ell va passar a ser l¡¯ajudant i jo vaig acabar de dirigir l¡¯obra¡±.
No ¨¦s la primera ni ser¨¤ l¡¯¨²ltima revisi¨® dels mites cl¨¤ssics. En vam veure la de Miguel del Arco a Juicio a una zorra, en qu¨¨ Carmen Machi es vesteix d¡¯Helena de Troia per sotmetre¡¯s a un judici en qu¨¨ ens parlar¨¤ amb les seves paraules, no les dels homes que ja l¡¯han condemnat. O, la temporada passada, al TNC amb Kassandra, en qu¨¨ l¡¯esclava d¡¯Agam¨¨mnon (interpretada per Elisabet Casanovas), una transsexual que ara viu exiliada, ven el seu cos a desconeguts. O amb Iphigenia en Vallecas, que vam poder veure en aquest Temporada Alta, en qu¨¨ Mar¨ªa Herv¨¢s ens mostra com Ifi, una quinqui d¡¯extrarradi invisible, lluita per tenir el seu fill, ignorada fins a uns l¨ªmits insospitats per una societat classista i hip¨°crita.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.