Gaud¨ª, de la carbonera al museu
El MNAC ingressa els dibuixos que l'arquitecte va fer de la Col¨°nia G¨¹ell despr¨¦s que els hagin comprat La Caixa i la Generalitat per 320.000 euros
Gaud¨ª i les seves obres no tenen terme mitj¨¤. Despr¨¦s de ser injuriades i incompreses, ara rep milions de visitants l'any i hi ha qui fins i tot pret¨¦n beatificar l'arquitecte. ?s el que li ha passat tamb¨¦ als dos ¨²nics dibuixos que va fer, entre el 1908 i el 1910, de l'esgl¨¦sia de la Col¨°nia G¨¹ell, a?Santa Coloma de Cervell¨®. Aquestes obres de 59 per 46 cm i de 61 per 47 cm, respectivament, creades amb una t¨¨cnica mixta de carbonet, aquarel¡¤la i aigualiment eren coneguts i publicats des del 1928, per¨° se'ls havia perdut la pista i es pensaven que havien estat destru?ts en els incidents que va viure la Col¨°nia G¨¹ell durant la Guerra Civil. Per¨° anys m¨¦s tard, el 1967, van ser localitzats en una carbonera de la masia Farr¨¦, situada a l'interior de la col¨°nia, enrotllats, plens d'humitat i amb restes de fum. El 1975 els Farr¨¦ els van vendre a uns antiquaris barcelonins que ara els han venut a la Generalitat gr¨¤cies a La Caixa, que ha sufragat el 75% dels 320.000 euros que han costat. Els valen. ¡°S¨®n obra can¨°nica de Gaud¨ª¡±, va dir dilluns Pepe Serra, el director del MNAC, que des d'ara en ser¨¤ el centre propietari.
Aquest dilluns ja es podien veure a la sala que aquest museu dedica al Modernisme, al costat de portes, mobles, reixes, vidrieres i cadires de la Pedrera, la Casa Vicens, la Casa Batll¨® o la Casa Calvet; molt a prop d'un dels bancs que Gaud¨ª va fer per a aquesta esgl¨¦sia amb taulons de la bala del cot¨® i ferro, exemple d'ergonomia, malgrat que ja t¨¦ 106 anys.
De totes maneres, els dos dibuixos, que dilluns van presentar el president del MNAC, Miquel Roca; la consellera de Cultura, Mari¨¤ngela Vilallonga, i la directora general adjunta de la Fundaci¨® Banc¨¤ria La Caixa hauran de passar abans pel taller de conservaci¨®.
Maria ?ngels Fondevila, conservadora d'Art Modern del MNAC, va explicar la import¨¤ncia d'aquests dibuixos que Gaud¨ª va fer a partir d'una s¨¨rie de fotografies que un dels seus ajudants, Vicente Villarrubias, va fer de la maqueta creada amb cordills i saquets de perdigons. ¡°Sobre aquesta imatge invertida, Gaud¨ª va pintar aquests dibuixos. Ser¨¤ molt interessant poder analitzar-los en profunditat, per comprovar com ho va fer¡±, va explicar aquesta experta. L'esgl¨¦sia no es va arribar a construir despr¨¦s de l'abandonament del projecte el 1916, per¨° la cripta s¨ª i el 2005 va ser declarada Patrimoni de la Humanitat per la Unesco. ¡°Els dibuixos permeten aproximar-nos a la idea arquitect¨°nica de Gaud¨ª, s¨®n un document d'incalculable valor material i documental i mostren la concepci¨® t¨¨cnica gaudiniana, la seva experimentaci¨® i les seves solucions per superar el g¨°tic¡±, va apuntar Fondevila.
Els dibuixos ¨¦s la segona vegada que s¨®n al MNAC. El 2012 van estar-hi dipositats uns dies despr¨¦s que ho orden¨¦s un jutge. Va ser poc despr¨¦s que la sala Balclis els pos¨¦s a la venda per 275.000 euros, un preu molt allunyat del que haurien tingut si s'haguessin pogut exportar, una cosa impossible despr¨¦s que la Generalitat els declar¨¦s B¨¦ Cultural d'Inter¨¨s Nacional la Generalitat.
Requisades pels Mossos
Quan el rector de la Col¨°nia G¨¹ell se'n va assabentar ¨Cdespr¨¦s que ho publiqu¨¦s aquest diari¨C, va presentar una den¨²ncia davant del jutge de Sant Boi de Llobregat i aquest va paralitzar la subhasta el mateix dia que estava anunciada, enviant-hi els Mossos perqu¨¨ portessin les obres al MNAC. No obstant aix¨°, al cap de 15 dies, el mateix jutge va dictaminar que no eren de l'esgl¨¦sia i els va retornar als seus propietaris,?que havien al¡¤legat que ¡°els dibuixos no figuraven en cap inventari¡±, ¡°que s'havien exhibit en moltes exposicions dedicades a Gaud¨ª¡± i que ¡°l'esgl¨¦sia no havia presentat mai cap reclamaci¨®¡±.
Les dues obres seran una de les estrelles de la gran exposici¨® que prepara el MNAC sobre Gaud¨ª (on es veur¨¤ entre l'1 de juliol i el 24 d'octubre del 2021, despr¨¦s a CaixaForum Madrid, entre el 18 de novembre i el 13 de febrer del 2022, per acabar al Museu d¡¯Orsay, entre el 14 de mar? i el 17 de juliol. Ahir, la consellera Vilallonga va recordar el comprom¨ªs del seu departament per aconseguir que el Pavell¨® de Vict¨°ria Eug¨¨nia la pugui acollir. Per aix¨°, va tornar a anunciar els 2,5 milions per tenir-lo a punt (1,5 milions el 2020 i un mili¨® el 2021). Per¨° Serra, m¨¦s prudent, va tornar a assegurar que ells treballen pensant que es far¨¤ a la sala d'exposicions temporals que ha funcionat fins ara, al mateix Palau Nacional.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.