El llibre del postcoronavirus
La pand¨¨mia sacseja un sector que veur¨¤ l'augment de la venda 'online', l'auge de les distop¨ªes i la concentraci¨® de les distribuidores
La primera setmana de confinament pel coronavirus, les vendes de llibres van caure un 78% amb relaci¨® al mateix per¨ªode de mar? del 2019; la segona, el 70%, i la tercera, el 62%, un descens esmorte?t potser per les vendes online davant la Diada d¡¯avui, 23 d¡¯abril de 2020, primer Sant Jordi virtual de la hist¨°ria, amb llibreries i editorials tancades, llibres i roses a domicili per la pol¨¨mica escletxa del comer? electr¨°nic, i la gent, sense poder sortir al carrer, trobant-se per les xarxes socials amb els escriptors. El duel que lliuren cavaller i b¨¨stia, met¨¤fora de les lluites del sector del llibre, ¡°mai m¨¦s ser¨¤ com abans, perqu¨¨ alguns ja no hi seran i els altres s¡¯hauran d¡¯adaptar a uns canvis d¡¯escala brutals¡±, resumeix Mart¨ª Roman¨ª, president del Gremi de Distribu?dors de Publicacions de Catalunya i director de la distribu?dora Nus de Llibres, tot reflectint el parer majoritari de sis experts sobre com se¡¯n sortir¨¤ el m¨®n editorial despr¨¦s d¡¯aquesta crisi sense precedents.
Ajut, tradici¨®
A casa tothom t¨¦ llibres de sobres encara per llegir. El fet que QUADERN hagi mantingut doncs, tot i que en un format m¨¦s modest, l¡¯especial de Sant Jordi, amb les seves recomanacions en aquests temps de coronavirus i confinaments, est¨¤ explicat, curiosament, a l¡¯inici i al final del mateix suplement.
El reportatge que l'obre fa un retrat cru d'un sector molt tocat en totes les seves baules. No havia viscut mai una situaci¨® aix¨ª. I gaireb¨¦ li caldr¨¤ refundar-se, com apunten els sis experts consultats. L'ajut al sector, especialment a les llibreries, ha de ser immediat, ara i aqu¨ª. Nom¨¦s en aquesta l¨ªnia, i amb la voluntat de servei al lector en la seva orientaci¨®, s'ha d'entendre la ra¨® de ser de l'especial i l'esfor? de selecci¨® d'una cinquantena de t¨ªtols que s'hi ofereixen, afegint-hi enguany la informaci¨® del format e-book quan ¨¦s disponible.
La ra¨® sentimental la proporciona el text de l¡¯escriptor i antrop¨°leg Adri¨¤ Pujol Cruells, que analitza la import¨¤ncia dels rituals d¡¯un Sant Jordi que, enguany, no els pot tenir. Tamb¨¦, per aix¨°, hi som. Bona Diada.
Venda ¡®online¡¯ urgent
¡°Aquesta hivernaci¨® for?osa ha posat en evid¨¨ncia la precarietat amb qu¨¨ bona part del sector cultural ha anat sobrevivint des de la crisi del 2008¡±, exposa Antonio Ram¨ªrez, cofundador de La Central, que xifra ¡°entre un 30% i un 35%, com a poc¡±, la caiguda de la facturaci¨® que tindran les llibreries. Obligades a tancar per l¡¯estat d¡¯alarma, s¡¯ha vist que, fora de grans cadenes com Casa del Libro i del gegant Amazon, el servei de vendes per internet no ha funcionat del tot. ¡°L¡¯autocr¨ªtica ¨¦s evident: en el sector no hem donat import¨¤ncia al comer? online, com si no an¨¦s amb nosaltres: ni ens l¡¯hem cregut ni l¡¯hem sabut gestionar b¨¦¡±, confessa Laura Huerga, fundadora de l¡¯editorial Raig Verd. ¡°El ferotge proteccionisme al llibre impr¨¨s ha fet perdre 10 anys valuos¨ªssims al sector per transformar els seus negocis en empreses digitals del segle XXI; aquesta crisi brinda una segona oportunitat, per¨° ser¨¤ la darrera¡±, vaticina Javier Celaya, fundador de la consultoria editorial Dosdoce.
Nom¨¦s unes 200 llibreries a Espanya mantenen en aquests moments un servei de venda electr¨°nica. Una de les remodelacions del m¨®n del llibre passar¨¤ per aqu¨ª. Per¨° no nom¨¦s fruit del comportament del comprador confinat, creu Celaya. ¡°Des del 2017, les llibreries f¨ªsiques han perdut sis punts percentuals com a lloc de venda de llibres de paper en favor de les plataformes online, que n¡¯han guanyat set¡±, aporta. ¡°La consolidaci¨® de l¡¯e-commerce ser¨¤ una nova realitat ben aviat; aquesta tend¨¨ncia de consum, afegida a les mesures de distanciament social, canviar¨¤ la nostra relaci¨® amb les botigues f¨ªsiques i tindr¨¤ un gran impacte en les llibreries¡±.
¡°La venda online de llibres f¨ªsics ha de ser una prioritat des d¡¯ara per a les llibreries¡±, admet Jes¨²s Badenes, director general de la divisi¨® de Llibreries del Grup Planeta, propietari de Casa del Libro. ¡°Aquest canal ens deixa molt poc marge, la majoria no disposem d¡¯una log¨ªstica automatitzada i hem d¡¯assumir part dels costos d¡¯enviament; no ens podrem apropar mai als est¨¤ndards d¡¯Amazon, i dif¨ªcilment ser¨¤ garantia de sostenibilitat dels nostres negocis, per¨° hem de donar una alternativa digital als clients¡±, retrata Ram¨ªrez.
¡°La prioritat ser¨¤ la superviv¨¨ncia: es perdran projectes i es precaritzaran feines¡±, alerta Laura Huerga
¡°El que ha passat ara amb el comer? electr¨°nic no es pot tornar a repetir, ha de ser una estrat¨¨gia clara de tot el sector, i no nom¨¦s una cosa en mans de les grans empreses¡±, alerta Huerga. Ho diu pensant en algunes pr¨¤ctiques d¡¯aquestes setmanes, com la venda directa de llibres pels editors des dels seus webs i empreses de distribuci¨®. O els que han penjat llibres digitals de manera gratu?ta sense tenir-ne els drets per a aquest format. ¡°Hi ha hagut mesures que han pecat de poc reflexives¡±, admet Badenes, que ent¨¦n que la connexi¨® directa editor-lector, no estranya en el m¨®n anglosax¨®, ¡°no ¨¦s consolidable: suposaria un canvi profund en l¡¯ecosistema sectorial¡±.
M¨¦s iconoclasta es mostra Celaya. ¡°La venda directa des dels webs de les editorials ¨¦s una necessitat en la nova era digital; el gran avantatge competitiu de les editorials ha passat de la distribuci¨® f¨ªsica, de tenir els llibres al major nombre de punts de venda, al coneixement directe dels lectors i els seus comportament en el proc¨¦s de compra i l¡¯an¨¤lisi de consum dels seus productes¡±. La venda directa, creu, ¡°permetr¨¤ a les editorials accedir a dades que grans plataformes com Amazon, Apple o Google tenen i no comparteixen¡±.
Exc¨¦s de distribu?dores
La distribuci¨® s¡¯ha mostrat cabdal en aquest confinament: nom¨¦s han obert una tercera part, majorit¨¤riament les que ja servien comandes per l¡¯e-commerce o a papereries. Per¨° la crisi del coronavirus tamb¨¦ les ha enfrontat a la realitat: ¡°Som massa distribu?dors que fem el mateix de manera molt fragmentada; ens cal agrupar-nos, i ara hem vist que amb urg¨¨ncia, en aspectes que volen molta inversi¨® i no s¨®n estrat¨¨gics, com la log¨ªstica, per centrar-nos en la comercialitzaci¨® dels cat¨¤legs dels segells¡±, diu Roman¨ª, tot analitzant un sector que perdr¨¤ ¡°entre una tercera part i un 40%¡± de la facturaci¨®.
L¡¯inquieten poc, en canvi, els formats digitals, tot i que han crescut espectacularment, com constata Celaya: ¡°Les dues grans plataformes de distribuci¨® d¡¯e-books en espanyol, Bookwire i Libranda, han incrementat les desc¨¤rregues un 50% el mar? amb relaci¨® al febrer¡±. ¡°El llibre digital ha tingut aqu¨ª tant enemics interns, amb una falta d¡¯oferta ¨¤mplia i preus massa elevats, com externs, a partir de la pirateria, per¨° amb prou feines depassen el 5% del mercat; potser l¡¯audiollibre ara es pot consolidar¡±, diu Roman¨ª. Storytel, plataforma d¡¯audiollibre, ha vist cr¨¦ixer un 253% els seus usuaris des del confinament; el Ministeri de Cultura ha detectat, al mar?, un 265% m¨¦s en els registres d¡¯e-books i audiollibres de la seva xarxa (51.483 usuaris). ¡°Hi ha editorials que prohibeixen els seus e-books i audiollibres a les plataformes de subscripci¨® per intentar frenar-ne el r¨¤pid creixement¡±, denuncia Celaya, que creu, com Badenes, que el format pujar¨¤ sota aquest sistema. La reducci¨® de l¡¯IVA del 21% al 4% aprovada dimarts per l¡¯Estat tamb¨¦ hi pot fer molt.
Precaritzaci¨® sense precedents
¡°Els llibres electr¨°nic s¨®n massa cars per al consumidor, i aix¨° en perjudica la venda¡±, es queixa Maite Carranza, presidenta d¡¯Escrivim, Associaci¨® Professional d¡¯Autors i Autores Literaris de Catalunya. ?s una font menys d¡¯ingressos, creu, d¡¯un col¡¤lectiu que admet que el seu error principal, com ha refor?at la crisi, ¨¦s que ¡°els creadors no tenim veu pr¨°pia; hem deixat que els problemes del sector fossin expressats i representats per editors i llibreters, i llavors les pol¨ªtiques culturals han bandejat la creaci¨®, especialment la pr¨°pia¡±. En la cadena de valor del llibre, pensa que en surten molt malparats: ¡°Som els ¨²nics que no podem viure nom¨¦s del llibre: el 90% del seu valor recau en els no creadors, i nosaltres en veiem un minso 10%¡±. Per aix¨°, ¡°no ¨¦s estrany que les noves generacions optin per l¡¯autoedici¨® digital, que dona percentatges a l¡¯inrev¨¦s; el model d¡¯Amazon prescindeix de les editorials, i els escriptors s¨®n els actors... S¡¯anir¨¤ implantant: les vendes es faran per internet i l¡¯autor servir¨¤ el seu llibre directament al lector¡±.
Amb la crisi, la cadena s¡¯ha tensat: ¡°No se¡¯ns ha protegit: editors i distribu?dors haurien de preguntar-se si han fet tot el que era a les seves mans per refor?ar la xarxa de llibreries¡±, exposa Ram¨ªrez. ¡°No es tracta de revisar percentatges, el que cal ¨¦s que tota la cadena sigui m¨¦s eficient¡±, diu Roman¨ª. I creu que, per exemple, ¡°els marges comercials a la llibreria es podrien vincular a compromisos de compra i topalls de devolucions, que, excepte en el llibre de text, no estan regulades ni tenen limitaci¨® percentual ni temporal, cosa que distorsiona el sector¡±.
Huerga, que calcula que la crisi li far¨¤ perdre ¡°un 60%¡± de la facturaci¨®, aposta per l¡¯equilibri de l¡¯ecosistema: ¡°Pensar que no estem interrelacionats ¨¦s enganyar-nos: igual que les llibreries poden fer caure distribu?dores, aquestes poden fer caure moltes editorials, i les condicions de treball d¡¯autors, traductors, dissenyadors... precaritzar-se fins a extrems ins¨°lits¡±. I llan?a: ¡°Tancament de llibreries i editorials a banda, creixer¨¤ el perill de l¡¯absorci¨® dels independents pels grans grups¡±.
Menys projectes, m¨¦s distopies
Vendes online i increment de subscripci¨® a plataformes per formats electr¨°nics a banda, el coronavirus ha portat pr¨¤ctiques que ja no marxaran. ¡°El teletreball tindr¨¤ m¨¦s pes que fins ara¡±, creu Badenes, que va m¨¦s enll¨¤ i entra en els continguts. ¡°Haurem d¡¯adaptar-nos als gustos dels lectors que suraran de la crisi, amb m¨¦s atenci¨® a la literatura infantil i juvenil per consolidar h¨¤bits lectors sorgits del confinament i una ficci¨® entesa com a evasi¨® necess¨¤ria, amb m¨¦s pes de distopies i del c¨°mic, llibres de capacitats professionals i de testimonis d¡¯aquest per¨ªode¡±.
Ram¨ªrez, de La Central, planteja una mena de ¡®rescat¡¯ per a les empreses del llibre
Aquestes apostes poden tenir un perill clar, creu Carranza: ¡°La temptaci¨® ¨¦s que les editorials capegin el temporal amb ¨¨xits estrangers importats; les vendes dels escriptors aut¨°ctons van davallar un 50% amb la crisi anterior¡±. I alerta que l¡¯oferta de novetats es desbordi. ¡°Fa anys que els t¨ªtols augmenten en detriment dels tiratges i la qualitat; cada cop tenen una vida m¨¦s curta a les llibreries, devorats per les novetats del mes seg¨¹ent; o sigui que ara...¡±.
Sembla que els productors en s¨®n conscients: ¡°A Planeta treballem disminuint les novetats per als propers mesos, pactant-ho amb els autors¡±, informa Badenes, que creu que l¡¯impacte de la crisi al sector ser¨¤ d¡¯entre el 20% i el 25%. ¡°Amb els editors estem reestructurant plans i passant t¨ªtols al 2021, i, esclar, n¡¯hi ha que ni es concretaran¡±, diu Roman¨ª. Per¨° el risc de col¡¤lapse hi ¨¦s. ¡°Cal evitar l¡¯emb¨²s a les llibreries per les novetats acumulades des de la segona quinzena de mar? i l¡¯abril, que s¡¯enganxin amb les de maig i juny, es col¡¤lapsin les botigues i es cremin llibres en devolucions massives sense haver tingut ni una m¨ªnima oportunitat al mercat¡±.
¡°Cancel¡¤larem i ajornarem projectes, i autors, traductors, il¡¤lustradors, correctors i agents tindran menys feina, i la que hi hagi es precaritzar¨¤¡±, dibuixa Huerga. ¡°La prioritat ser¨¤ la superviv¨¨ncia, i aix¨° far¨¤ que es perdin coses interessants que estaven passant, com ara preparar el cam¨ª cap al c¨°mic i la novel¡¤la gr¨¤fica en catal¨¤¡±, llan?a. ¡°Si no ho corregim, la cultura aut¨°ctona quedar¨¤ fagocitada per d¡¯altres m¨¦s proteccionistes¡±, creu Carranza. Roman¨ª s¡¯atreveix a afirmar que, en la distribuci¨®, ¡°a Catalunya no quedaran m¨¦s de tres o quatre distribu?dors amb oferta log¨ªstica i, per altra banda, hi haur¨¤ les comercials, que s¡¯agruparan per afinitats ling¨¹¨ªstiques, de mida, de continguts, de punts de venda...¡±. ¡°Els anys a venir seran durs per als creadors, perqu¨¨ aquest tsunami se¡¯ns menjar¨¤ les liquidacions del 2021, quan cobrem les que pertocaran d¡¯enguany¡±, diu la presidenta d¡¯Escrivim, que recorda que en la crisi anterior ¡°les bestretes als escriptors van davallar un 50%¡±, i quantifica les p¨¨rdues per als autors ¡°entre el 40% i el 60%¡±.
Celaya llan?a la idea que les novetats dels propers mesos surtin ¡°nom¨¦s en formats digitals, per arribar r¨¤pid i ¨¤gilment al mercat¡± i no saturar unes llibreries que ¡°no han fet gaire per modernitzar-se: ni la plataforma Todostuslibros.com, que gestiona la patronal dels llibreters Cegal, ¨¦s una veritable alternativa a Amazon¡±. I proposa tamb¨¦ que els editors abarateixin el preu del llibre de paper: ¡°No van fer-ho a la crisi anterior per protegir els seus marges, i amb els actuals aviat seran un objecte de luxe per a molts¡±.
Un problema nou podria venir dels cr¨¨dits que ofereixen les administracions per sortir de la crisi i que, per a la majoria d¡¯empreses culturals, poden ser un llast, segons Ram¨ªrez: ¡°Les nostres necessitats financeres superen amb escreix la nostra capacitat d¡¯endeutament¡±. Per aix¨°, ¡°cal pensar en d¨¨cades, no en anys¡±, i afegeix: ¡°No voldria parlar de rescat, per¨° s¨ª d¡¯un instrument de suport, amb recursos p¨²blics i privats, que aporti fons no reintegrables a les empreses¡±. Celaya est¨¤ d¡¯acord en el llarg termini: ¡°Aix¨° no ¨¦s un par¨¨ntesi, com molts editors i llibreters pensen; ¨¦s una veritable disrupci¨® del m¨®n del llibre i les iniciatives que es proposen s¨®n solucions a curt termini per intentar tornar a un m¨®n anterior que ja no existeix¡±.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.