Celebraci¨® de la vida i de la fam¨ªlia art¨ªstica per obrir el Grec
Bar¨® d¡¯Evel aplega tres generacions a ¡®A tocar!¡¯, un espectacle de poesia visual, circ i paraula, sense animals
El teatre Grec ja est¨¤ preparat per a la inauguraci¨® del festival d'estiu de Barcelona en format de nova normalitat, que com ha dit aquest dimarts al mat¨ª a l'amfiteatre el director de la cita, Cesc Casades¨²s, ¨¦s m¨¦s aviat una reinvenci¨® de la vida a la qual est¨¤vem acostumats. L'espai de Montju?c presenta un aspecte inusual: s'han retirat cadires fins a deixar les que queden a un metre i mig de dist¨¤ncia les unes de les altres (aix¨° permetr¨¤ seguir la funci¨® sense mascareta), cosa que fa omnipresent la pedra de les graderies originals. L'aforament ha quedat redu?t a unes 800 localitats i es trigar¨¤ uns 35 minuts a entrar, amb zones d'espera habilitades i ocupaci¨® de les localitats per torns. L'espectacle inaugural, que s'estrena el dia 30 en una funci¨® especial d'obertura amb el p¨²blic format per personal sanitari ¨Cconvidat com a reconeixement al seu esfor? durant la pand¨¨mia¨C i alguns pol¨ªtics (estan convocat els ministres de Cultura i Sanitat), ¨¦s A tocar!, de Bar¨® d¡¯Evel, que repetiran la representaci¨® l'endem¨¤ per a una segona inauguraci¨® m¨¦s est¨¤ndard.
Per fi, despr¨¦s de diversos intents de reclutar-los, el grup que ara ¨¦s en el seu millor moment despr¨¦s del seu gran ¨¨xit amb Falaise ¨Cestrenat tamb¨¦ al festival¨C en l'inici de temporada al Lliure, obrir¨¤ el Grec. Ho fa, no obstant aix¨°, en un format i unes condicions que no s¨®n les habituals: acostumen a assajar els seus espectacles tres anys i aqu¨ª han tingut poqu¨ªssim temps. De la precarietat amb la qual han hagut de treballar dona fe que avui mateix es veien f¨ªsicament per primera vegada alguns dels int¨¨rprets, que fins ara es relacionaven virtualment. A tocar! ¨¦s, a m¨¦s, un espectacle h¨ªbrid, que incorpora diversos artistes afins (d'aqu¨ª la f¨®rmula ¡°Bar¨® d¡¯Evel i convidats¡±), entre els quals el pintor i escen¨°graf Frederic Amat, el m¨²sic Refree amb Lina, el guitarrista Nicol¨¢s Lafourest, l'actriu Imma Colomer, la ballarina Mar¨ªa Mu?oz i el pallasso Tortell Poltrona. I caldr¨¤ veure com casen les parts. D'altra banda, encara que Bar¨® d¡¯Evel ¨¦s fam¨®s per l'aparici¨® en els seus muntatges de cavalls i c¨°rvids (integrats meravellosament) i l'entorn de l'amfiteatre ¨¦s ple de vida silvestre (capgrossos a l'estany, aus de tota mena als jardins i un pollet de gavina que el personal de seguretat perseguia aquest mat¨ª), a A tocar! no hi apareix cap animal, una cosa que decebr¨¤ molts seguidors de la companyia per¨° evitar¨¤ ferir algunes sensibilitats municipals...
En la presentaci¨® avui, la francesa Camille Decourtye i el catal¨¤ Bla? Mateu, responsables del grup, han definit l'espectacle (despr¨¦s que ella pug¨¦s ¨¤gilment sobre d'ell per a les fotografies) com una celebraci¨® de la vida i de la fam¨ªlia o la tribu art¨ªstica, a m¨¦s d'un recordatori de la nostra fragilitat ¨C¡±fragilitat sense por¡±¨C, a trav¨¦s de la poesia visual, la paraula, el circ i la m¨²sica. Tres generacions pujaran a l'escenari, la dels creadors, la dels seus fills (la de Decourtye i Mateu, la Rita, de sis anys) i la dels grans: Amat, la mateixa Colomer i el pare de Bla? Mateu, el pallasso Tortell Poltrona.
Un repte
¡°?s un grup multigeneracional, ara toca fer comunitat¡±, ha assenyalat Decourtye, que ha subratllat la necessitat que tenien de ¡°tornar a imaginar¡± i de tornar al m¨®n de la creaci¨®. ¡°Essencialitat, responsabilitat i poesia¡±, serien, ha dit, les tres paraules que defineixen el treball que han realitzat. ¡°Nosaltres ens identifiquem com a poesia visual¡±, ha afegit Bla? Mateu, ¡°encara que aqu¨ª hi ha una aportaci¨® de llenguatges diferents, un ventall ampli, una chance, i s'ofereix un exercici d'estil que ve molt donat per la situaci¨® i les seves pautes de temps i de dist¨¤ncia¡±. L'artista ha reflexionat: ¡°Ja veurem com ens en sortim, un repte en la l¨ªnia nostra de provar sempre coses noves¡±.
Mateu ha precisat que en tot cas A tocar!, que dura entre 60 i 70 minuts, ¨¦s una festa, perqu¨¨ significa poder tornar a actuar. ¡°?s una celebraci¨® en un moment molt especial i emotiu, una possibilitat de reenganxar-se a la vida, de reconnectar-se els uns amb els altres¡±.
En la representaci¨®, ha explicat, hi haur¨¤ projeccions sobre la paret de pedra de la muntanya, un veritable penya-segat que sembla un gest a Falaise. Dels convidats assenyala que, amb bona part de la seva companyia a Fran?a, han recorregut a la seva ¡°fam¨ªlia d'aqu¨ª¡±, fam¨ªlia natural i art¨ªstica. A l'espectacle, ¡°tots els llenguatges estaran a la mateixa altura i tothom vindr¨¤ a fer el que sap fer¡±. De l'aparici¨® del seu pare ha apuntat: ¡°El pallasso ¨¦s qui ens pot parlar de tu a tu ara, en aquests temps¡±.
La parella de directors ha coincidit que avui el teatre ¡°¨¦s tan necessari com poder sortir¡± i cal fer-li recuperar el protagonisme que ha perdut durant la crisi. Camille Decourtye ha estat una de les artistes a les quals el president franc¨¨s Emmanuel Macron ha consultat l'opini¨® sobre la situaci¨® dels professionals durant i despr¨¦s de la pand¨¨mia. Han explicat que han passat el confinament al camp, on s'han sentit uns privilegiats i han pogut ser al mateix lloc fixos per primera vegada ¡°des que vam sortir de l'escola de circ¡±.
Companyia conscienciada
Bar¨® d¡¯Evel es troba immers, han explicat, en una reflexi¨® sobre la manera d'ajustar el seu treball a les idees que comparteixen sobre la responsabilitat individual per contribuir a la salut del m¨®n. En aquest sentit estudien com fer les gires internacionals per causar el menor impacte per emissions de CO2 i altres q¨¹estions que els interpel¡¤len ¡°com a ciutadans del planeta¡±. Consideren que el m¨®n cultural ha de ser especialment responsable amb aquests temes i per exemple, apunten, s'hauria de ser cur¨®s amb el que s'ofereix als bars i restaurants dels teatres. I ja que s¨®n una companyia conscienciada, com porten aix¨° d'actuar amb animals? ¡°El nostre treball amb ells ¨¦s amb la idea de trobar noves maneres de relacionar-nos-hi¡±, ha explicat Decourtye. ¡°No estem gens en el vell m¨®n de la dominaci¨® de l'animal. Sempre intentem llan?ar llum sobre la nostra relaci¨® amb ells. Ara hi ha una hipersensibilitat que en bona part prov¨¦ de gent que no t¨¦ cap relaci¨® amb els animals. Nosaltres vivim amb ells en la nostra quotidianitat i no hi tenim cap problema. Hi ha una complicitat¡±.
De l'embolic amb la venda d'entrades, que ha generat protestes, Cesc Casades¨²s, ha assenyalat: ¡°Em sap molt de greu el que ha passat, es van col¡¤lapsar els serveis per internet perqu¨¨ la gent insistia una vegada i una altra, cosa que no ¨¦s normal i evidencia les ganes que hi ha d'assistir a espectacles. Per¨° nosaltres tenim les possibilitats que tenim, hi ha els aforaments que hi ha¡±. Mateu ha intervingut per assenyalar que el col¡¤lapse per aconseguir entrades ¡°¨¦s un bon senyal, podria haver passat que la gent es replegu¨¦s i est¨¤ evidenciant que considera el teatre una cosa priorit¨¤ria¡±.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.