El teatre torna al teatre
La Sala Beckett recupera ¡®La morta de Pompeu Crehuet¡¯, suspesa al mar? pel coronavirus, mentre les sales petites anuncien moviments per al setembre
¡°Aquest confinament era la cosa m¨¦s antiteatral del m¨®n, jo em trobava desubicat, perdut¡¡±, diu ara Toni Casares, director de la Sala Beckett, en refer¨¨ncia a les primeres dues setmanes (¡°les pitjors¡±) de l'estat d'alarma. Superades les fases de restriccions, ¨¦s el que toca: mantenir la dist¨¤ncia de seguretat entre espectadors, cosa que equival a un 50% d'ocupaci¨® de la sala com a m¨¤xim (a m¨¦s de totes les mesures de protecci¨®, com l'¨²s de mascaretes o l'aplicaci¨® de gels hidroalcoh¨°lics). En aquestes condicions, la majoria de les sales de Barcelona encara no han obert per la senzilla ra¨® que no els surt a compte econ¨°micament. Comen?a, t¨ªmidament, el desgla?, per¨° el teatre continua pagant el coronavirus.
La Beckett ha decidit no esperar m¨¦s a apujar el tel¨®: ¡°Entenc que les sales privades no obrin fins a poder disposar del 100% de l'aforament¡±, reconeix Casares. ¡°Per¨° com que la Beckett ¨¦s una fundaci¨® privada per¨° amb un 50% del pressupost que prov¨¦ d'ajudes institucionals, considerem que hav¨ªem d'assumir el repte d'obrir les portes¡±. El director de la sala considera que no es tracta de fer taquilla, evidentment, sin¨® d'assumir un comprom¨ªs social. Les grans sales p¨²bliques (el TNC, el Lliure, el Mercat dels Flors) tamb¨¦ recuperen aquesta setmana el teatre en viu dins de la programaci¨® del Grec.
La morta de Pompeu Crehuet va ser l'¨²ltima obra de teatre de text a sucumbir al coronavirus a Barcelona i ha estat la primera a superar-lo. ¡°Vam ser l'¨²ltima sala a tancar i som la primera a obrir¡±, confirma Casares (amb perm¨ªs de La Gleva), que recorda que, d'alguna manera, van ser conillets d'?ndies d'aquella f¨®rmula ef¨ªmera de reducci¨® de l'aforament dels teatres a una tercera part. Aquest dimecres, la sala ¡°es va omplir¡± en el retorn d'aquesta obra, que va quedar penjada per la urg¨¨ncia del moment i que estar¨¤ en cartell fins al 19 de juliol: en realitat, amb totes les entrades venudes (ho estan per les dues seg¨¹ents setmanes), de les 200 butaques de la sala de baix s'han ocupat una mica m¨¦s de 50. ¡°?s q¨¹esti¨® de dist¨¤ncia, m¨¦s que de percentatge¡±, subratlla Casares. ¡°Al principi vam posar 30 entrades a la venda, per curar-nos en salut davant d'una situaci¨® que canviava gaireb¨¦ dia a dia. Al final hem apujat aquesta xifra, per¨° en cada funci¨® col¡¤loquem la gent d'una manera diferent: a cada espectador se l'acompanya on li toca asseure's. Aix¨° ens permet humanitzar d'alguna manera la situaci¨®, perqu¨¨ si ve gent d'un mateix nucli familiar es poden asseure junts¡±.
Abans de la funci¨®, Toni Casares, discretament, va voler fer una dedicat¨°ria a les v¨ªctimes de ¡°l'amena?a de mort i de por¡± que hem viscut, just en la temporada en qu¨¨ la Beckett tenia com a eix principal la mort, amb el seu cicle Memento mori. Va seguir aquest joc, divertit i intens, que proposa Marc Crehuet a La morta de Pompeu Crehuet i que supera els l¨ªmits de l'espai, del temps i de la imatge, amb projeccions, aparicions i viatges temporals. El director juga amb la seva pr¨°pia experi¨¨ncia, convertint-se a si mateix en protagonista (en la pell de Francesc Ferrer) de les paranoies que el porten a voler superar una presumpta maledicci¨® familiar: la del seu besavi, Pompeu, que va omplir el Romea i fins i tot teatres de Madrid el 1904 amb un drama rural, La morta, per¨° que despr¨¦s va caure en l'oblit m¨¦s absolut. Li passar¨¤ a ell el mateix? Despr¨¦s de tot, el Crehuet besnet tamb¨¦ va triomfar amb El rei borni, de la qual fins i tot va fer una pel¡¤l¨ªcula, per¨°¡ han passat set anys i no voldria que s'eternitzessin.
Una altra sala que desafia el desconfinament ¨¦s la de la Biblioteca de Catalunya. L'espai teatral de La Perla 29 reobrir¨¤ dilluns amb Assedegats, una obra de Wajdi Mouawad que dirigeix Oriol Broggi i que havien comen?at a estrenar abans de l'estat d'alarma. La posada en escena inicial s'ha alterat lleugerament donant gran import¨¤ncia a l'audiovisual: hi haur¨¤ interacci¨® entre els tres protagonistes (Guillem Balart, Sergi Torrecilla i Carla Vilar¨®), a l'escenari, i altres actors, com Clara Segura, Ivan Benet o Xavi Ruano, que apareixeran en diferents v¨ªdeos. Igualment es podr¨¤ veure projectada a les parets de la sala molta realitzaci¨® audiovisual que es fa en directe.
Grans teatres privats, com els del Grup Focus ¨CRomea, Goya, Villarroel i Condal¨C no tenen previst obrir les portes, almenys, fins al setembre. I les sales petites, que com tots els agents del sector han estat treballant per mantenir viu el teatre malgrat mantenir les portes tancades, segueixen a l'expectativa de la situaci¨® social. De moment, espais emblem¨¤tics de la ciutat, des del Mald¨¤ fins a l'Antic Teatre, passant per la Flyhard, el Tantarantana, La Gleva, la sala Atrium, la F¨¨nix, la Badabadoc, el Teatre Akad¨¨mia, la sala Versus¡, treuen el cap al Grec en Teatres de proximitat, una iniciativa que inclou entrevistes virtuals, radioteatre, seminaris, taules rodones o videoart.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.