Jordi Savall mostra l¡¯¨¤nima comuna de les m¨²siques d¡¯Orient i Occident
El c¨¨lebre gambista i Hesp¨¨rion XXI van triomfar de ple al Festival de Torroella de Montgr¨ª
M¨²siques d'Orient i Occident, de rica tradici¨®, amb sorprenents lla?os d'uni¨® que el gambista catal¨¤ Jordi Savall va revelar dissabte a la nit al p¨²blic del Festival de Torroella de Montgr¨ª (Alt Empord¨¤) en un di¨¤leg instrumental amb tres excepcionals int¨¨rprets m¨¦s: el grec Dmitri Psonis, mestre del santur, el flautista liban¨¨s Mostem Rahal, virtu¨®s del ney, i el percussionista valenci¨¤ Pedro Estevan. La proposta de Savall i el conjunt Hesp¨¨rion XXI va esgotar les localitats a l'Espai Ter de la localitat empordanesa, amb aforament redu?t a 237 butaques i les ja habituals mesures de seguretat davant la covid-19.
Fantasia, virtuosisme, inspiraci¨®. De tot aix¨° hi va haver generoses mostres al primer concert, en espai tancat i transm¨¨s per streaming, de la 40a edici¨® del Festival de Torroella de Montgr¨ª. Com a preludi a la cita de Savall, el festival va obrir l¡¯edici¨® amb un concert solidari ¨Cun programa Beethoven a c¨¤rrec de l'Orquestra Simf¨°nica del Vall¨¨s i Xavier Puig¨C celebrat el 2 d'agost a la pla?a de la Vila, en benefici de diverses entitats locals i com a homenatge als sanitaris i als agents c¨ªvics en lluita permanent contra el coronavirus.
Savall tamb¨¦ els va retre homenatge en un concert que va tenir efectes bals¨¤mics, amb una espiritualitat i una serenitat avui m¨¦s valuosa que mai davant l'estr¨¨s, la incertesa i la pena per les v¨ªctimes de la pand¨¨mia. El programa, sota el t¨ªtol Orient-Occident. Di¨¤leg de les ?nimes, tra?ava un imaginari viatge musical a la recerca dels punts de trobada entre les m¨²siques instrumentals de l'antiga Hisp¨¤nia cristiana, jueva i musulmana, de la It¨¤lia medieval, el Marroc, l¡¯Afganistan, P¨¨rsia, Arm¨¨nia i l'antic imperi otom¨¤. S¨®n m¨²siques tradicionals que Savall estima, freq¨¹enta i grava des de fa molts anys, en les quals se sent c¨°mode i lliure per donar curs al plaer de la improvisaci¨®.
Sembla un ritual veure Savall afinant els instruments (rabec, rabab, viola de gamba soprano) m¨¦s adequats per recrear la identitat de cada pe?a. Va comen?ar tocant el rabec en una pe?a de la tradici¨® berber de Castell¨® que va establir l'atmosfera d'una vetllada que va alternar peces de gran bellesa i espiritualitat amb danses de gr¨¤cia subtil, lleugera, de vegades hipn¨°tica.
La improvisaci¨® ¨¦s un art que Savall conrea amb plaer. Ho va fer, una vegada m¨¦s, a Torroella, gaudint la complicitat i el virtuosisme dels seus tres companys de viatge: la transpar¨¨ncia i varietat d'accents de Dmitri Psonis (santur, ud i guitarra morisca), els po¨¨tics colors i el portent¨®s ¡®fiato¡¯ del flautista Mostem Rahal (ney) i el toc sempre subtil i imaginatiu del percussionista Pedro Estevan.
Improvisacions sobre can?ons afganeses i arm¨¨nies, danses d'origen grec i turc, can?ons sefardites de Sarajevo o de Jerusalem amb arrels comunes que conviden al di¨¤leg, sonaven amb naturalitat i frescor en un concert intens, sense pausa, que va durar una hora i mitja. Una proposta intercultural que va banyar l'auditori empordan¨¨s amb m¨²siques antigues d¡¯encant singular amb la Mediterr¨¤nia com a nexe d'uni¨®.
Savall va assegurar moments m¨¤gics, com el Lamento di Tristano ¨CSavall va explicar al p¨²blic que es tracta del primer lament de la hist¨°ria de la m¨²sica¨C i les peces del llegat d'Alfons X el Savi, o del can?oner Le Manuscrit du Roy, que ens va transportar al Par¨ªs del segle XIII. "Tenim moltes m¨¦s coses en com¨² del que creiem", va dir Savall en presentar una de les tres propines de la nit, la intensa i espiritual melodia que inicia el Cant de la Sibil¡¤la, present en la cultura cristiana, sefardita i musulmana: tan lluny i alhora tan a prop. "Hi ha moltes versions i cada pa¨ªs creu que la seva ¨¦s l'aut¨¨ntica, aix¨ª ens va, per¨° la m¨²sica sempre ¨¦s la mateixa".
Tres concerts m¨¦s a Torroella
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.