Focus llan?a la nova temporada despr¨¦s de la ¡°cat¨¤strofe¡± i reclama augmentar l¡¯aforament dels teatres al 66%
En la programaci¨® del grup destaquen les versions de ¡®Pedro P¨¢ramo¡¯ i ¡®El parad¨ªs perdut¡¯ i l¡¯obra de Jordi Casanovas sobre la tardor independentista del 2017
La temporada esc¨¨nica que ja comen?a a arrencar i que s'inaugurar¨¤ oficialment amb la cl¨¤ssica vetllada Catalunya aixeca el tel¨® el dia 22 ser¨¤ estranya i prec¨¤ria, per¨° no hi faltar¨¤ el bon teatre. Hi haur¨¤ ¨Ctoquem fusta¨C un excel¡¤lent festival Temporada Alta i una gran oferta als teatres p¨²blics i privats. Tot el sector s'est¨¤ trencant el cap i fent mans i m¨¤nigues per solucionar els problemes que presenten la covid i les normes de prevenci¨®. Ahir dilluns va ser el torn de Focus, l'empresa teatral que gestiona Romea, Goya, Villarroel i Condal a Barcelona, de presentar la seva programaci¨®, la 34a de la seva hist¨°ria, i els seus plans.
L'acte va tenir lloc al Romea com una clara indicaci¨® que els teatres del grup estan oberts i miren cap endavant amb ¡°esperances, totes¡±, i traient ¡°forces d'on sigui¡±, com va assenyalar el president de Focus, Daniel Mart¨ªnez. ¡°Fem un sacrifici m¨¤xim i sortim amb tot el que tenim, espectacles nous, estrenes, algunes propostes de molt de risc, ¨¨xits que es van quedar a mitja carrera amb el confinament i espectacles que ten¨ªem el comprom¨ªs de reprendre per pal¡¤liar la destrossa que va suposar cancel¡¤lar-los: ning¨² s'ha quedat fora, hem complert¡±. Mart¨ªnez va assenyalar que m¨¦s del 90% del que es va perdre la temporada passada, que va qualificar de ¡°catastr¨°fica¡±, ¨¦s a la programaci¨®.
Entre els 45 espectacles que componen la programaci¨® dels teatres del grup (en total, 1.500 funcions, 200 artistes, 700.000 localitats a la venda), 25 seran estrenes absolutes i 9 produccions pr¨°pies. Entre el m¨¦s destacable que oferiran els teatres de Focus, la versi¨® de Pedro P¨¢ramo, la novel¡¤la de Juan Rulfo, amb direcci¨® de Mario Gas, i Vicky Pe?a i Pablo Derqui en el repartiment; el nou muntatge de La cabra o qui ¨¦s Sylvia? ¡ªl'¨¨xit en el seu moment de Josep Maria Pou¡ª, amb Emma Vilarasau i Jordi Bosch i direcci¨® d'Ivan Morales; l'estrena de la nova obra de Jordi Casanovas, Els dies d¡¯ahir, sobre la tardor independentista del 2017 (la portar¨¤ a escena Ferran Utzet a La Villarroel), i la versi¨® (d'Helena Tornero) d'El parad¨ªs perdut, de Milton (!), que dirigir¨¤ Andr¨¦s Lima al Romea i en la qual a Lucifer, va revelar el president de Focus, l'interpretar¨¤ una dona.
¡°Un meravell¨®s cant a la rebel¡¤li¨®¡±, ha qualificat l'obra Mart¨ªnez, apassionat del poema miltoni¨¤ que arribar¨¤ a escena en una obstinaci¨® similar al que va portar a l'escenari el Moby Dick de Lima i Josep Maria Pou. Mart¨ªnez, molt emprenyat, afirma que t¨¦ el cos una mica com el dimoni de Milton, procliu a la revolta, davant del problema que suposa ¡°la falta d'inter¨¨s oficial per la cultura en aquest pa¨ªs¡± ¨Cque es fa pal¨¨s, assenyala, per la desfilada de consellers de Cultura (¡°cinc en quatre anys, ¨¦s que ni que haguessin estat uns fen¨°mens, que no ho han estat¡±, s'exclama)¨C, i la ¡°insolidaritat¡± dels teatres p¨²blics, que accepten, diu, restriccions que el sector privat no pot assumir. Mart¨ªnez, no obstant aix¨°, t¨¦ esperances en la nova consellera, ?ngels Ponsa, ¡°la primera en el c¨¤rrec que coneix el sector cultural despr¨¦s de Ferran Mascarell¡±.
El president de Focus va aprofitar la presentaci¨® per reclamar l'augment dels aforaments als teatres del 50% actual fins al 66%, ¡°per deixar-nos viure¡±, perqu¨¨ si no ¡°no ¨¦s viable¡± obrir-los. Va considerar que sense aquest percentatge, ¡°que ofereix totes les garanties sanit¨¤ries¡±, simplement no els surten els n¨²meros. ¡°Ara cal fer caixa, sense que aix¨° devalu? els nostres est¨¤ndards de qualitat. Tinc 400 n¨°mines per pagar, ERTO que cal recuperar, crear viabilitat per continuar produint, i la crisi ens ha liquidat 2,5 milions d'euros, encara que afortunadament no hem hagut de tocar patrimoni¡±, ha assenyalat a aquest diari. Va deplorar que el sector cultural est¨¤ sent castigat per les administracions malgrat que, va subratllar, ¡°ni un sol brot de coronavirus ha sortit fins ara d'una activitat cultural¡±.
¡®El rei Lear¡¯ i Agatha Christie
En la temporada de Focus hi haur¨¤ m¨¦s cl¨¤ssics, com El rei Lear, de Shakespeare, a c¨¤rrec d'Atalaya Teatro, i Esperant Godot, de Beckett, amb Pepe Viyuela i Alberto Gim¨¦nez. Es presentar¨¤ tamb¨¦ Classe, de Philip Ridley, sobre l'educaci¨®, dirigida per Pau Carri¨® i amb Pol L¨®pez. I s'estrenar¨¤ la nova obra de Cesc Gay, 53 diumenges, una com¨¨dia familiar, que arribar¨¤ al Romea al desembre amb Pere Arquillu¨¦, Marta Marco i Llu¨ªs Villanueva. Mart¨ªnez destaca tamb¨¦ la versi¨® que preparen de l'Asassinat a l'Orient Express, d'Agatha Christie,
Entre les reprogramacions d'¨¨xits, Cinco horas con Mario, el mon¨°leg interpretat per Lola Herrera que torna al Goya al novembre despr¨¦s d'esgotar localitats en la seva ¨²ltima visita, i El pare de la n¨²via, la com¨¨dia de Joel Joan protagonitzada per Joan Pera que tornar¨¤ al Condal al desembre. Tamb¨¦ es recupera, amb una renovada producci¨® i repartiment, el musical Pegados al Goya.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.