Viatge en el temps a la Barcelona dels anys cinquanta i seixanta
Una exposici¨® immersiva amb fotografies de Joana Biarn¨¦s, Francesc Catal¨¤-Roca, Colita, Oriol Maspons, Xavier Miserachs i Leopoldo Pom¨¦s, permet ¡®passejar¡¯ per la ciutat d¡¯aquells anys
El 2015, quan el Macba li va dedicar una exposici¨® al fot¨°graf Xavier Miserachs, mort el 1998, a la seva fam¨ªlia no li va agradar la idea de presentar el seu treball publicat en el seu ic¨°nic llibre Barcelona: Blanco y Negro en forma de collage; amb les figures que apareixien retallades i a una grand¨¤ria natural; en una mena de carrer pel qual el visitant podia passejar en un arriscat muntatge escenogr¨¤fic que l'envoltava i el convertia en un barcelon¨ª que passejava pels carrers de la Barcelona de mitjans del segle passat. Toni Miserachs va arribar a dir: ¡°Al meu germ¨¤ no li agradaria¡±.
Les coses han canviat molt en cinc anys i la tecnologia digital i la realitat virtual permeten deixar el paper i les tisores per aconseguir d'una manera m¨¦s efica? que un barcelon¨ª actual es passegi i convisqui amb els ciutadans d'aquesta ciutat de fa 60 i 70 anys. ?s el que ha fet el Centre d'Arts Digitals Ideal amb les fotos de Miserachs, per¨° tamb¨¦, amb les d'altres cinc dels grans noms de la fotografia documental i period¨ªstica que van treballar a la Barcelona de mitjans del segle XX: Joana Biarn¨¦s, Francesc Catal¨¤-Roca, Colita, Oriol Maspons i Leopoldo Pom¨¦s a Barcelona Mem¨°ria Fotogr¨¤fica, la primera experi¨¨ncia immersiva ¡°del m¨®n¡±, segons els seus responsables, que utilitza la fotografia i no la pintura com a base de treball.
La visita, d'uns 90 minuts, est¨¤ formada per peces de gran format en una pantalla de 2.000 metres quadrats a 360 graus, realitat virtual i projeccions interactives a trav¨¦s d'intel¡¤lig¨¨ncia artificial en les quals es poden veure al voltant de 120 fotografies. En algunes, amb ajuda de l'efecte Parallax, les figures de persones i animals sembla que recuperen el moviment i, de passada, la vida.
Jordi Sellas, director d'Ideal, ha explicat que aquesta exposici¨® proposa ¡°apropar-se a la fotografia anal¨°gica des d'una perspectiva oberta i divulgativa¡±. I la millor manera de comen?ar el recorregut ¨¦s entrant en un laboratori de revelat de negatius, una tasca que als m¨¦s joves els pot semblar prehist¨°rica, per¨° que era l'¨²nica manera d'obtenir una imatge abans de l'arribada del digital i, sobretot, els m¨°bils. Un luxe poder veure les cubetes, la sala fosca de revelat amb les ampliadores de Catal¨¤-Roca i de Miserachs i un dels focus de Pom¨¦s que, fins a poc abans de la seva mort, el juliol del 2019, recordava que ¡°cap artista pot sentir el mateix que el fot¨°graf quan treballa al laboratori i apareix la imatge revelada. He arribat a cridar de plaer¡±, deia somrient.
En una enorme sala amb quatre pantalles de 25 metres de llargada per set d'altura se succeeixen, durant 30 minuts, les imatges d'aquests sis fot¨°grafs, separades per blocs, tot acompanyat per la banda sonora de Raffel Plana, que acaba d'embolcallar els visitants. Algunes s¨®n les ic¨°niques que els han donat reconeixement, tot i que la majoria sempre s'ha queixat que aquests treballs han acabat amagant la resta de la seva abundant producci¨®. Com el reportatge de Biarn¨¦s sobre l'arribada de The Beatles a Barcelona, una gran exclusiva que es va apuntar la revista Ondas el juny del 1965 per¨° que, de manera inopinada, va optar per no publicar en portada. ¡°Juntes parlen d'una Barcelona en una ¨¨poca de ple proc¨¦s de transformaci¨® que deixava enrere la postguerra i s'obria al m¨®n immersa en profundes contradiccions i desigualtats¡±, ha remarcat Sellas.
Despr¨¦s de veure un mapa de Barcelona on se situen les imatges ¨Cgaireb¨¦ totes al barri Xino i a l'Eixample, algunes a la Diagonal¨C, s'accedeix a una sala en la qual per mitj¨¤ de la realitat virtual es fa un aut¨¨ntic viatge de 10 minuts en el temps, situant els visitants al costat dels protagonistes, amb la Barcelona actual de fons. ¡°La pand¨¨mia va permetre que en dos dies es film¨¦s en aquests espais, sorprenentment buits¡±, ha explicat Sellas. En tot just uns minuts es pot passejar per la platja del Somorrostro entre els barraquistes; ballar amb La Chunga a Montju?c; pujar al terrat de la Pedrera i veure la roba estesa al sol de la portera; tornar a veure l'enorme cavall a la vorera de Via Laietana, passejar un dia de pluja per la part baixa de la Rambla o sentir el fred de la immensa nevada que es va viure a Barcelona el 1962.
Aquest dimecres Colita i els hereus dels altres cinc fot¨°grafs, entre els quals hi ha els familiars de Miserachs, estaran present en la inauguraci¨® d'aquesta nova experi¨¨ncia. Tots han donat el vistiplau perqu¨¨ els treballs d'aquests sis fot¨°grafs s'utilitzin i es difonguin des d'aquesta nova perspectiva. Al final, a Barcelona no hi ha cap altre lloc que permeti veure, en un espai tan curt de temps, tantes imatges del passat d'aquesta ciutat, signades per sis dels qui millor l'han retratat. El projecte ha tingut un cost total de 300.000 euros i ha estat comissariat per la historiadora de l'art Anna Pou i la fot¨°grafa Maite Caram¨¦s, que s'han encarregat de la selecci¨® fotogr¨¤fica i de la conceptualitzaci¨®.
130.000 visitants el primer any
Ideal va arrencar ara fa un any, promogut per Minoria Absoluta, MagmaCultura i Layers of Reality, amb una proposta immersiva sobre Monet, per¨° durant aquest temps tamb¨¦ ha acollit altres activitats, com les relacionades amb el S¨®nar+D o el Mira. En total, han passat per aquest nou espai 130.000 persones. ¡°Va haver-hi un molt bon nombre de visites fins a l'inici del confinament. Es va passar d'unes 150 persones a l'hora a les 50 d'ara¡±, ha explicat Sellas. El 90% eren de Barcelona, per la qual cosa la nova proposta, que es podr¨¤ veure, ara com ara, fins al 10 de gener, creuen que ser¨¤ ben rebuda a la ciutat.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.