L¡¯obligaci¨® d¡¯haver d¡¯escollir
¡®Somn¨¤mbuls¡¯, una divertida i intel¡¤ligent cr¨ªtica a la instituci¨® de la parella, obre la temporada de l¡¯Escenari Brossa
Un text intens¨ªssim, mil¡¤limetrat, d'aquells que, en un tercer acte sorprenent, va lligant caps fins a deixar ben bastida una cr¨ªtica divertida, propera i ferotge de la instituci¨® de la parella a trav¨¦s del q¨¹estionament d'un dels t¨°pics socials sobre la vida sentimental: ¡°tres s¨®n multitud¡±. A Somn¨¤mbuls (fins al 4 d'octubre), Ll¨¤tzer Garcia ha fet la dramat¨²rgia a partir de l'obra Design for living, de No?l Coward, a qui qualifica de fill natural d'Oscar Wilde: un autor ir¨°nic, dur, divertit, molt viu i ple de sent¨¨ncies cr¨ªtiques (¡°Penso massa en mi mateixa a trav¨¦s dels altres¡±; ¡°focalitzar vol dir renunciar¡±; ¡°li havien ensenyat que en aquesta vida cal escollir¡±¡).
La Laura, el Gen¨ªs i el David es van con¨¨ixer una nit de Cap d'Any. Les convencions socials van convertir els dos primers en parella (deixant penjada una de les tres potes d'aquella amistat) en una relaci¨® que aquestes mateixes convencions van desgastar. I va irrompre el David al llit de la Laura¡ Seguir estirant del fil ja seria fer esp¨°iler. Els tres actors, Laura Pujol¨¤s, Gen¨ªs Casals i David Marc¨¦, amb la complicitat del t¨¨cnic i, fins i tot, del p¨²blic, fan seu l'escenari i la sala sencera amb interpretacions cre?bles i reconeixibles en tot moment, can?ons, divertides coreografies, atrevits canvis de vestuari, molts silencis pertorbadors i alguna mona (¡°ratafia ¨¦s una paraula ben estranya, quan la mires de prop¡±, diu en un moment el David, recordant Sergi Pons Codina i la seva novel¡¤la Dies de ratafia).
El desenvolupament de l'obra ¨¦s un exercici dramat¨²rgic delicat en els seus tres actes, perqu¨¨ qualsevol canvi en un, com la papallona que vola al teu jard¨ª i genera un hurac¨¤ al Jap¨®, pot desfilar la trama, que encaixa a la perfecci¨®. Els flashbacks ajuden a entendre a la perfecci¨® cadascun dels personatges amb els quals, d'una manera o altra, s'arriba a empatizar. Queden en l'aire totes les preguntes amb respostes inc¨°modes que ens agradaria acceptar i assumir. Per¨° aix¨° ¨¦s una q¨¹esti¨® social i, alhora, de cadasc¨². La majoria de la gent, com acostuma a passar, en sortir del teatre s'oblida de certs plantejaments i, amb un somriure a la cara (aix¨° s¨ª), s'allunya de l'escenari i de les preguntes que l'han fet gaudir durant una hora i mitja que ha passat volant.
El Brossa contra els feixismes
Somn¨¤mbuls ¨¦s una de les peces que es van cancel¡¤lar a causa de la pand¨¨mia i que Escenari Brossa, de dol per la defunci¨® del seu cofundador Hermann Bonn¨ªn el dia 25 de setembre, recupera aquesta temporada, de la qual ja ha presentat la programaci¨® de tardor. Tamb¨¦ recuperar¨¤ en aquest per¨ªode Correspond¨¨ncia, de Jordi Casado, que va guanyar la beca Carme Montoriol. Sota el lema #ContraElsFeixismes s'engloben El metge de Lampedusa, amb Xicu Mas¨®, una coproducci¨® del Teatre Lliure sobre el drama dels refugiats que arriben a aquesta illa italiana; Equus, de Peter Schaffer, una adaptaci¨® de la companyia Cop de Teatre; Mort a les cunetes, de David Pint¨®, una compilaci¨® de viv¨¨ncies de v¨ªctimes del franquisme; Sobre la tirania, que adapta el llibre On Tyranny sobre les lli?ons de l'Holocaust aplicades a la democr¨¤cia del segle XXI; Carrer de Txern¨°bil, que explica les viv¨¨ncies de la dona d'un bomber mort a l'accident nuclear, i la colpidora Infanticida, que vam poder veure al gener a la sala Atrium, una dramat¨²rgia de Marc Rosich amb m¨²sica de Clara Peya sobre l'obra de V¨ªctor Catal¨¤ i que forma part del festival de teatre RBLS.
Tamb¨¦ podrem veure ¨Camb l'etiqueta #Segell, que distingeix companyies que ja han passat altres vegades pel teatre del Born, com Dei Furbi, que recupera Oklahoma¨C una interpretaci¨® lliure de l'obra de Kafka El desaparegut i que es va estrenar al Grec. Sota la inspiraci¨® de Brossa, veurem Poder voler sortir, un relat escrit per Albert Mestres durant el confinament; l'agosarat i divertid¨ªssim burlesque Laberint Striptease, que Roberto G. Alonso ha estat representant, gaireb¨¦ clandestinament, al seu estudi durant tres temporades, i Brossa ¨¦s Brossa, una pe?a de la companyia Pinya Bausch que es va crear per interpretar via Zoom i que ara fa el salt a l'escenari f¨ªsic.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.