¡°Barcelona no cuida els seus autors¡±
El dramaturg Guillem Clua, que estrena la segona part de ¡®Smiley¡¯ i est¨¤ a punt de rodar la primera pel¡¤l¨ªcula d'una obra pr¨°pia, critica la gesti¨® cultural de la ciutat
Guillem Clua (Barcelona, 1973) no para. El dia 16 estrena a l'Aquit¨¤nia la segona part de Smiley mentre la primera continua recorrent m¨®n (al novembre arriba a Singapur i ja el 2021 a Austr¨¤lia¡), t¨¦ tancada una col¡¤laboraci¨® amb Netflix i el mes que ve comen?a el rodatge de La pell en flames¡ "Jo soc un privilegiat, amb totes les lletres¡ Em queixo pel gremi", explica.
I parla d'"anomalies en l'ecosistema teatral de Barcelona". "Per exemple, que Barcelona no cuidi els seus autors, sobretot des dels teatres p¨²blics", explica. "Jo em vaig mudar a Madrid¡" I all¨¤ el panorama ¨¦s diferent: "?s cert que hi ha m¨¦s productores i m¨¦s teatres, per¨° sobretot no han donat l'esquena a l'autoria contempor¨¤nia, com van fer aqu¨ª fa 10 anys". Clua no cerca culpables, per¨° apunta alguns factors de gesti¨® cultural: "Es va decidir no programar pr¨¤cticament autors d'aqu¨ª. No s¨¦ si per no arriscar o per crear un relat cultural que els interessava per¨° que no t¨¦ res a veure amb el que crec que ha de tenir un pa¨ªs divers, amb tot tipus de teatre. I s'han oblidat que som un trampol¨ª de la cultura catalana al m¨®n, estem creant cultura".
La manera d'entendre el teatre a Madrid ¨¦s diferent. "All¨¤ no els cauen els anells per fer teatre¡ comercial, popular. Aquest teatre a mi no m'interessa, per¨° crec que ha d'existir perqu¨¨ fa que la gent vagi al teatre sense elitisme¡ Aqu¨ª sembla que anar al teatre sigui una cosa especial, all¨¤ s'improvisa sense complexos. I ¨¦s aix¨ª com es crea una ind¨²stria forta".
A Guillem Clua no l'espanten les cr¨ªtiques. Ja se les sap: "Sempre em diuen que apel¡¤lo al melodrama i aix¨°¡ que ¨¦s teatre barat", diu. "Doncs a mi me la sua, perqu¨¨ apel¡¤lant als sentiments de la gent aconsegueixes transmetre missatges, si et poses did¨¤ctic i paternalista est¨¤s fent el contrari del que pretens: nom¨¦s est¨¤s parlant als conven?uts. Crec que la divulgaci¨® no ha de ser acad¨¨mica, ha de ser m¨¦s puta".
Una de les obres m¨¦s reconegudes de Clua ¨¦s La golondrina, que, potser per aquestes anomalies, encara no s'ha estrenat a Barcelona i ha fet una gira de dos anys, interpretada magistralment per Carmen Maura. "Aquesta obra s¨ª que ¨¦s un melodrama amb maj¨²scules", reconeix, orgull¨®s. "?s un drama molt heavy per¨° tamb¨¦ t¨¦ moments de com¨¨dia. Aquesta ¨¦s l'alqu¨ªmia que busco al teatre: l'equilibri entre drama i com¨¨dia. Aconseguir que alg¨² que est¨¤ plorant rigui ¨¦s m¨¤gic".
El melodrama i l'humor de l'obra de Clua serveix, sempre, per defensar un comprom¨ªs, criticar una circumst¨¤ncia, defensar un col¡¤lectiu¡ "Encara que la intenci¨® inicial no sigui aquesta, s¨ª que tinc la necessitat de parlar de temes pol¨ªtics, de drets humans i, evidentment, la meva milit¨¤ncia LGTB ¨¦s manifesta", assumeix. La seva obra Just¨ªcia estava en cartell al TNC quan va esclatar la pand¨¨mia. "L'obra parlava de corrupci¨®, o sigui, de pol¨ªtica. I hi ha un moment en qu¨¨ el p¨²blic apreta el cul¡" Som als vuitanta, el cas Banca Catalana, un jutge que ha de jutjar consellers de la Generalitat¡ "Hi va haver persones que se'm van apropar per dir-me que no era convenient dir expl¨ªcitament el nom de Jordi Pujol a l'escenari. Perdona¡? Evidentment es va dir, perqu¨¨ s'havia de dir".
Durant la pand¨¨mia, Clua s'ha refugiat en el cinema. "M'ha salvat la vida i el seny", diu. "Vaig treballar en el gui¨® de la novel¡¤la de Torcuato Luca de Tena Los renglones torcidos de Dios, que dirigir¨¤ Oriol Paulo, i tamb¨¦ vaig estar fent l'adaptaci¨® de La pell en flames, obra de teatre que vaig escriure el 2005 i que es comen?a a rodar al novembre, dirigida per David Mart¨ªn Porras. ?s un somni fet realitat". Altres obres com Marburg, que havia de fer Isabel Coixet, o Killer, que havia de portar al cinema Ventura Pons, no es van concretar. "Sempre passava alguna cosa¡ Tinc guions de cinema fets de la meitat de la meva obra teatral".
La televisi¨®, d'altra banda, tamb¨¦ ha estat un salvavides per a molts dramaturgs, comen?ant pel mateix Clua. "Quan treballava en s¨¨ries com El cor de la ciutat em venia gent que em deia que deix¨¦s aquesta merda, aix¨ª de clar, que jo m'havia de dedicar al teatre, que ¨¦s el que val la pena¡ Per favor! ?s una feina digna com qualsevol altra i, a m¨¦s, serveix per baixar del pedestal de merda on ens col¡¤loquen als autors. No, els autors som aqu¨ª, amb el poble i amb el p¨²blic". Clua agraeix tot el que dona treballar per a una s¨¨rie de televisi¨®: "Et dona agilitat per escriure, et treu la vergonya, et fa complir els terminis de lliurament, et dona disciplina i, a m¨¦s, t'obre el m¨®n de plataformes com Netflix, HBO¡" De fet, Clua ja ha contactat amb diverses per¨° Netflix ser¨¤ la primera amb la qual col¡¤labora com a guionista, en la s¨¨rie El innocente, amb Mario Casas, i que dirigir¨¤ Oriol Paulo.
¡®Smiley¡¯ sis anys despr¨¦s
La segona part de Smiley (Despr¨¦s de l'amor), que s'estrena el 16 a l'Aquit¨¤nia l'ha parit Clua en col¡¤laboraci¨® amb els dos actors, Miquel Triola i Ramon Pujol, amb l'empara de La Brutal. "Ha estat un proc¨¦s m¨¦s din¨¤mic, per¨° m¨¦s lent que els d'altres obres perqu¨¨ els actors, que coneixen a la perfecci¨® els personatges, hi han aportat molt¨ªssim", explica l'autor. Han passat sis anys i els protagonistes ja no tenen trenta anys i van a la recerca de l'amor, sin¨® que han vist que la vida va de deb¨°. "?s una reflexi¨® sobre el que passa amb l'amor despr¨¦s de l'amor, quan els focs artificials de la com¨¨dia rom¨¤ntica ja s'han apagat. Una cosa que al m¨®n gai no ¨¦s a l'aparador, on nom¨¦s es veuen la purpurina i la festa, per¨° qu¨¨ passa quan s'acaba l'edat de sortir cada setmana i lligar cada nit amb un tio diferent?"
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.