La petja del rock a la carretera
El fot¨°graf Ferran Sendra retrata rutes, llocs, objectes i habitatges de m¨²sics i bandes famosos
El mercat ¨¦s ple de llibres de fotografia dedicats al m¨®n del rock, potser n'hi ha massa i tot, donant aquesta falsa impressi¨® que tot ja est¨¤ explicat i fotografiat. El fot¨°graf barcelon¨ª Ferran Sendra s'ha proposat demostrar que aquesta impressi¨® no ¨¦s del tot certa i acaba de publicar un volumin¨®s llibre que fuig de camins gastats buscant una proposta diferent i, al mateix temps, visualment i musicalment atractiva.
A Rocks on the Road (Arola Editors), Sendra (Barcelona, 62 anys) ha volgut mostrar fotogr¨¤ficament les relacions entre les grans estrelles del rock i el seu entorn, llocs essencials en les seves biografies, paisatges presents en les seves can?ons, imatges que es van transformar en portades ja m¨ªtiques o escenaris de videoclips hist¨°rics. Aix¨ª, el llibre viatja amb total naturalitat des dels deserts de Calif¨°rnia o Arizona, incloent-hi les seves populars carreteres 66 i 61, fins a les cases dels quatre Beatles a Liverpool, la Battersea Station londinenca que va ser portada del m¨ªtic Animals de Pink Floyd o l'hotel California dels Eagles, el Cavern de Liverpool, el novaiorqu¨¨s Chelsea Hotel o el domicili de Jimi Hendrix a Londres.
Un recorregut summament personal que Sendra explica sense paraules buscant que les imatges evoquin totes les connexions possibles, algunes no sempre evidents en un joc que el fot¨°graf ha volgut reservar per als m¨¦s aficionats. ¡°Quan vaig comen?ar a fer aquestes fotografies no pensava que es poguessin convertir en un llibre, ni de bon tros¡±, admet a aquest diari Ferran Sendra, reconegut fot¨°graf de concerts que ha treballat durant diverses d¨¨cades primer pel diari Avui i, posteriorment, per El Peri¨®dico. ¡°La primera foto del llibre la vaig fer el 1980, va ser la f¨¤brica de la portada d'Animals, de Pink Floyd, i em va agradar, aix¨ª que vaig pensar que sempre que pogu¨¦s faria fotografies d'aquest estil. Vaig decidir que volia veure tots els escenaris, els paisatges, les imatges que associava amb portades de discos, contraportades, v¨ªdeos o coses que estaven a les biografies de m¨²sics i bandes que m'agradaven, com els llocs on vivien o havien viscut o on havien tocat¡±.
Rocks on the Road resumeix una feina de 40 anys. ¡°L'he fet sense adonar-me'n, mai he tingut la sensaci¨® que estava treballant per a un llibre¡±, afegeix Sendra. ¡°Jo feia fotos dels concerts i eren les ¨²niques fotos que publicava perqu¨¨ coses com la casa on va n¨¦ixer Tina Turner no interessen en un diari. El 2018 vaig mirar tot el que tenia acumulat en una carpeta i vaig veure que tenia un discurs suficient per fer-ne un llibre. I em van quedar moltes coses¡±.
La selecci¨® proposada per Sendra no busca l'enciclopedisme, m¨¦s aviat el contrari, ¨¦s una selecci¨® totalment personal basada en els seus gustos. Tots els g¨¨neres del rock, una mica de blues i un petit toc de jazz. ¡°?s un llibre del que a mi m'agrada¡±, afirma taxatiu. ¡°Em poden dir que hi falten fotos de portades magn¨ªfiques, per¨° si s¨®n de grups que no m'interessen gens, doncs no les he fet¡±. L'as a la m¨¤niga de Sendra ¨¦s que els seus gustos s¨®n f¨¤cilment assumibles per molts aficionats: d'Elvis Presley o Johnny Cash a Bruce Springsteen, Led Zeppelin o ZZ Top, de B.B. King, Jerry Garc¨ªa o Dylan a Bowie, Lou Reed o Queen i, per descomptat, Beatles i Rolling Stones.
El fot¨°graf barcelon¨ª no deixava mai les fotos a la sort o a la improvisaci¨®, planificava tots els seus viatges per trobar els llocs que volia fotografiar. ¡°Els llocs m¨¦s atractius per fotografiar al meu parer s¨®n els deserts californians. Les fotos que vaig fer al Mojave i a Death Valley s¨®n de les que m¨¦s he gaudit. I tamb¨¦ Chicago, Nashville, Memphis, tot el que envolta el Mississip¨ª ¨¦s incre?ble. De vegades et trobes amb coses rares, com quan vaig fotografiar l'edifici que va utilitzar Led Zeppelin per a la portada de Physical Graffitti; en editar la foto volia tallar-la m¨¦s o menys com a la portada, vaig notar una cosa estranya i em vaig adonar que per encaixar la foto a l'¨¤lbum havien eliminat tot el tercer pis¡±. La foto de Sendra conserva els cinc pisos originals.
A l'altre extrem de la balan?a, al llibre, malgrat les seves 368 p¨¤gines, hi falten algunes imatges. ¡°De vegades tens una idea, l'anotes, vas al lloc exacte i, en arribar, el que volies fotografiar ja no hi ¨¦s. Aquestes s¨®n les fotos que falten. Volia fer, per exemple, una foto de l'hotel Mars de San Francisco, una gran refer¨¨ncia a Grateful Dead i on David Bowie va filmar el videoclip de Jean Genie, per¨° ja no existeix. En altres casos, com la casa de JJ Cale a Oklahoma, simplement no la vaig trobar, no s¨¦ si existeix o no, per¨° jo no la vaig trobar¡±.
Al llarg de tot el llibre no hi ha comentaris ni explicacions, per¨° pr¨¤cticament totes les fotografies tenen un enlla? a la p¨¤gina de Spotify que permet escoltar les can?ons referenciades. ¡°Si hagu¨¦s de dir si es tracta d'un llibre de fotografia o d'un llibre de m¨²sica, no sabria gaire b¨¦ per qu¨¨ decantar-me¡±.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
?Tienes una suscripci¨®n de empresa? Accede aqu¨ª para contratar m¨¢s cuentas.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.