Per escapar-se entre els matolls
Ivan Benet repr¨¨n ¡®Informe per a una acad¨¨mia¡¯ despr¨¦s del seu gran ¨¨xit el 2014, ara en format digital en directe
Torna a mirar-nos Peter el Roig, el gran simi de la Costa d'Or que vam con¨¨ixer un dissabte a la tarda al llunyan¨ªssim per¨° no oblidat teatre Capsa de Barcelona, a finals dels seixanta, encarnat per Jos¨¦ Luis G¨®mez: all¨¤, com si acab¨¦s d'entrar en un saloon, vaig aprendre que Informe per a una acad¨¨mia es podia actuar, convertir-se en una altra forma. Aquells anys havia descobert el gran i savi simi a La condena (Alianza/Emec¨¦), un poemari realment al¡¤lucinat, i vaig saber que tenia un germ¨¤, Jack Crabb (Dustin Hoffman), a Petit Gran Home, la hist¨°ria de l'indi que va passar a ser rostre p¨¤l¡¤lid, i vaig imaginar que el Pedro i el Jack podien haver treballat plegats al circ de Buffalo Bill (on es diu que explicava tamb¨¦ la seva vida el vell Sitting Bull), i aquell circ va estar algunes vegades a Barcelona i molts hi van morir per la pesta. Jo tamb¨¦ volia trobar germans, i la primavera del 2014 me'l vaig trobar una altra vegada interpretat per Ivan Benet a les Nits de l'Espai Lliure.
Peter el Roig va voler ser un simi sempre alerta, ¡°cavalcant a trav¨¦s del vent, constantment sacsejat sobre la terra estremida¡±. I despr¨¦s, ens explica el seu oncle Kafka en la veu d'Ivan Benet, va prendre decisions que no van ser f¨¤cils: la principal, escapar-se entre els matolls per retor?ar el coll als records de joventut. ¡°No hauria estat possible¡±, continua sota les llums vermells i verds, ¡°si jo m'hagu¨¦s volgut aferrar a aquells records amb tota l'obstinaci¨®¡±. El simi s'humanitza (i aix¨° ¨¦s lent, i dolor¨®s) com a ¨²nica manera d'aconseguir la llibertat, o almenys aix¨° li van dir. Just quan fa el salt, entre ecos d'un m¨®n selv¨¤tic.
Han passat cinc anys des que l'exsimi (o sigui, eximi) va travessar al galop un forat que no podria tornar a deixar enrere, i ara ha tornat m¨¦s gran per¨° m¨¦s savi, i amb el somriure m¨¦s ampli, en format digital amb l'actuaci¨® en directe de Benet per Zoom, dins de la programaci¨® a dist¨¤ncia del festival Temporada Alta de Girona. En Peter ha tornat per explicar-nos la seva hist¨°ria, i he tornat a sentir com semblava que havia apr¨¨s el seu llenguatge paraula per paraula. Benet no for?a gens ¡°l'accent simiesc¡±, que resultava ser l'¨²nica cosa for?ada i potser excessiva en l'impressionant treball que li vam descobrir a Jos¨¦ Luis G¨®mez aquell dissabte a la tarda al Capsa.
Ara es barregen la veu, la mirada, els gestos d'Ivan Peter. Veu i mirada que venen de molt lluny. Una gestualitat que Ivan Benet sembla esculpir detall a detall. Hi ha alguna cosa de Bruno Ganz en aquesta cara: espurnes de malenconia, brots de riure infantil, f¨²ria de gos llop. Apropa't m¨¦s sota els llums vermells i verds i veur¨¤s ara el somriure ampliant-se com una ganivetada estranyament feli?, i els ulls encesos igual que bales negres. Tornen els gemecs de por, de quan era presoner a la bodega dels ca?adors. Angoixa per no tenir sortida, que li va ensenyar la difer¨¨ncia entre llibertat i serenitat. I velocitat o claredat.
Se'n va aconseguir escapar a poc a poc. Despr¨¦s zool¨°gic o variet¨¦s? No va dubtar a triar la segona opci¨®: la primera era una multiplicaci¨® de reixes. Els ulls, m¨¦s fixos. Ulls hipnotitzats i hipn¨°tics, de veure prats. Ulls de mirar i enlluernar-se davant d'¨ªndies pawnees de trena brillant, cantant amb ell en les nits d'antigues can?ons riu amunt, de vegades junts, ¡°and I was so drunk, so happy, so sad¡±. Nits de variet¨¦s. Canta com un crooner de luxe, amb accents de Sinatra. Nit de lluna amb reflex de llum d'acetil¨¨. Cal imaginar-se'l tornant a casa. I despr¨¦s jugant amb micos de peluix blanc. O com en diem aqu¨ª, Floquets de Neu. Imaginar-se'l habitant un dels pisos barats i llunyans on viuen els simis humanitzats. Un pis de renda limitada, amb ampolles de vi de color sang, i a cada glop s'entreveia altre cop un dels gestos de l'antic simi. Despr¨¦s, m¨¦s brutal, de cap per avall, l'aiguardent. Ecos d'un m¨®n selv¨¤tic que sembla brollar d'un somni lluny¨¤.
Ivan Benet ha actuat en m¨¦s de 40 obres. Potser Informe per a una acad¨¨mia ¨¦s la m¨¦s memorable. Per l'espectacle del 2014 li van donar, li vam donar, el Premi de la Cr¨ªtica. La versi¨® catalana va ser escrita, protagonitzada i dirigida per Ivan Benet. El seu amic Xavier Ricart va col¡¤laborar amb ell en l'escriptura i direcci¨®. Les can?ons s¨®n de S¨ªlvia P¨¦rez Cruz. Ivan Benet puntualitza: ¡°La il¡¤luminaci¨® ¨¦s la de casa meva, i el meu menjador ¨¦s l'escenografia. El vestuari ¨¦s de Maria Armengol. La traducci¨® ¨¦s meva, que codirigeixo amb Xavier Ricart. La banda sonora ¨¦s de S¨ªlvia P¨¦rez Cruz. El so, de Damien Bazin i Ramon Ci¨¦rcoles. Quan vaig fer l'espectacle en teatres, l'escenografia era de Jordi Queralt, i la il¡¤luminaci¨®, de Jaume Ventura, encara que per presentar-lo a l'espai Zoom de Temporada Alta (Girona) no he comptat amb ells, per¨° el seu univers d'alguna manera hi ¨¦s¡±.
Informe per a una acad¨¨mia. Text: Franz Kafka. Traducci¨®, direcci¨® i interpretaci¨®: Ivan Benet. Programaci¨® a dist¨¤ncia. Espai Zoom. Festival Temporada Alta de Girona. Fins al 29 de novembre.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.