Art reivindicatiu al Liceu per salvar ¡®La traviata¡¯
El teatre, amb una potent acci¨® musical, demana al Govern que reconsideri el l¨ªmit m¨¤xim de 500 espectadors per poder aixecar el tel¨®
Al Liceu estan que trinen amb l'¨²ltima mesura de la desescalada adoptada per la Generalitat, que autoritza l'obertura amb el 50% de l'aforament, per¨° fixa un m¨¤xim de 500 espectadors. Si compleixen la mesura, van de cap a la ru?na a la taquilla. Ja han venut 15.000 entrades per a les 15 funcions de La traviata, de Verdi, programades a partir del 5 de desembre, aix¨ª que haurien de deixar al carrer la meitat dels espectadors. Aixecar el tel¨® amb tan poc p¨²blic no ¨¦s sostenible, per¨° abans de suspendre l'espectacle demanen al Govern que reconsideri la mesura. I ho han fet aquest dimarts amb una jornada reivindicativa amb la defensa de l'art per bandera.
¡°El Liceu vol al?ar la veu per la cultura¡±. Aquest ¨¦s el missatge que han volgut llan?ar a trav¨¦s d'una maratoniana jornada transmesa per streaming que tamb¨¦ ha comptat amb l'assist¨¨ncia a la sala de 500 convidats (la majoria familiars i amics dels treballadors del Liceu) per veure un assaig especial del muntatge de La traviata, signat esc¨¨nicament per David McVicar, en el qual han estat treballant m¨¦s de 300 persones des del 7 de novembre. Han ocupat, doncs, l'aforament m¨¤xim autoritzat pel Govern, que nom¨¦s representa el 21,8% de la seva capacitat, una xifra calamitosa per a qualsevol teatre o auditori amb m¨¦s de 2000 localitats disponibles.
¡°?s un toc d'atenci¨® a trav¨¦s de l'art per fer visible que tant les dimensions d'aquest teatre com les estrictes mesures de seguretat adoptades, entre les quals hi ha la renovaci¨® de l'aire quatre vegades cada hora, ens permeten ocupar el 50% de l'aforament d'una manera segura, tal com ja vam demostrar en la primera desescalada¡±, afirma Valent¨ª Oviedo, director del Liceu.
¡°En el cas que el Govern no rectifiqu¨¦s o no permet¨¦s el 50% de l'aforament, el que nosaltres haur¨ªem de proposar ¨¦s la presa d'una decisi¨® en la comissi¨® executiva on estan representades totes les administracions. Del que estic conven?ut ¨¦s que la decisi¨® que ha de prendre el teatre no pot implicar d¨¨ficit, per¨° ha de ser una decisi¨® compartida per totes les administracions¡±, explica Oviedo.
Silenci i assaig sense moviment
Com a primer toc d'atenci¨® als pol¨ªtics, la jornada comen?ava amb una emblem¨¤tica obra de John Cage estrenada el 1952 que reivindica el valor de la m¨²sica a trav¨¦s del silenci, 4'33''. El compositor nord-americ¨¤ va fer hist¨°ria amb una obra formada per un silenci que dura el que indica el t¨ªtol. Pur art sense obra, ja que la saturaci¨® del silenci convida a la reflexi¨®. Josep Pons, director musical del teatre, i l'orquestra del Liceu van guardar silenci tal com demana la partitura. M¨²sics i espectadors van poder comprovar que el silenci absolut no existeix: els sorolls d'ambient i les reaccions del p¨²blic van ser la feble banda sonora d'una pe?a en el seu moment revolucion¨¤ria que va suscitar al Liceu reaccions diverses, inclosa la perplexitat.
Despr¨¦s, i com a reivindicaci¨® de la feina di¨¤ria en un teatre, de l'esfor? que comporta muntar un espectacle tan complex com l'¨°pera, el p¨²blic va poder assistir a un assaig a la italiana de La traviata en el qual els cantants ¨Camb la soprano Kristina Mkhitaryan (Violetta), el tenor Pavel Brslik (Alfredo) i el bar¨ªton George Gadnize al capdavant del repartiment¨C, el cor i l'orquestra, sota l'en¨¨rgica direcci¨® de Speranza Scappucci, van repassar l'obra sense moviment esc¨¨nic, asseguts a l'escenari, concentrats en la m¨²sica i el cant.
L'assaig va transc¨®rrer en l'habitual clima de cordialitat, amb petites pauses, indicacions de la directora, i aplaudiments puntuals del p¨²blic. I va quedar clar que al Liceu tothom espera un canvi d'actitud del Govern que els permeti aixecar el tel¨® el 5 de desembre. ¡°Tots entenem la gravetat de la situaci¨® sanit¨¤ria i la necessitat de prioritzar la salut de la poblaci¨® a la recuperaci¨® econ¨°mica. En cap cas volem ser fr¨ªvols, per¨° creiem que hi ha prou marge per mantenir l'equilibri entre la prud¨¨ncia i la realitat d'un teatre que est¨¤ fent grans esfor?os per mantenir l'activitat oper¨ªstica, afirma V¨ªctor Garc¨ªa de Gomar, director art¨ªstic del Liceu.
Despr¨¦s de l'assaig, a les 20.00, va comen?ar una acci¨® simb¨°lica i reflexiva que exigeix un esfor? tit¨¤nic: el pianista luxemburgu¨¨s resident a Barcelona Francesco Tristano interpretant l'obra Vexations, del compositor franc¨¨s Erik Satie durant tota la nit. Dotze hores en acci¨®.
¡°El leitmotiv de la temporada ¨¦s l'obsessi¨® i no hi ha res millor que aquestes dues emblem¨¤tiques obres per reflexionar sobre el valor de l'art¡±, explica Garc¨ªa de Gomar. ¡°Des de l'absolut silenci en el cas de Cage, un desafiament a la definici¨® de la m¨²sica. Qu¨¨ ¨¦s m¨¦s important, el silenci o el soroll del p¨²blic mentre escolta l'obra?¡±.
Obsessi¨® a trav¨¦s de la repetici¨®
Descomunal tour de force amb el segell inclassificable de Satie, Vexations ¨¦s una breu balada de 152 notes que cal repetir fins a 840 vegades. ¡°L'obra ¨¦s fruit d'un desengany amor¨®s i reflecteix una obsessi¨® a trav¨¦s de la repetici¨® i l'obstinaci¨®. S¨®n dues maneres de reivindicar el que se'ns impedeix fer, l'activitat cultural normal d'un teatre, avui m¨¦s necess¨¤ria que mai¡±, apunta el director art¨ªstic del coliseu barcelon¨ª.
Satie va rebre un cop dur el 1852 quan la pintora impressionista Suzanne Valadon, de la qual estava profundament enamorat, se'n va anar amb un banquer. Va haver de superar el dolor i la humiliaci¨®. La repetici¨® c¨ªclica i obsessiva de la mateixa pe?a ¨Cuna obra ¨¤cida, reivindicativa i torbadora¨C desperta sentiments diversos. ¡°Al Liceu ens sentim torbats i angoixats per aquesta situaci¨® d'incertesa. I aquesta acci¨® musical ¨¦s una manera de contestar amb art a la impossibilitat d'obrir al p¨²blic amb aquesta mesura¡±, manifesta Garc¨ªa de Gomar amb tristesa i indignaci¨® continguda.
Tristano afronta el repte liceista amb una instal¡¤laci¨® dissenyada i executada per l'ag¨¨ncia d'art conceptual Falcon Muse Creative (FMC) que neix com un joc, com un instrument que acompanya el pas del temps. ¡°Mentre la m¨²sica sona durant tota la nit, es construeix un rellotge de vidre i llum. Una creaci¨® ef¨ªmera que ¨¦s alhora sustentaci¨® emocional i visual¡±, explica el m¨²sic.
¡°Cada hora cont¨¦ 70 peces de vidre que representen la repeticions de la partitura. A partir de la repetici¨®, s'omple el temps transformant-lo en una imatge que serveix a l'artista com a suport en el desafiament d'executar un veritable manifest de l'¨¨poca¡±, afegeix el pianista, que es mou tan a gust en el barroc i els cl¨¤ssics del segle XX com en l'avantguarda de la m¨²sica electr¨°nica.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.