L¡¯¨¤nima tecnol¨°gica
'Con¨ªferes' de Marta Carnicero ¨¦s, a voltes, un 'thriller' com el film de David Lynch 'Carretera perduda'
No seria estrany pensar que la ci¨¨ncia-ficci¨® ha deixat d¡¯existir com a tal des del moment que internet s¡¯ha convertit en la realitat: no hi ha una m¨¤quina m¨¦s impossible i alhora m¨¦s quotidiana, com si les noves tecnologies fossin l¡¯espai idoni per parlar del que s¡¯accepta com a normalitat i la dist¨¤ncia entre el laboratori i la vida elemental de cada dia s¡¯hagu¨¦s perdut. Per combatre la por generalitzada al perill de les tecnologies, associat a una mena de gran germ¨¤ orweli¨¤ que tot ho sap i ho controla tot, a l¡¯estat de Nova York hi ha una comunitat dedicada a recuperar els valors d¡¯abans, a la recerca ¡°del silenci i la desconnexi¨®¡±, a certificar que ¡°si no ets una pres¨¨ncia que batega a les Xarxes, existeix un m¨®n on qui batega ets tu¡±. El lloc, de nom Walden, ¨¦s la geografia on Marta Carnicero (Barcelona, 1974) situa Con¨ªferes ¡ªla seva segona novel¡¤la despr¨¦s d¡¯El cel segons Google¡ª, la hist¨°ria d¡¯un amor malalt¨ªs i obsessiu que es combina amb l¡¯especulaci¨® i la fantasia cient¨ªfica, com si el costumisme de la primera fos una manera d¡¯avalar que hi ha una altra realitat esperant a la cantonada m¨¦s propera.
Aix¨ª, en Joel Oria, que treballa a casa llegint llibres i fent ressenyes, s¡¯enamora de la seva nova ve?na, l¡¯Alina, una pianista que s¡¯ha implantat el xip que ha fabricat una empresa, un dispositiu que ¡°permet l¡¯emmagatzematge de records i el seu bloqueig posterior¡±, que permet tamb¨¦ ¡°fer una c¨°pia de seguretat dels records, combatre la dem¨¨ncia i ajudar l¡¯usuari a superar experi¨¨ncies traum¨¤tiques¡±.
CON?FERES
Marta Carnicero
Quaderns Crema
240 p¨¤gines
16 / @ 7,99 euros
Carnicero ha constru?t un argument complex que t¨¦ la virtut de desenrotllar-se amb una prosa de l¨ªnies clares que no desdenya la profunditat reflexiva, per¨° al lector li costa de conjugar els dos fils narratius, sobretot perqu¨¨ no s¡¯acaba d¡¯entreveure la necessitat de relacionar la hist¨°ria d¡¯amor mani¨¤tica del protagonista ¡ªque de mica en mica es va descobrint que pateix un trastorn important de la personalitat que el du a la viol¨¨ncia masclista¡ª amb un projecte cient¨ªfic que, a la fi, ¨¦s tan sols una excusa per discursejar sobre la mem¨°ria i els records i la capacitat d¡¯oblidar l¡¯oblidable o el que fa mal: el que podria haver sigut l¡¯an¨¤lisi d¡¯una hist¨°ria de terror, un thriller psicol¨°gic sobre el desdoblament i l¡¯ansietat ¡ªi que s¨®n les millors p¨¤gines de la novel¡¤la¡ª, un thriller inexplicable, estrany, morb¨®s i fascinant a la manera del David Lynch de Carretera perduda, s¡¯acaba transformant en un h¨ªbrid on una for?a anul¡¤la l¡¯altra, o on la voluntat did¨¤ctica i la cr¨ªtica social acaba vencent la voluntat narrativa. L¡¯autora ha optat per raonar l¡¯irraonable, com si capbussar-se cap a l¡¯abisme del mal l¡¯espant¨¦s i li hagu¨¦s calgut protegir-se amb la cuirassa de la den¨²ncia; i, aix¨ª, Con¨ªferes acaba sent una novel¡¤la on l¡¯¨¤nima dels personatges queda dilu?da davant la pres¨¨ncia de la tecnologia.
Joel Oria t¨¦ tamb¨¦ com a ve?na una adolescent que vol ser escriptora, i que, quan se li pregunta quin llibre llegeix, contesta aix¨ª: ¡°Bufff. Lectura obligat¨°ria, aquest no ensenya res. En plan, no fa pensar... Nom¨¦s hi passen coses. I a sobre ¨¦s previsible¡±. El problema de Con¨ªferes ¨¦s justament el contrari, l¡¯¨¤nsia d¡¯ensenyar amb moralisme i bons sentiments i de fer pensar sobre les perversions de la globalitat. En l¡¯¨²nic que coincideix amb el llibre que llegeix la ve?na del protagonista ¨¦s que les perip¨¨cies que s¡¯inventa Carnicero s¨®n massa previsibles.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.