¡®Josep¡¯, la pol¨ªtica de l¡¯art
Guardonada a la Seminci, en aquesta ¨°pera prima del dibuixant de ¡®Le Monde¡¯ Aurel, convergeixen, i de quina manera, l¡¯art i la pol¨ªtica
En la figura de Josep Bartol¨ª conflueixen l'art i la pol¨ªtica, la creaci¨® d'un univers propi en un entorn hist¨°ric hostil. Pintor i dibuixant, comissari del POUM durant la Guerra Civil, Bartol¨ª va emigrar a Fran?a despr¨¦s de la caiguda de Barcelona i va passar pels camps de concentraci¨® del Govern franc¨¨s el 1939, en aquell temps en qu¨¨ ¡°la gendarmeria va tractar com animals¡± els exiliats republicans espanyols que s'havien enfrontat al feixisme, poc abans que el nazisme els subjugu¨¦s tamb¨¦ a ells.
En la pel¡¤l¨ªcula hist¨°rica d'animaci¨® Josep, ¨°pera prima del dibuixant del diari Le Monde Aurel, tamb¨¦ convergeixen, i de quina manera, l'art i la pol¨ªtica. Els dissenys estan fets a partir de la base creativa dels dibuixos del mateix Bartol¨ª, que ja havien servit per il¡¤lustrar la novel¡¤la gr¨¤fica La retirada, escrita pel seu nebot, Georges Bartol¨ª, i per Laurence Garc¨ªa, i publicada el 2009. En algunes de les seq¨¹¨¨ncies, les del taller de Bartol¨ª, hi ha col¡¤laborat el fant¨¤stic pintor catal¨¤ Mag¨ª Puig. El gui¨® est¨¤ escrit per Jean-Louis Milesi, coescriptor habitual de les hist¨°ries socials de Robert Gu¨¦diguian. S¨ªlvia P¨¦rez Cruz posa veu al rol de Frida Kahlo, tamb¨¦ amb pres¨¨ncia en el relat, i ha compost la banda sonora. I Sergi L¨®pez posa veu al protagonista. Per¨°, finalment, ¨¦s el drama dels ¡°rojos espanyols que diuen que mengen criatures¡±, en paraules d'un dels guardians, el que domina un conjunt d'enorme sensibilitat i marcat activisme, on tampoc deixen d'apar¨¨ixer les eternes lluites entre els diferents b¨¤ndols de l'esquerra.
Relatada a cavall de dues ¨¨poques, aquells anys de pen¨²ria i exili, i el present, comandat pels ¨²ltims dies d'un dels policies gals que custodiaven el camp de concentraci¨®, Josep prefereix el tra? senzill, amb m¨¦s colors en l'¨¨poca contempor¨¤nia i tons apagats en el pret¨¨rit, amb domini de l'ocre i del gris, i opta tamb¨¦ per un tipus d'animaci¨® deliberadament tosc, gaireb¨¦ sense moviment en els personatges i basat en la lleu vibraci¨® dels colors.
L'estil, per tant, ¨¦s gaireb¨¦ m¨¦s conceptual que no pas material, atorgant a l'obra cinematogr¨¤fica, guardonada a la Seminci en l'apartat de direcci¨®, nominada a millor pel¡¤l¨ªcula d'animaci¨® als Premis del Cinema Europeu i amb el segell del Festival de Canes del 2020, un car¨¤cter en molts moments m¨¦s proper al m¨®n on¨ªric que no pas al palpable. ¡°Aix¨ª ¨¦s com us ensenyen a dibuixar al teu pa¨ªs? No ¨¦s gaire realista, no?¡±, li etziba un gu¨¤rdia a Bartol¨ª al camp en veure les seves creacions. La ignor¨¤ncia art¨ªstica, la ineptitud pol¨ªtica.
JOSEP
Direcci¨®: Aurel. Int¨¨rprets (veus): Sergi L¨®pez, David Marsais, Val¨¦rie Lemercier, G¨¦rard Hern¨¢ndez. G¨¨nere: animaci¨®. Fran?a, 2020. Durada: 72 minuts.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.