¡°A Barcelona he de ser Gaud¨ª i el comte G¨¹ell¡±
Jaume Plensa obre una mostra amb obra recent i lamenta el ¡°moment d¡¯abandonament¡± que viu la seva ciutat natal
Jaume Plensa (Barcelona, 65 anys) torna a exposar a la seva ciutat natal amb una mostra a Senda, la seva galeria de refer¨¨ncia, exhibint algunes de les seves ¨²ltimes obres: figures com ¡®Minna¡¯s Words¡¯, com gaireb¨¦ sempre, dones adolescents amb els ulls tancats, creades en blocs de pesat acer que deixen veure les vetes de la fusta que els ha donat forma. Tamb¨¦ rostres com ¡®Invisible Ana¡¯, format per fins fils d¡¯acer que conviden a envoltar-los per veure les m¨²ltiples cares que tots tenim o, en paraules del seu creador: ¡°Com som per dins, l¡¯orografia i els volums que creem a l¡¯interior del nostre cos¡±.
Plensa torna a Barcelona, despr¨¦s que el 2018 el Macba li dediqu¨¦s una gran retrospectiva, ¡°l¡¯exposici¨® m¨¦s vista dels 25 anys del museu [118.623 persones]¡±, apunta l¡¯artista. Una mostra que va arribar despr¨¦s de 22 anys de no exposar a cap museu barcelon¨ª, cosa que, segons el galerista Carlos Duran, ¡°va generar el desig un¨¤nime de veure una veritable exposici¨® de Plensa. Sense complexos¡±. Una cosa que l¡¯artista comparteix: ¡°Sempre estic d¡¯acord amb els meus galeristes¡±. I afegeix: ¡°Faci el que faci sempre hi haur¨¤ cr¨ªtics a qui els encanta destruir-me i d¡¯altres a qui els encanta lloar-me. M¡¯hi he acostumat¡±.
Les enormes peces suspeses de la galeria Senda (Trafalgar, 32) formen part de ¡®La llarga nit¡¯ (fins al 6 de febrer), mostra amb qu¨¨ Plensa convida a ¡°reflexionar sobre la intimitat; ¨¦s un cant al silenci, tot i que ¨¦s m¨¦s una invitaci¨® al murmuri per lluitar contra el crit perqu¨¨ les coses es poden dir de moltes maneres i no crec que per fer-nos sentir h¨¤gim de cridar m¨¦s fort. ?s un error. Com artista has de generar el silenci necessari perqu¨¨ puguem escoltar les nostres petites veus, perqu¨¨ som com David contra Goliat. I aquesta nena, ¡®Minna¡¯s Words¡¯, ens representa una mica a tots?, explica amb el to calmat i conciliador que sol utilitzar Plensa.
En l¡¯exposici¨®, tamb¨¦ es pot veure ¡®Laura ?sia¡¯, una allargada figura que canvia segons l¡¯angle des d¡¯on es mira, i una s¨¨rie de dibuixos, uns ¡°fantasmes que abracen l¡¯aire¡±, explica el sempre m¨ªstic Plensa.
El t¨ªtol de la mostra, confessa, l¡¯ha manllevat d¡¯¡°una frase que m¡¯agrada molt: ¡®Per llarga que sigui la nit sempre tindr¨¤ un dem¨¤¡¯¡±. Perqu¨¨, segons un dels artistes m¨¦s internacionals del panorama catal¨¤ i espanyol, ¡°malgrat el dolor i el patiment que est¨¤ provocant en tanta gent, si una cosa positiva ha portat aquesta pand¨¨mia ¨¦s la sensaci¨® de tornar a mirar cap endins¡±. Plensa, visionari, explica que, malgrat tot, aquestes obres es van fer ¡°quan ni tan sols podia imaginar que viur¨ªem aquesta situaci¨®, per¨° crec que d¡¯alguna manera ja preconitzaven aquesta voluntat d¡¯interioritat¡±.
La pand¨¨mia, de tota manera, no l¡¯ha afectat com artista. ¡°No he deixat de treballar, hem donat sortida als projectes que no han deixat d¡¯arribar. El que m¨¦s m¡¯ha preocupat ha sigut mantenir el meu equip de 14 persones, que m¡¯ha costat anys d¡¯aconseguir. No estic segur que hagi de fer obres pensant en la pand¨¨mia; l¡¯art ha de transcendir, no pot ser el periodisme de la seva ¨¨poca; Macbeth va ser escrita durant una pand¨¨mia i no en parla?, recorda. ¡°L¡¯¨¦sser hum¨¤ t¨¦ la virtut d¡¯oblidar o d¡¯adaptar els seus records a la vida, si no, ens tornar¨ªem bojos per l¡¯acumulaci¨® de dolor. He de fer obres pensant en la meva obra, que t¨¦ un contingut humanista molt profund, o ho intenta, i tamb¨¦ abra?a la pand¨¨mia¡±.
Pand¨¨mia de pol¨ªtics
Plensa assegura de la seva ciutat natal, Barcelona, que ja no la sent com a seva: ¡°Vivim una pand¨¨mia de pol¨ªtics. Aquesta ciutat est¨¤ passant un moment d¡¯abandonament, com si hagu¨¦s perdut l¡¯inter¨¨s en ella mateixa. Tinc la sort de viure a Sant Just i aix¨° em salva¡±. I es queixa: ¡°Aqu¨ª he de ser Gaud¨ª i el comte G¨¹ell¡±, amb refer¨¨ncia a les obres que ha fet i donat a hospitals com Sant Joan de D¨¦u i al Cl¨ªnic o la cessi¨®, gratu?ta i temporal per vuit anys, de ¡®Carmela¡¯, al costat del Palau de la M¨²sica.
Fora, a mig m¨®n l¡¯esperen projectes en marxa fins al 2023. Els m¨¦s immediats s¨®n, l¡¯abril vinent, un enorme cap de 22 metres per a un moll del riu Hudson, a Nova Jersey, i un homenatge als sanitaris a la pla?a dels Sagrados Corazones de Madrid. ¡°Espero poder-les acompanyar per a la seva instal¡¤laci¨®. El que m¨¦s ha canviat en aquests mesos ¨¦s que no he pogut acompanyar les meves obres en l¡¯¨²ltim proc¨¦s de creaci¨®¡±.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
?Tienes una suscripci¨®n de empresa? Accede aqu¨ª para contratar m¨¢s cuentas.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.