Cap a una nova dimensi¨® del patrimoni catal¨¤
La Generalitat promou l¡¯escaneig en 3D dels b¨¦ns culturals per millorar-ne l'estudi i la difusi¨®
Despr¨¦s que el 1907 els expedicionaris que recorrien el Pirineu es repartissin, entre Barcelona i Vic, les set figures de fusta de pollancre del segle XII que van trobar arraconades a l¡¯esgl¨¦sia de Santa Eul¨¤lia d¡¯Erill la Vall ¨Cla Mare de D¨¦u i Sant Joan Baptista, d'una banda, i Jesucrist, Nic¨°medes, els dos lladres amb els ulls tapats i Sant Josep, de l¡¯altra¨C, aquest important conjunt medieval nom¨¦s s¡¯havia tornat a reunir en dues ocasions: el 2002 i el 2003. Per¨° ara, gr¨¤cies a la tecnologia i el 3D, tot plegat canviar¨¤, sobretot gr¨¤cies al programa Giravolt promogut per la Direcci¨® General de Patrimoni Cultural, nascut per impulsar aquest format i nova dimensi¨® que permetr¨¤ superar la fotografia convencional i aix¨ª promoure la conservaci¨® i la divulgaci¨® dels b¨¦ns catalans. Es va presentar al centre de tecnologia digital Ideae Barceleona, convertit des de fa un any en l¡¯¨°mfal de la difusi¨® patrimonial d¡¯¨²ltima generaci¨®.
Que les noves tecnologies tenen grans possibilitats per explicar el patrimoni es va demostrar el novembre del 2013, amb la inauguraci¨® d¡¯un m¨¤ping que va permetre veure, gaireb¨¦ un segle despr¨¦s que les pintures rom¨¤niques de Sant Climent de Ta¨¹ll (Alta Ribagor?a) fossin arrencades, com tornaven a decorar, de forma virtual, les parets del temple. ¡°Va ser el punt d¡¯inflexi¨®¡±, explica Elsa Ibar, directora general de Patrimoni.
Des de fa uns dies, al web del Departament de Cultura i al perfil de Giravolt de la plataforma Sketchfab ¡ªel YouTube visualitzador dels models en 3D¡ª es poden veure les figures reunides d¡¯Erill la Vall i 50 altres b¨¦ns immobles i mobles catalans en tres dimensions, com el claustre de la Seu Vella de Lleida, la capella Sant Jordi del Palau de la Generalitat, un vaixell iber, un peveter grec d¡¯Emp¨²ries, diferents bronzes romans, el vestit que Margarita Xirgu va portar el 1935 quan va representar per primera vegada Do?a Rosita la soltera, de Lorca; la Gran ballarina, de Pablo Gargallo, del 1929; l¡¯escultura modernista Els primers freds, de Miquel Blay, i la motocicleta Villalb¨ª, la primera que es va fabricar a Espanya, entre altres peces. Com passa amb les figures d¡¯Erill la Vall, tots aquests elements es poden veure en primer¨ªssims plans, des de tots els seus punts de vista, girar-los, i, fins i tot, entrar-hi.
En els propers dies s¡¯hi incorporaran 50 models m¨¦s: el millor de l'escultura g¨°tica, retrats romans de Tarraco i l¡¯enorme edifici de la Universitat de Cervera, entre d'altres. Despr¨¦s ho faran a un ritme de dos per setmana, segons van explicar els responsables de Cultura. Tots, acompanyats de la seva hist¨°ria i les seves caracter¨ªstiques principals.
Durant la presentaci¨® de Giravolt es van poder veure les possibilitats del 3D, amb un Seat 600 i una petita figureta de terracota romana a partir d'una fotogrametria (centenars de fotografies des de m¨²ltiples plans), o amb esc¨¤ner l¨¤ser, que genera, despr¨¦s de llan?ar feixos de llum a la superf¨ªcie, un n¨²vol de punts tridimensionals que reprodueixen la forma. Es pot fer amb un aparell com el que ha adquirit Cultura per 90.000 euros o amb aplicacions com Ternio, descarregable en un m¨°bil o un iPad per cinc euros.
Amb tots els models escanejats en 3D es crear¨¤ un corpus. Per¨° aix¨° no ser¨¤ el m¨¦s important, sin¨® que des del Departament s¡¯ha comen?at a facilitar la formaci¨® i les eines perqu¨¨ les diferents institucions patrimonials, sobretot els museus, fer l¡¯escaneig de les seves principals peces per facilitar-ne l¡¯estudi i difusi¨® i fer-les m¨¦s accessibles. ¡°Les noves tecnologies estan prenent for?a en tots els processos de patrimonialitzaci¨®, des de la selecci¨® d'una pe?a fins a la seva documentaci¨®, informaci¨®, explotaci¨® i recerca. Per primera vegada queda clar que el patrimoni pot ser espectacle i no ens ha de fer por, si comporta coneixement¡±, va dir durant la presentaci¨® de Giravolt Josep Manuel Rueda, director de l¡¯Ag¨¨ncia Catalana de Patrimoni.
La digitalitzaci¨® del patrimoni possibilitar¨¤, cada vegada m¨¦s, que b¨¦ns mobles que estiguin separats en diferents museus o col¡¤leccions privades es puguin unir, com ¨¦s el cas dels retaules de pintura g¨°tica, molts d¡¯ells dispersos per la facilitat de separar-ne les peces i posar-les a la venda. Per a Ibar ¡°l¡¯assignatura pendent de l¡¯accessibilitat al patrimoni, en aquests moments, passa per una estrat¨¨gia digital¡±.
Tots els models 3D que es vagin incorporant a aquest corpus seran d¡¯acc¨¦s lliure per publicar-se sota la llic¨¨ncia Creative Commons, que en garanteix la difusi¨®.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.