Com Kapuscinski i Robert Fisk
El western va complir amb el deure de salvar les suggestions de l¡¯¨¨pica, la felicitat de commoure¡¯s i la for?a de creure en el somni que encara era possible la fundaci¨® d¡¯una llar i una p¨¤tria inviolables
John Huston va estudiar les il¡¤lustracions de la premsa de l¡¯¨¨poca per aconseguir que les imatges de la guerra civil nord-americana a La roja ins¨ªgnia del valor adquirissin plena autenticitat. Molts de plans d¡¯una pel¡¤l¨ªcula com Un home anomenat cavall reprodueixen el color i la composici¨® de les pintures ¨ªndies de George Catlin. I no s¨®n pocs els westerns en blanc i negre que basen la qualitat de les seves imatges en el fons fotogr¨¤fic que immortalitza les proeses dels pioners: el cinema no va deixar mai de banda la riquesa pict¨°rica i els patrons visuals que li proporcionava la tradici¨® dels artistes americans que havien fixat els conflictes de la frontera, l¡¯extravag¨¤ncia dels seus protagonistes i les aventures impetuoses i agressives que ja naixien amb l¡¯aur¨¨ola de la llegenda.
D¡¯entre els art¨ªfexs que van forjar el model de l¡¯Oest m¨ªtic, el nom m¨¦s destacat ¨¦s el d¡¯un periodista i dibuixant de Nova York que va fer que la seva manera de representar la realitat s¡¯identifiqu¨¦s amb la mateixa realitat. Les pautes crom¨¤tiques dels dibuixos de Frederic Remington (1861-1909) construeixen l¡¯imaginari de la conquesta de l¡¯oest americ¨¤, i les seves cr¨°niques recorden la narrativa de Faulkner i Hemingway. El general que recorre fantasmag¨°ricament a cavall les terres verges de Nebraska i Dakota sense preocupar-se de les adversitats atmosf¨¨riques ni dels accidents geogr¨¤fics podria ser, en efecte, un episodi concebut per Faulkner; i, sens dubte, l¡¯home que descobreix l¡¯alegria del risc mentre navega en una canoa en les aig¨¹es turbulentes d¡¯un riu d¡¯alta muntanya podria pert¨¤nyer a un relat de Hemingway.
A les cr¨°niques que Remington va reunir a Pony tracks (Caminos de herradura, en castell¨¤), tamb¨¦ s¡¯hi observa la frescor i la intrepidesa de la gran tradici¨® period¨ªstica, els fonaments dels despatxos de guerra dels enviats especials, la mirada testimonial de qui anhela trobar-se a la zona on es produeixen els esdeveniments que canvien el rumb del m¨®n. A la ratlla fronterera entre la vida ordenada i l¡¯exist¨¨ncia salvatge, com Kapuscinski i Robert Fisk, Remington dibuixa i descriu la vida quotidiana d¡¯un territori en formaci¨®. I, com en tots els bons westerns, parla de l¡¯aud¨¤cia imprudent d¡¯una gent tranquil¡¤la per¨° ¨ªntimament desesperada que sabia distingir-se i fer-se valer en uns llocs perillosos on tots els homes eren valents. I el seu p¨²blic esperava amb avidesa la possibilitat de la identificaci¨® heroica, l¡¯acc¨¦s al coneixement de la plenitud d¡¯un temps indefinible i un infinit tel¡¤l¨²ric localitzable m¨¦s enll¨¤ de la frontera de la civilitzaci¨®.
El western, Borges ho sabia b¨¦, va complir amb el deure de salvar les suggestions de l¡¯¨¨pica, la felicitat de commoure¡¯s i la for?a de creure en el somni que encara era possible la fundaci¨® d¡¯una llar i una p¨¤tria inviolables.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.