Duchamp va parar a Lleida
La Fundaci¨® Vallpalou arrenca una nova etapa amb l¡¯adquisici¨® d¡¯un important nucli d¡¯obres de les avantguardes hist¨°riques
La Caixa Verda cont¨¦ les instruccions d'una obra fonamental per a l¡¯inici de la modernitat, La xicota despullada pels seus solters o El Gran Vidre, de Marcel Duchamp (1915-1923). Per aquesta m¨¤quina del desig er¨°tic, entre pintura i escultura, que actualment es conserva al Museu de Filad¨¨lfia, als EUA, Duchamp va crear el 1934 La Caixa Verda, un llibre d¡¯artista amb 93 documents, una cosa aix¨ª com fulls d'instruccions que contenen totes les claus per desentranyar l¡¯enigma d¡¯aquesta obra mestra. Ara una de les poques que queden en mans privades ha estat adquirida per la Fundaci¨® Vallpalou de Lleida, al costat d'altres peces destacades, que procedeixen de la col¡¤lecci¨® del c¨¨lebre galerista itali¨¤ Camillo d'Afflitto, propietari de la notable Galleria Vivita de Flor¨¨ncia.
L¡¯adquisici¨® engloba tamb¨¦ cinc gravats del Grand Verre, una edici¨® numerada del Piston de Courant d¡¯Air de Duchamp publicada per Arturo Schwarz el 1965 i una fotografia del nord-americ¨¤ Man Ray, Cela vit (1923), que immortalitza un retrat del mateix Duchamp obra del mateix Man Ray. La fotografia t¨¦ l¡¯al¡¤licient afegit de documentar una pintura desapareguda des de fa d¨¨cades, que va ser propietat d¡¯un altre dels grans noms de tota aquella ¨¨poca daurada del surrealisme, Andr¨¦ Breton. Tot aquest conjunt de peces, al costat d¡¯altres, es pot veure a la seu de la Fundaci¨® Vallpalou fins al 27 de mar?, en el marc de l¡¯exposici¨® M¨¤quines po¨¨tiques. Duchamp, Man Ray, Picabia.
No ¨¦s f¨¤cil trobar obres d¡¯aquests artistes, tampoc als museus catalans; si la Fundaci¨® Vallpalou les ha aconseguit ¨¦s gr¨¤cies al fitxatge de la doctora en Hist¨°ria de l¡¯Art i cr¨ªtica Pilar Parcerisas, nova directora art¨ªstica de la fundaci¨®, experta en aquest per¨ªode de l¡¯art modern i assessora del fons d¡¯Afflitto. ¡°Hem confiat en Parcerisas per a la direcci¨® d¡¯exposicions i activitats i tamb¨¦ per assessorar la col¡¤lecci¨®, perqu¨¨ volem crear un nucli dur a partir de Duchamp, Man Ray i Picabia, artistes que obren noves perspectives en l¡¯art del segle XX¡±, explica Teresa Vallpalou, artista i creadora de la fundaci¨®. ¡°A m¨¦s ¡ªafegeix¡ª, no estan representats a les col¡¤leccions privades catalanes i n'hi ha pocs o no n'hi ha a les col¡¤leccions p¨²bliques. S¨®n artistes amb un gran sentit de la ironia i molt divertits i poden ser la base d'una bona col¡¤lecci¨®, que continuarem portant a la pr¨¤ctica en aquesta l¨ªnia i m¨¦s endavant veurem com crear cercles d¡¯art d¡¯avantguarda a partir d'aquest nucli¡±, diu Vallpalou. Ella mateixa ha fet ja un homenatge a Pistons de Courant d¡¯Air de Duchamp: dues litografies, una de negra i una altra de color mini, aquell ¡°no color¡± tan estimat per aquest artista que es va avan?ar a l¡¯art conceptual, elevant l¡¯objecte quotidi¨¤ a la categoria d¡¯art.
Teresa Vallpalou va crear la seva fundaci¨® el 2008 amb l¡¯objectiu de catalogar i donar a con¨¨ixer la seva obra, aix¨ª com fomentar el coneixement de l¡¯art contemporani entre la ciutadania de les comarques lleidatanes. Tanmateix, va comen?ar el seu nou rumb l¡¯any passat amb una mostra entre art i teatre dedicada a l¡¯escultor, decorador i director art¨ªstic de cinema barcelon¨ª Pep Duran, que va patir el confinament poc temps despr¨¦s d¡¯haver-se inaugurat. ¡°Encara no tenim un criteri establert respecte a incorporar obres d¡¯artistes contemporanis o que han exposat a la fundaci¨®; encara ¨¦s massa aviat per marcar ja una l¨ªnia, tot just tenim un any de vida i bona part ha estat confinat¡±, explica Vallpalou. ¡°Ara ens volem centrar a crear un fons de col¡¤lecci¨® potent. Aquesta ¨¦s la primera incursi¨® en el nucli de l¡¯art d¡¯avantguarda¡±, afegeix Parcerisas.
Hist¨°ria i actualitat
L¡¯inter¨¨s per les avantguardes hist¨°riques no impedeix que la Fundaci¨® Vallpalou participi activament en el territori amb iniciatives d¡¯art contemporani. ¡°Ens situem en un lloc intermedi entre la difusi¨® de l¡¯art emergent de La Panera i l¡¯enfocament hist¨°ric del Museu Morera. Volem enlla?ar la hist¨°ria amb la contemporane?tat¡±, contextualitza sobre l¡¯oferta art¨ªstica a Lleida Parcerisas, que fa un mes va celebrar un seminari sobre l'her¨¨ncia art¨ªstica dels anys vuitanta i noranta, que van reunir molts dels protagonistes d¡¯aquells anys plens d¡¯energia i esperan?a. Al novembre tamb¨¦ va engegar un programa d¡¯art p¨²blic, que tindr¨¤ periodicitat bianual, amb unes pintures murals de l¡¯artista Pere Bell¨¨s a les parets cegues de l¡¯edifici que acull la fundaci¨® a l¡¯avinguda de Tortosa.
L¡¯escultura d¡¯avantguarda, el gran projecte
"El projecte principal de la programaci¨® que ja ten¨ªem per al 2020 i que hem ajornat fins aquest any, abordar¨¤ l'escultura d'avantguarda a Catalunya i, si la situaci¨® ho permet, ampliarem la mirada a Espanya. Les dates dependran de la pand¨¨mia i de diversos pr¨¦stecs ja demanats", explica la nova directora art¨ªstica de la Fundaci¨® Vallpalou, Pilar Parcerisas, que, com els seus hom¨°legs, fa salts mortals per quadrar el calendari amb les restriccions de la pand¨¨mia. S¨ª que es coneix el seu llarg t¨ªtol, Metaf¨ªsiques de la fragilitat. L'escultura pobra a Catalunya i Espanya. De les avantguardes a l'art conceptual, que reunir¨¤ obres de Mir¨®, T¨¤pies, Leandre Crist¨°fol, Mois¨¨s Vill¨¨lia, Antoni Llena, Pere Noguera, Jordi Colomer i Pep Duran, entre d'altres.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.