Les obres de Sixena es queden al monestir
El Suprem dona la ra¨® a Arag¨® sobre les 97 peces que el jutge va ordenar a Catalunya tornar el 2015
Punt i final en el litigi per les 97 obres del, monestir de Vilanova de Sixena (Osca)que ha enfrontat durant anys dues comunitats ve?nes: Arag¨® i Catalunya. Aquest dijous el Ple de la Sala Civil del Tribunal Suprem ha fet p¨²blica una sent¨¨ncia en qu¨¨ determina que les obres s¨®n propietat de les monges i es queden al monestir d¡¯Osca. La resoluci¨® corrobora les sent¨¨ncies del jutjat de primera inst¨¤ncia del 2015 i de l¡¯Audi¨¨ncia Provincial del 2017 que van donar com a nul¡¤les les operacions de compravenda entre les monges de Sixena que s¡¯havien traslladat a Catalunya a la Generalitat i al Museu Nacional d¡¯Art de Catalunya (MNAC) i acaba amb el recorregut legal d¡¯aquesta disputa patrimonial.
Els magistrats del Suprem es van reunir a mitjans de desembre per decidir sobre els tres recursos de cassaci¨® que la Generalitat, el MNAC i el Museu de Lleida van presentar al cap de pocs dies de con¨¨ixer la sent¨¨ncia de l¡¯Audi¨¨ncia d¡¯Osca el 2017 que va obligar tornar les 97 obres (54 al MNAC i 44 al Museu de Lleida); entre aquestes elements de la vida quotidiana de les monges com roba o coberts o aixovar lit¨²rgic i llibres; per¨° tamb¨¦ peces de gran valor com diverses caixes funer¨¤ries de fusta pintada d¡¯algunes de les priores i monges del XV, elements arquitect¨°nics com portes policromades medievals o escultures d¡¯alabastre de l¡¯escultor Gabriel Joly.
Segons l¡¯alt tribunal: ¡°Est¨¤ provat que els b¨¦ns litigiosos formaven part del tresor art¨ªstic del monestir de Sixena en la data en qu¨¨ va ser declarat Monument Nacional [1923] de manera que el r¨¨gim de protecci¨® propi de tal declaraci¨® tamb¨¦ s¡¯ha d¡¯estendre a aquest tresor art¨ªstic¡±. El ple aprecia que ¡°encara que els contractes de compravenda litigiosos van complir els requisits de la legislaci¨® can¨°nica, no es van complir els requisits addicionals de la legislaci¨® civil. En concret, l¡¯Ordre del Monestir de Valldoreix no tenia facultat per disposar d¡¯aquests b¨¦ns, ja que l¡¯Ordre de Sixena, amb personalitat jur¨ªdica can¨°nica i civil pr¨°pia i patrimoni independent, era qui ostentava civilment la propietat dels b¨¦ns venuts¡±. Segons el Suprem, ¡°no consta cap documentaci¨® formal i fefaent de l¡¯acte o resoluci¨® can¨°nica dels quals resulti la fusi¨® o integraci¨® en una ¨²nica persona jur¨ªdica dels monestirs de Sixena i de Valldoreix¡±. Despr¨¦s de la sent¨¨ncia del 2015, les obres es van tornar en dues tandes: el juliol del 2016 els 51 objectes del MNAC de Barcelona (dos es van extraviar), entregats despr¨¦s de la petici¨® del jutge d¡¯instrucci¨® n¨²mero 1 d¡¯Osca. I les 44 restants nom¨¦s van sortir del museu de Lleida el desembre del 2017 quan, en plena aplicaci¨® del 155 a Catalunya, el jutge va enviar la Gu¨¤rdia Civil a buscar les obres, despr¨¦s que la Generalitat assegur¨¦s que no les lliuraria fins que no hi hagu¨¦s sent¨¨ncia ferma.
Des d¡¯Arag¨® sempre s¡¯ha defensat que la venda de les peces no es podia fer per estar protegides per la declaraci¨® d¡¯indivisibilitat del monestir despr¨¦s de ser declarat Monument Nacional des del 1923, i pel fet, asseguraven, que les vendes no eren reals, ja que no es van donar per v¨¤lids els documents presentats per la part catalana, i que
l¡¯intercanvi de les peces no s¡¯havia fet amb l¡¯autoritzaci¨® de les administracions: el Ministeri de Cultura en les compres del 1983 i el Govern d¡¯Arag¨® en les del 1992 i 1994, a m¨¦s de no comptar amb el suport del Vatic¨¤. Des de Catalunya sempre s¡¯ha al¡¤legat que la sent¨¨ncia del 2012 del Constitucional li havia donat la ra¨® sobre la legalitat de les vendes i negava a Arag¨® el fet de poder exercir les seves compet¨¨ncies sobre les obres. Tamb¨¦ s¡¯al¡¤legava que no s¡¯havia de comunicar ni demanar autoritzaci¨® al Ministeri ni al govern d¡¯Arag¨® perqu¨¨ el 1983 Catalunya ja tenia compet¨¨ncia en cultura.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.