Els crims de la BCNegra es cometen en ¡®streaming¡¯
La pand¨¨mia obliga a un festival de novel¡¤la virtual i sense p¨²blic per¨° que permet una participaci¨® r¨¨cord de 120 autors
La Rambla de Barcelona, per antonom¨¤sia tel¨® de fons criminal de la capital catalana (tant en l¡¯¨¤mbit literari com en el real), havia de ser l¡¯escenari de la nova edici¨® del Festival BCNegra, d¡¯acord amb la voluntat del Consistori de rehabilitar la gran art¨¨ria barcelonina. Per¨° com que la Rambla ha quedat gaireb¨¦ des¨¨rtica, afectada pel pic de la tercera onada de la pand¨¨mia, la trobada narrativa, fins al 31 de gener, ser¨¤ totalment virtual, via streaming des del Palau de la Virreina, espai que far¨¤ de plat¨®, sempre sense p¨²blic, per emetre els actes des de la web del festival. Aix¨° quedar¨¤ compensat amb la participaci¨® m¨¦s alta de les 16 edicions fins ara, amb 120 autors en 52 taules rodones i noms com els de David Peace, Juan G¨®mez-Jurado, Claudia Pi?eiro i Hideo Yokoyama, entre d¡¯altres. En aquesta l¨ªnia, per primera vegada, l¡¯entrega del premi Carvalho es far¨¤ sense la pres¨¨ncia del guardonat, al contrari del que estableixen les bases. La nord-americana Joyce Carol Oates, la reconeguda aquest any, mantindr¨¤ una conversa despr¨¦s de l¡¯entrega, totes dues virtuals (dilluns, 25).
Oates (amb nou llibre, Delatora), no ¨¦s l¡¯¨²nica gran estrella de la BCNegra. El comissari del festival, Carlos Zan¨®n, parlar¨¤ amb un dels pocs autors espanyols amb un mili¨® d¡¯exemplars venuts, Juan G¨®mez-Jurado, autor de Reina roja, Loba negra i Rey blanco (divendres, 29), "una balena blanca del g¨¨nere, entre la novel¡¤la tradicional i el thriller m¨¦s popular", segons l¡¯entrevistador. Supervendes ¨¦s tamb¨¦ el japon¨¨s Hideo Yokohama, qui, amb el seu Seis Cuatro, parlar¨¤ amb Peace, autor de l¡¯aclamada Trilog¨ªa de Tokio. El moderador, un dels 40 del festival, ser¨¤ Antonio Lozano, assessor editorial sobre el g¨¨nere i autor de l¡¯enciclop¨¨dic estudi Lo leo muy negro (dissabte, 30). L¡¯argentina Claudia Pi?ero i Alicia Gim¨¦nez-Bartlett confrontaran les seves poderoses experi¨¨ncies narratives en una de les trobades de l¡¯¨²ltima jornada del festival (diumenge, 31).
Altres cites versaran sobre noms rutilants. Seran els casos de les sessions destinades a la francesa Fred Vargas ¨C¨Ccreadora de l¡¯inspector Adamsberg i sobirana de la barreja entre el g¨¨nere negre i el sobrenatural¨C, amb la pres¨¨ncia de la seva premiada traductora Anne-H¨¦l¨¨ne Su¨¢rez (dimarts, 27) i la dedicada al brit¨¤nic China Mi¨¦ville, un dels nous fen¨°mens de la ci¨¨ncia-ficci¨®, g¨¨nere que ell repunta de narrativa policial, com a La ciutat i la ciutat(dimecres, 27): aix¨ª ho disseccionaran el cr¨ªtic Rodrigo Fres¨¢n, el seu traductor Ferran R¨¤fols i els autors Laura Tom¨¤s i Ricard Ruiz Garz¨®n. En aquesta l¨ªnia de barreja entre els dos ¨¤mbits juga tamb¨¦ Elia Barcel¨®, que reflexionar¨¤ sobre aquesta fusi¨® amb escriptors m¨¦s purs del g¨¨nere com Rosa Ribas i Marcelo Luj¨¢n (divendres, 29). El centenari del naixement d¡¯una de les mares modernes de la novel¡¤la negra, Patricia Highsmith, ser¨¤ l¡¯excusa per abordar la seva narrativa breu, de la qual llegir¨¤ fragments l¡¯actriu Txell Bonet (dissabte, 30).
Infiltrat en una comissaria
Ratificant la seva tend¨¨ncia a obrir tem¨¤tiques i a ampliar cat¨¤leg, BCNegra permetr¨¤ con¨¨ixer la veu de l¡¯autor angloindi Abir Mukherjee, que amb El hombre de Calcuta va iniciar una elogiada trilogia ambientada a l¡¯?ndia colonial que ara arriba a Espanya. Al seu costat, un debutant: Dov Alfon, amb Una noche muy larga (dissabte, 30). Exespia israeli¨¤, ser¨¤ dels pocs autors estrangers presents f¨ªsicament a Barcelona, com el xil¨¨ Boris Quercia (Hoy no quiero matar a nadie) i els ve?ns francesos Marion Brunet (El verano irrespirable) i Valentin Gendrot (Poli). Aquest ¨²ltim, periodista, es va infiltrar en una comissaria francesa del conflictiu districte 19 de Par¨ªs per comprovar in situ la viol¨¨ncia i el notable nombre de su?cidis que es produeixen entre les forces de seguretat gal¡¤les. D¡¯aquesta experi¨¨ncia i de les relacions entre periodisme i corrupci¨® econ¨°mica i institucional parlar¨¤ amb Emma Riverola, on apunten aquestes tem¨¤tiques en la seva Sal(diumenge, 31).
La corrupci¨® institucionalitzada tamb¨¦ ¨¦s el cord¨® umbilical entre els llibres de Guillem Frontera (Sic¨ªlia sense morts) i Jordi Amat (El fill del xofer), ¨¦s a dir, Mallorca com a escenari real d¡¯aquestes trames i la controvertida vida del periodista Alfons Quint¨¤, tema sobre el qual Jordi ?vole intentar¨¤ fer-los parlar m¨¦s (dissabte, 30).
Poesia (dimarts, 26 amb Josep Pedrals, entre d¡¯altres) i c¨°mic (dissabte 30, amb Miguel Gallardo i V¨ªctor Coyote), demostraran que no nom¨¦s la novel¡¤la ¨¦s negra, en aquest afany del festival per obrir finestres i confirmar tend¨¨ncies, com l¡¯anomenat Tartan noir, g¨¨nere amb nom d¡¯origen escoc¨¨s, eix d¡¯un debat en el qual participaran l¡¯autor catal¨¤ d¡¯origen angl¨¨s Toni Hill, la professora de ficci¨® criminal anglesa Fiona Peters i el tamb¨¦ professor de la universitat d¡¯Edimburg Jos¨¦ Saval (divendres, 29).
?Vol¨ªem tornar a la Rambla, escenari capital de l¡¯educaci¨® sentimental i cultural, i fer que passessin coses perqu¨¨ els barcelonins tornessin a baixar al passeig?, ha afirmat Zan¨®n durant la presentaci¨® del festival des de l¡¯hist¨°ric local Tablao Flamenco Cordob¨¦s de la Rambla per justificar l¡¯eix tem¨¤tic de BCNegra, que mant¨¦ l¡¯ep¨ªgraf pensat inicialment per a aquest any, La Rambla negra. I tamb¨¦ les trobades que havien d¡¯abordar, des de tots els punts possibles, la gran art¨¨ria vital de Barcelona, durant d¨¨cades el temut Districte Cinqu¨¨ o Barri Xin¨¨s. Aix¨ª, un dels punts ser¨¤ veure¡¯l com un hist¨°ric escenari violent de moments com l¡¯atemptat al Liceu amb bombes Orsini de Santiago Salvador (1893) o l¡¯assalt al Banc Central (1981), aspecte que abordaran (dijous, 21) l¡¯escriptor Alberto Valle (Soy la venganza de un hombre muerto) i els estudiosos de la ciutat Xavier Theros (La sisena flota a Barcelona) i Paco Villar (Cuando la riqueza se codeaba con el hambre). Un altre, com a exemple de marc de delimitaci¨® d¡¯espais narratius, tema que afrontaran (diumenge, 24) els creadors V¨ªctor del ?rbol (Un mill¨®n de gotas), Sergio del Molino (La Espa?a vac¨ªa) i Olga Merino (diumenge, 24). I fins i tot apareixeran els temors de quan l¡¯assass¨ª ¨¦s el ve¨ª, amb l¡¯argent¨ª Ernesto Mallo (La ciudad de la furia), el veter¨¤ Andreu Mart¨ªn (Ara direu que estic boig) i Aro S¨¢inz de la Maza (D¨®cil), entre d¡¯altres.
L¡¯obligat¨°ria virtualitat dels crims de la BCNegra, a m¨¦s d¡¯ampliar potencialment el nombre d¡¯assistents, comportar¨¤ tamb¨¦ un altre benefici: el Consistori ha invertit aquest any 115.000 euros en el pressupost del programa, en comparaci¨® amb els 170.000 euros de les dues ¨²ltimes edicions.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.