¡®Solstice¡¯ hipnotitza pels efectes visuals i la m¨²sica i decep pel ball
L¡¯espectacle de Blanca Li, presentat al Liceu, ¨¦s un cant a la natura
Dissabte a la tarda, en finalitzar la primera funci¨® de Solstice, un cant a la matura de la companyia de dansa contempor¨¤nia de Blanca Li, els aplaudiments del p¨²blic del Liceu van ser freds, a excepci¨® dels que va rebre el percussionista Bachir Sonogo, que va interpretar la intensa m¨²sica creada per Tao Guti¨¦rrez per a aquest muntatge. La seva forta personalitat esc¨¨nica i la intensitat de la seva execuci¨® van ser el millor de la nit.
Altres qualitats d'aquest espectacle ¡ªuna producci¨® del Th¨¦?tre National de Chaillot de Par¨ªs¡ª s¨®n l'escenografia de Pierre Attrait, amb les col¡¤laboracions de Charles Carcopino, creador d'un escenari tecnol¨°gic amb efectes visuals cinematogr¨¤fics; i l'encisadora il¡¤luminaci¨® dissenyada per Caty Olive, sense oblidar el vestuari de Laurent Mercier. Aquests artistes junts aconsegueixen que l'escenari del Liceu es converteixi en un oce¨¤ enfurismat, en una platja serena o en un paratge colpejat per vents huracanats.
En comen?ar Solstice, el p¨²blic es va quedar paralitzat per la for?a i la bellesa de les imatges, un brau onatge va inundar l'escenari, mentre n¨²vols foscos amena?aven tempesta. Aquest inici tan potent va anar decaient lentament al llarg de la pe?a; les imatges van deixar de sorprendre, encara que seguien sent boniques, i no hi va ajudar el ball dels magn¨ªfics 14 ballarins que integren la companyia de Blanca Li. No es pot parlar de flu?desa coreogr¨¤fica, s¨ª de moviment. Un moviment que combina el gest quotidi¨¤ amb el primitiu, la rudesa amb la tendresa, per¨° que no cont¨¦ cap riquesa gestual i arriba a avorrir.
Blanca Li es posiciona cada vegada m¨¦s com una excel¡¤lent directora d'escena m¨¦s que no pas com una core¨°grafa. Com a art¨ªfex d'espectacles efectistes ¨¦s una de les millors, nom¨¦s cal recordar El jard¨ª de les del¨ªcies, una enlluernadora pe?a sobre la pintura d'El Bosco, que es va presentar al Festival Castell de Peralada del 2011.
Al llarg dels cent minuts que dura la pe?a hi ha molts moments brillants, en la seva majoria escenogr¨¤fics i musicals: els cants a la pluja dels camperols per aconseguir una bona collita, la vitalitat del treball coral i les imatges que exhibeixen la contradicci¨® entre les forces de la natura, com per exemple quan una afable onada es converteix en un tsunami o una tranquil¡¤la brisa, en un hurac¨¤. Aquests moments confereixen a Solstice una bellesa gens menyspreable.
La granadina Blanca Li ¨¦s core¨°grafa, ballarina, directora d'escena de ballets, musicals i ¨°peres; tamb¨¦ ¨¦s realitzadora d'audiovisuals i cinema, a m¨¦s d'actriu. En l'actualitat dirigeix els Teatros del Canal de Madrid. Els seus treballs no s'han prodigat gaire entre nosaltres, per¨° es recorda el seu magn¨ªfic espectacle de hip-hop, Macadam Macadam, que es va ballar el 2007 i el 2011 al Mercat de les Flors, a m¨¦s de l'espectacle de circ Le Vertige du Papillon, i el ja citat a Peralada.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.