_
_
_
_
JOAN OLIVERAS I BAGU?S | President del MNAC

Joan Oliveras i Bagu¨¦s: ¡°En el patrocini hi ha modes i ara la perdedora ¨¦s la cultura¡±

El president del MNAC considera que el museu necessita una llei pr¨°pia que li permeti ser m¨¦s ¨¤gil per ser m¨¦s competititu

Jos¨¦ ?ngel Monta?¨¦s

L'empresari i joier Joan Oliveras i Bagu¨¦s (Barcelona, 64 anys) ¨¦s des del gener president del Museu Nacional d'Art de Catalunya (MNAC), en substituci¨® de l'advocat Miquel Roca. Amb les idees clares des del primer dia, arriba al c¨¤rrec amb ganes de sumar i aconseguir que el museu sigui millor.

Joan Oliveras i Bagu¨¦s, president del MNAC.
Joan Oliveras i Bagu¨¦s, president del MNAC.ALBERT GARCIA (EL PA?S)

Pregunta. Qu¨¨ representa per a vost¨¨ presidir el MNAC?

Resposta. Un repte molt important en el qual he de fer compatible el sentit de l'honor amb el de la humilitat de considerar-me eficient en la traject¨°ria d'aquesta instituci¨®, que ¨¦s refer¨¨ncia a nivell medieval.

P. Quin ¨¦s el paper del president del patronat?

R. Presidir els ¨°rgans de govern del MNAC, el patronat i les comissions executives i delegades. En realitat, representar-lo institucionalment i dirigir els ¨°rgans de govern del consorci format per Generalitat, Ajuntament i Ministeri.

P. Com veu aquesta tasca?

R. Encara no s'ha produ?t una convocat¨°ria del patronat des que soc president. Pot ser complex perqu¨¨ hi ha tres administracions, per¨° la meva missi¨® ¨¦s construir consensos favorables a la instituci¨®. Aix¨° ser¨¤ una de les dificultats principals, la de generar sinergies que poden diferir en les seves percepcions de la pol¨ªtica cultural muse¨ªstica.

P. El model de consorci continua sent v¨¤lid?

R. El consorci no ¨¦s un obstacle. El problema no ¨¦s la propietat compartida, sin¨® que un museu com aquest necessita un model de govern i de presa de decisions que li permeti tenir l¡¯agilitat suficient per mantenir-se en la lliga en la qual competeix. El marc jur¨ªdic del MNAC necessita una llei pr¨°pia que el doti dels instruments d'agilitat i presa de decisions que faciliti aquesta competitivitat.

P. Hi ha un model a seguir?

R. No hi ha model. ?s una llei pr¨°pia, feta a mida. Cada museu d'aquesta divisi¨® t¨¦ un model propi que la defineix. El Prado la t¨¦, ¨¦s de primera lliga mundial, i el MNAC, en un apartat concret del seu contingut tamb¨¦, amb l'ambici¨® de millorar i d'augmentar.

P. Qu¨¨ ¨¦s i qu¨¨ hauria de ser el MNAC?

R. El MNAC ¨¦s el Museu Nacional d'Art de Catalunya i ha de ser el museu que tingui el discurs de la creativitat art¨ªstica del pa¨ªs sense l¨ªmits cronol¨°gics. Tenim un repte per donar-li visibilitat i projecci¨®. Hem d'incrementar la seva pres¨¨ncia internacional sense renunciar a estendre altres col¡¤leccions, com el Modernisme, el Barroc i el Renaixement, tamb¨¦ l'art de postguerra i dels anys cinquanta, per¨° amb els actius actuals no ha de renunciar a ser el museu de refer¨¨ncia en art medieval.

P. Com ho far¨¤?

R. Necessitem incrementar recursos, no des de la perspectiva de les administracions p¨²bliques, sin¨® establint nous marcs de pol¨ªtica de patrocini trencant amb l'habitual que tots anem a parar als mateixos repartidors, que s¨®n limitats.

P. Ser¨¤ una de les seves tasques?

R. S¨ª. Mentre no tinguem una llei que fixi unes regles de joc diferents, crearem, de la m¨¤ del director, dos organismes fonamentals: un consell de mecenatge i patrocini per aconseguir aportacions de nous recursos i un consell de reflexi¨® estrat¨¨gica destinat a pensar el paper del museu en una societat nova postrevoluci¨® digital i postpand¨¨mica, que dibuixen un m¨®n nou i dif¨ªcil d'interpretar, perqu¨¨ els museus continu?n sent un lloc on interrogar la societat.

P. Ha estat la pand¨¨mia una oportunitat?

R. ?s el detonador de la urg¨¨ncia. En un m¨®n amb urg¨¨ncies relatives, excepte la del canvi clim¨¤tic, s'ha anat reflexionant amb el tema de l'impacte digital amb molta calma i tranquil¡¤litat. Per¨°, de cop, la pand¨¨mia ha accelerat aquests processos i ens permet avan?ar, en el sentit que, potser per aquest impacte del digital, la desertitzaci¨® de museus seria real si no es previngu¨¦s com actuar davant d¡¯aquests problemes.

P. ?15,9 milions de pressupost s¨®n suficients? Quina seria la xifra ¨°ptima?

R. El pressupost ¨¦s el que ¨¦s, per¨° ha d'aspirar a m¨¦s. Tenim molts projectes per visibilitzar el museu i moltes coses a fer. No s¨¦ quina seria la xifra ¨°ptima. No vull fer un titular f¨¤cil que no respongui a un criteri seri¨®s. Cal ser rigor¨®s. Els pressupostos sempre s¨®n insuficients per a qualsevol instituci¨® cultural i s'han de de refor?ar amb recursos privats.

P. Qu¨¨ pensa dels pressupostos que es destinen a cultura a Catalunya? R. Si s'arriba a un 2% ¨¦s poc (est¨¤ en un 0,7%). Hi ha molta necessitat cultural, no nom¨¦s per als museus, que han de sobreviure per oferir a la societat instruments d'acc¨¦s a la cultura.

P. Quins altres reptes tenen?

R. Elements col¡¤laterals que tenen a veure amb la seva ubicaci¨®, accessibilitat i ampliaci¨®. La gesti¨® de Montju?c t¨¦ a veure amb l'¨²s que els barcelonins donen a la muntanya, perqu¨¨, tot i que ¨¦s un magn¨ªfic jard¨ª al mig de Barcelona, est¨¤ abandonat i t¨¦ menys usos que Collserola. I aix¨° ¨¦s perqu¨¨ els barcelonins no sabem per a qu¨¨ serveix. Anem a la muntanya a fer pr¨¤ctiques de conduir o als actes que fan el MNAC, CaixaF¨°rum, la Picornell i el cementiri. La muntanya est¨¤ condemnada, ¨¦s producte d'un moment en qu¨¨ es vivia d'esquena al mar, per aix¨° ¨¦s paradigm¨¤tic que les millors vistes les tingui el cementiri. Cal definir els seus usos i dur-los a terme. No ¨¦s un pla urban¨ªstic que surti d'un departament, sin¨® d'un di¨¤leg que ve d'una experi¨¨ncia que vol que els barcelonins utilitzin la muntanya.

P. T¨¦ soluci¨®?

R. Hem d'esfor?ar-nos perqu¨¨ els diferents usos de la muntanya estiguin coordinats, perqu¨¨ ens interferim, tothom va a la seva. He comen?at a parlar amb els diferents actors i l'Ajuntament. Amb Montju?c passa com amb la Rambla: ning¨² est¨¤ en contra de la reforma, per¨° tampoc ning¨² hi est¨¤ decididament a favor i no es considera prioritari per a la ciutat. P. Parlar amb la idea de reprendre l'anomenada Muntanya dels Museus?

R. Els projectes fara¨°nics no s¨®n viables ara mateix. Entrem en una situaci¨® postpand¨¨mica de crisi social i econ¨°mica profunda. Els recursos de futur s¨®n limitats i el pa¨ªs ha de tenir clares les prioritats, que han de ser culturals per¨° compatibles amb les socials. No es tracta que siguin projectes m¨¦s o menys sobredimensionats des del punt de vista de les inversions, sin¨® que som ciclot¨ªmics i abandonem els projectes quan entren en un cert grau de conflicte o desacord i, en canvi, el que s¡¯ha de fer ¨¦s insistir. L'objectiu ¨¦s afrontar els conflictes amb la voluntat de construir consensos, i amb aix¨° em refereixo a compartir l'objectiu, que no ha de ser excloent.

P. Com veu la relaci¨® entre cultura i economia?

R. La responsabilitat social de les empreses actualment ¨¦s social i sanit¨¤ria. En el patrocini hi ha modes i avui la gran perdedora ¨¦s la cultura. Cal trobar el mecanisme per reconnectar empresa i cultura sense perjudicar l¡¯¨¤mbit social i sanitari. S'han de generar recursos per millorar el compte de resultats de les empreses que es plantegin ajudar-nos.

P. Una contrapartida?

R. Vivim en un m¨®n d'intercanvis en el qual el mecenes altruista ja gaireb¨¦ no existeix. Ens hem de convertir en instruments atractius per als recursos privats, que s'han de buscar fora de les nostres fronteres, en empreses allunyades del m¨®n de l'art. Sense pervertir la nostra funci¨® ni els nostres continguts, per¨° s¨ª sent capa?os de tenir departaments de m¨¤rqueting per fer vestits a mida que vulguin intercanviar amb nosaltres. S'aconseguir¨¤ m¨¦s per la via de l'intercanvi que demanant consci¨¨ncia cultural a les empreses. P. El casament indi que va tancar el museu el 2013 es repetir¨¤?

R. No entrar¨¦ a valorar decisions del passat. Potser hauria pres la mateixa decisi¨®. Tancar un museu p¨²blic ha de ser per casos de for?a major. Estem obligats a fer compatibles l'¨²s, els ingressos i l'inter¨¨s general.

P. Qu¨¨ pensa dels museus que venen obres per poder seguir oberts o no acomiadar el personal?

R. Aquest plantejament se¡¯l pot fer un museu privat, no un de p¨²blic. No pot ser un mecanisme natural, s'ha d'evitar perqu¨¨ l'objectiu del museu ¨¦s la patrimonialitzaci¨® d'un pa¨ªs i aix¨° va en sentit contrari. P. Pesa sobre el museu el litigi per les pintures de Sixena?

R. Pesa sobre tota la comunitat muse¨ªstica. ?s un precedent tremend, una gran trampa i una falsedat que q¨¹estiona la tasca de preservaci¨® i salvaguarda del patrimoni de tots els museus. Aquestes obres existeixen per la tasca que ells han fet i ara les hi treuen com si la seva adquisici¨® fos per un espoli; aix¨° posa sota un prisma de reclamaci¨® perversa les tasques de futur que puguin fer aquests museus. ?bviament, estudiarem tots els mecanismes que facin falta per preservar l'obra d'art.

P. I davant d'una decisi¨® judicial que obligui a tornar-les?

R. No queda m¨¦s remei que reclamar per la via judicial i finalment la sent¨¨ncia ser¨¤ la que ser¨¤, per¨° estem obrint aquesta caixa de trons. ?s una mala not¨ªcia, un precedent hist¨°ric a nivell internacional d'una reclamaci¨® com aquesta, i encara m¨¦s de la manera com s'ha produ?t el cas de Sixena. Aquesta ¨¦s la reflexi¨® col¡¤lectiva que s'ha de fer m¨¦s enll¨¤ del cas concret. P. Hermitage a Barcelona, s¨ª o no?

R. S¨ª, per¨° amb condicions. Tot el que sigui una oportunitat d'incorporar nous elements per a la ciutat, ¨¦s bo. Per¨° s'hauria d'afrontar des d'una perspectiva diferent, apostant perqu¨¨ el projecte ajudi a recuperar una pe?a del patrimoni arquitect¨°nic de la ciutat. Quan vaig comen?ar el tema, jo, com a president dels Amics de la Rambla, vaig suggerir a l'alcalde [Xavier Trias] que s'ofer¨ªs l'edifici de duanes a baix al port, que est¨¤ infrautilitzat. Trobo a faltar una visi¨® pol¨ªtica en aquesta mena d'oportunitat patrimonial.

P. El seu c¨¤rrec ¨¦s pol¨ªtic?

R. Vol dir si ¨¦s de partit? No ho ha de ser mai. Anir¨ªem malament si sotmetem la governan?a de les institucions culturals als cicles electorals. La tranquil¡¤litat d'aquestes institucions ha d'anar m¨¦s enll¨¤ de les afinitats de partit. Entenc que l'objectiu ¨¦s nomenar la persona id¨°nia. R. Jo m¡¯ho he pres aix¨ª.

Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo

?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?

Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.

?Por qu¨¦ est¨¢s viendo esto?

Flecha

Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.

Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.

En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.

Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.

Sobre la firma

Jos¨¦ ?ngel Monta?¨¦s
Redactor de Cultura de EL PA?S en Catalu?a, donde hace el seguimiento de los temas de Arte y Patrimonio. Es licenciado en Prehistoria e Historia Antigua y diplomado en Restauraci¨®n de Bienes Culturales y autor de libros como 'El ni?o secreto de los Dal¨ª', publicado en 2020.

Arxivat A

Recomendaciones EL PA?S
Recomendaciones EL PA?S
Recomendaciones EL PA?S
_
_
seductrice.net
universo-virtual.com
buytrendz.net
thisforall.net
benchpressgains.com
qthzb.com
mindhunter9.com
dwjqp1.com
secure-signup.net
ahaayy.com
tressesindia.com
puresybian.com
krpano-chs.com
cre8workshop.com
hdkino.org
peixun021.com
qz786.com
utahperformingartscenter.org
worldqrmconference.com
shangyuwh.com
eejssdfsdfdfjsd.com
playminecraftfreeonline.com
trekvietnamtour.com
your-business-articles.com
essaywritingservice10.com
hindusamaaj.com
joggingvideo.com
wandercoups.com
wormblaster.net
tongchengchuyange0004.com
internetknowing.com
breachurch.com
peachesnginburlesque.com
dataarchitectoo.com
clientfunnelformula.com
30pps.com
cherylroll.com
ks2252.com
prowp.net
webmanicura.com
sofietsshotel.com
facetorch.com
nylawyerreview.com
apapromotions.com
shareparelli.com
goeaglepointe.com
thegreenmanpubphuket.com
karotorossian.com
publicsensor.com
taiwandefence.com
epcsur.com
mfhoudan.com
southstills.com
tvtv98.com
thewellington-hotel.com
bccaipiao.com
colectoresindustrialesgs.com
shenanddcg.com
capriartfilmfestival.com
replicabreitlingsale.com
thaiamarinnewtoncorner.com
gkmcww.com
mbnkbj.com
andrewbrennandesign.com
cod54.com
luobinzhang.com
faithfirst.net
zjyc28.com
tongchengjinyeyouyue0004.com
nhuan6.com
kftz5k.com
oldgardensflowers.com
lightupthefloor.com
bahamamamas-stjohns.com
ly2818.com
905onthebay.com
fonemenu.com
notanothermovie.com
ukrainehighclassescort.com
meincmagazine.com
av-5858.com
yallerdawg.com
donkeythemovie.com
corporatehospitalitygroup.com
boboyy88.com
miteinander-lernen.com
dannayconsulting.com
officialtomsshoesoutletstore.com
forsale-amoxil-amoxicillin.net
generictadalafil-canada.net
guitarlessonseastlondon.com
lesliesrestaurants.com
mattyno9.com
nri-homeloans.com
rtgvisas-qatar.com
salbutamolventolinonline.net
sportsinjuries.info
wedsna.com
rgkntk.com
bkkmarketplace.com
zxqcwx.com
breakupprogram.com
boxcardc.com
unblockyoutubeindonesia.com
fabulousbookmark.com
beat-the.com
guatemala-sailfishing-vacations-charters.com
magie-marketing.com
kingstonliteracy.com
guitaraffinity.com
eurelookinggoodapparel.com
howtolosecheekfat.net
marioncma.org
oliviadavismusic.com
shantelcampbellrealestate.com
shopleborn13.com
topindiafree.com
v-visitors.net
djjky.com
053hh.com
originbluei.com
baucishotel.com
33kkn.com
intrinsiqresearch.com
mariaescort-kiev.com
mymaguk.com
sponsored4u.com
crimsonclass.com
bataillenavale.com
searchtile.com
ze-stribrnych-struh.com
zenithalhype.com
modalpkv.com
bouisset-lafforgue.com
useupload.com
37r.net
autoankauf-muenster.com
bantinbongda.net
bilgius.com
brabustermagazine.com
indigrow.org
miicrosofts.net
mysmiletravel.com
selinasims.com
spellcubesapp.com
usa-faction.com
hypoallergenicdogsnames.com
dailyupdatez.com
foodphotographyreviews.com
cricutcom-setup.com
chprowebdesign.com
katyrealty-kanepa.com
tasramar.com
bilgipinari.org
four-am.com
indiarepublicday.com
inquick-enbooks.com
iracmpi.com
kakaschoenen.com
lsm99flash.com
nana1255.com
ngen-niagara.com
technwzs.com
virtualonlinecasino1345.com
wallpapertop.net
casino-natali.com
iprofit-internet.com
denochemexicana.com
eventhalfkg.com
medcon-taiwan.com
life-himawari.com
myriamshomes.com
nightmarevue.com
healthandfitnesslives.com
androidnews-jp.com
allstarsru.com
bestofthebuckeyestate.com
bestofthefirststate.com
bestwireless7.com
britsmile.com
declarationintermittent.com
findhereall.com
jingyou888.com
lsm99deal.com
lsm99galaxy.com
moozatech.com
nuagh.com
patliyo.com
philomenamagikz.net
rckouba.net
saturnunipessoallda.com
tallahasseefrolics.com
thematurehardcore.net
totalenvironment-inthatquietearth.com
velislavakaymakanova.com
vermontenergetic.com
kakakpintar.com
jerusalemdispatch.com
begorgeouslady.com
1800birks4u.com
2wheelstogo.com
6strip4you.com
bigdata-world.net
emailandco.net
gacapal.com
jharpost.com
krishnaastro.com
lsm99credit.com
mascalzonicampani.com
sitemapxml.org
thecityslums.net
topagh.com
flairnetwebdesign.com
rajasthancarservices.com
bangkaeair.com
beneventocoupon.com
noternet.org
oqtive.com
smilebrightrx.com
decollage-etiquette.com
1millionbestdownloads.com
7658.info
bidbass.com
devlopworldtech.com
digitalmarketingrajkot.com
fluginfo.net
naqlafshk.com
passion-decouverte.com
playsirius.com
spacceleratorintl.com
stikyballs.com
top10way.com
yokidsyogurt.com
zszyhl.com
16firthcrescent.com
abogadolaboralistamd.com
apk2wap.com
aromacremeria.com
banparacard.com
bosmanraws.com
businessproviderblog.com
caltonosa.com
calvaryrevivalchurch.org
chastenedsoulwithabrokenheart.com
cheminotsgardcevennes.com
cooksspot.com
cqxzpt.com
deesywig.com
deltacartoonmaps.com
despixelsetdeshommes.com
duocoracaobrasileiro.com
fareshopbd.com
goodpainspills.com
hemendekor.com
kobisitecdn.com
makaigoods.com
mgs1454.com
piccadillyresidences.com
radiolaondafresca.com
rubendorf.com
searchengineimprov.com
sellmyhrvahome.com
shugahouseessentials.com
sonihullquad.com
subtractkilos.com
valeriekelmansky.com
vipasdigitalmarketing.com
voolivrerj.com
worldhealthstory.com
zeelonggroup.com
1015southrockhill.com
10x10b.com
111-online-casinos.com
191cb.com
3665arpentunitd.com
aitesonics.com
bag-shokunin.com
brightotech.com
communication-digitale-services.com
covoakland.org
dariaprimapack.com
freefortniteaccountss.com
gatebizglobal.com
global1entertainmentnews.com
greatytene.com
hiroshiwakita.com
iktodaypk.com
jahatsakong.com
meadowbrookgolfgroup.com
newsbharati.net
platinumstudiosdesign.com
slotxogamesplay.com
strikestaruk.com
techguroh.com
trucosdefortnite.com
ufabetrune.com
weddedtowhitmore.com
12940brycecanyonunitb.com
1311dietrichoaks.com
2monarchtraceunit303.com
601legendhill.com
850elaine.com
adieusolasomade.com
andora-ke.com
bestslotxogames.com
cannagomcallen.com
endlesslyhot.com
iestpjva.com
ouqprint.com
pwmaplefest.com
qtylmr.com
rb88betting.com
buscadogues.com
1007macfm.com
born-wild.com
growthinvests.com
promocode-casino.com
proyectogalgoargentina.com
wbthompson-art.com
whitemountainwheels.com
7thavehvl.com
developmethis.com
funkydogbowties.com
travelodgegrandjunction.com
gao-town.com
globalmarketsuite.com
blogshippo.com
hdbka.com
proboards67.com
outletonline-michaelkors.com
kalkis-research.com
thuthuatit.net
buckcash.com
hollistercanada.com
docterror.com
asadart.com
vmayke.org
erwincomputers.com
dirimart.org
okkii.com
loteriasdecehegin.com
mountanalog.com
healingtaobritain.com
ttxmonitor.com
nwordpress.com
11bolabonanza.com