Joies prehist¨°riques de la fotografia
El centre KBr de Barcelona exposa tota la col¡¤lecci¨® de daguerreotips del Centre de Recerca i Difusi¨® de la Imatge de Girona
Des del comen?ament de la humanitat, l'home ha sentit la necessitat de representar-se: al costat dels animals que ca?ava va pintar la seva figura de forma esquem¨¤tica i va estampar les seves mans a les parets de les coves. Per¨° van haver de passar segles fins que va aconseguir transferir, amb m¨¨todes qu¨ªmics, la seva primera imatge exacta despr¨¦s d'atrapar la llum amb una c¨¤mera fosca dins la qual havia col¡¤locat una placa banyada en sals de plata. Va ser el gener de 1839, quan Louis Daguerre va presentar a l'Acad¨¨mia de les Ci¨¨ncies de Par¨ªs el seu m¨¨tode, amb el qual va aconseguir fixar el retrat d'una persona.
Estava clar que, sent franc¨¨s i inventor, el seu descobriment es diria ¡°daguerreotip¡±. I aviat va fer furor entre les classes m¨¦s adinerades ¨Cuna d'aquestes imatges costava el sou d'un obrer¨C, que es van sentir fascinades per aquest nou prodigi, sobretot despr¨¦s que el govern franc¨¨s compr¨¦s, sis mesos despr¨¦s, el procediment perqu¨¨ tothom el pogu¨¦s utilitzar lliurement i sense patents, una decisi¨® que genera certa enveja davant de situacions com l'actual.
L'invent va c¨®rrer com la p¨®lvora i 19 dies despr¨¦s de la seva presentaci¨® el Diario de Barcelona ja parlava d'ell. Aquell mateix any ja hi havia una edici¨® en castell¨¤ del llibre que va publicar Daguerre explicant el seu m¨¨tode.
A Espanya hi ha inventariats 1.200 daguerreotips i a Catalunya hi ha diversos centres que tenen col¡¤leccions amb aquests bonics objectes que podr¨ªem qualificar com a prehist¨°ria de la fotografia: 90 al Museu Fred¨¨ric Mar¨¨s, 39 a l'Arxiu Fotogr¨¤fic de Barcelona i 34 al Museu de la Ci¨¨ncia i la T¨¨cnica de Terrassa. El que m¨¦s en t¨¦ ¨¦s el Centre de Recerca i Difusi¨® de la Imatge de Girona (CRDI), que conserva 118 daguerreotips que, per primera vegada, s'exposen a la mostra La mirada captiva que ha organitzat la Fundaci¨® Mapfre al seu centre KBr (fins al 23 de maig). Els comissaris s¨®n Joan Boadas Raset i David Igl¨¦sias Franch, del CDRI de Girona, una ciutat que no va tenir cap estudi fix per fer daguerreotips per¨° s¨ª que hi ha const¨¤ncia, perqu¨¨ s'anunciava a la premsa, de la pres¨¨ncia el 1849 de Madame Senges, que s'oferia com a retratista i formava a qui volgu¨¦s aprendre la t¨¨cnica.
Aquest conjunt de 118 petites obres d'art ¨²niques ¨Cno existeix la possibilitat de fer-ne c¨°pies¨C est¨¤ formada a partir de la col¡¤lecci¨® creada pel conservador de fotografia navarr¨¨s ?ngel Fuente de C¨ªa (131 imatges) i la del joier de Vallvidriera Joan Basseda Casas (87). La majoria estan realitzades entre 1840 i 1850
Aquestes petites obres, la immensa majoria retrats, individuals o en grup, semblen aut¨¨ntiques joies que apareixen emmarcades en bonics marcs de fusta o plata, que predominen en els daguerreotips realitzats a Europa, o en capses cobertes de pell amb superf¨ªcies embuatades de seda o vellut, amb la idea d'expulsar l'aire en tancar la capsa, predominant als que es van realitzar als Estats Units. Els comissaris destaquen que hi ha molt pocs autors coneguts d¡¯aquests treballs i que els pocs que se saben ¨¦s perqu¨¨ van estampar el seu nom als marcs o capses. El nom dels retrats tamb¨¦ ¨¦s desconegut: persones an¨°nimes a les quals els va valer la pena quedar-se 20 minuts quiets per quedar fixats a la placa, que els ha perm¨¨s passar a la hist¨°ria de la fotografia.
Una altra joia ¨¦s el cat¨¤leg de l'exposici¨®, uns dels m¨¦s bonics que s'ha editat a Barcelona en els ¨²ltims anys, que compta amb articles dels comissaris i d'altres especialistes i la reproducci¨® de totes aquestes petites obres ¨²niques.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.