La br¨²ixola ¡®Granta¡¯
Mitja dotzena de lectors qualificats analitzen la ingent producci¨® liter¨¤ria d¡¯autors menors de 35 anys que, a banda i banda de l¡¯Atl¨¤ntic, escriuen en castell¨¤
Ara que el c¨¤non est¨¤ sota sospita i tot tuitaire porta a dins la sant¨ªssima trinitat (un cr¨ªtic literari, un portaveu parlamentari i un entrenador de futbol), ¨¦s m¨¦s important que mai l¡¯exercici del criteri. D¡¯aqu¨ª el gran valor de l¡¯¨²ltim n¨²mero de la revista-llibre Granta, que cont¨¦ la llista d¡¯¡°els millors narradors joves en castell¨¤¡±.
LOS MEJORES NARRADORES J?VENES EN ESPA?OL.
REVISTA GRANTA
Candaya
352 p¨¤gines. 18 euros
Seguint l¡¯estela de la seva germana brit¨¤nica, que el 1983 va llan?ar a la fama Ian McEwan, Martin Amis, Salman Rushdie i Kazuo Ishiguro (premi Nobel el 2017), Granta en espa?ol va publicar el 2010 un elenc del qual formaven part, entre d¡¯altres, Elvira Navarro, Patricio Pron, Samanta Schweblin, Antonio Ortu?o, Andr¨¦s Neuman, Alberto Olmos i Alejandro Zambra. Aquella selecci¨® no va tenir el mateix efecte consagrador que els seus equivalents en llengua anglesa. En part perqu¨¨ les antologies en llengua castellana tenen m¨¦s tradici¨® en el terreny de la poesia, en part perqu¨¨ seleccions com les del Festival Hay el 2007 i 2018 (Bogot¨¢ 39) compleixen un paper semblant pel que fa a la novel¡¤la i el conte. Sigui com sigui, en un m¨®n que cada tardor-hivern descobreix mediterranis i tend¨¨ncies revolucion¨¤ries s¡¯agraeix que mitja dotzena de lectors qualificats analitzin la ingent producci¨® liter¨¤ria d¡¯autors menors de 35 anys que, a banda i banda de l¡¯Atl¨¤ntic, escriuen en castell¨¤.
Aquests sis lectors han estat ara Chloe Aridjis, Horacio Castellanos Moya, Rodrigo Fres¨¢n, Gaby Wood i els fundadors de la versi¨® hisp¨¤nica de la revista: Aurelio Mayor i Valerie Miles. El resultat no ¨¦s, per descomptat, infal¡¤lible, per¨° permet treure un grapat de conclusions generacionals i, sobretot, llegir 25 textos que, en la seva diversitat, volen a gran altura. Conclusions? Hi ha moltes m¨¦s dones que fa 10 anys (llavors, cinc de 22; ara, 11 de 25), m¨¦s noms mexicans (tot i que els espanyols, de manera sorprenent atesa la vitalitat d¡¯altres tradicions, continuen sent majoria), menys autors procedents de les grans metr¨°polis (sense que aix¨° suposi un localisme per a turistes que ressusciti universos ind¨ªgenes propers al realisme m¨¤gic), m¨¦s irrever¨¨ncia (el boom ja est¨¤ superat), m¨¦s llibertat pel que fa a referents (de l¡¯humor a la ci¨¨ncia-ficci¨®) i una aposta m¨¦s gran pel llenguatge. Aquesta ¨²ltima es tradueix en gran experimentaci¨® amb els g¨¨neres i una atenci¨® especial a la sonoritat de la llengua. La poesia no ¨¦s lluny.
Tres raons per recomanar-lo
1. Es llegeix com una antologia de relats que funcionen de manera independent, fins i tot quan s¨®n el fragment d'una novel¡¤la en marxa.
2. A banda d'autors llatinoamericans poc llegits aqu¨ª, gran ocasi¨® per descobrir la sevillana Irene Reyes-Noguerol o el barcelon¨ª David Aliaga.
3. Hi ¨¦s el net de Gabo, Mateo Garc¨ªa Elizondo, m¨¦s a prop de Philip K. Dick que del seu avi, amb un relat de ci¨¨ncia-ficci¨® penitenci¨¤ria.
El temps dir¨¤ si l¡¯aposta ¨¦s encertada, per¨° Granta (a la qual, d¡¯entrada, cal agrair que ens descobreixi l¡¯equatoguine¨¤ Estanislao Medina Osca) ja juga sobre segur amb noms com Paulina Flores, M¨®nica Ojeda, Jos¨¦ Adiak Montoya, Carlos Manuel ?lvarez o els espanyols Andrea Abreu, Alejandro Morell¨®n, Munir Haixemi i Cristina Morales. El relat d¡¯aquesta ¨²ltima, marca de la casa, tanca el n¨²mero i inclou cr¨ªtica i autocr¨ªtica, retrat i falsa cr¨°nica. Es titula Oda a Cristina Morales i no ¨¦s autoficci¨®, sin¨®, entre moltes m¨¦s coses, el tribut a una campiona real de kick boxing que porta exactament aquest nom. Un altre cop de puny a la taula de la literatura.
TRANSBORDO EN MOSC?
Eduardo Mendoza
Seix Barral
370 p¨¤gines
20,90 /?@ 9,99 euros
Com si el Cervantes 2016 l¡¯hagu¨¦s enxampat escrivint i somrient. Escriure li va evitar la davallada dels consagrats, que deixen l¡¯ordinador per inaugurar instituts amb el seu nom. Somriure el va portar a rebutjar escriure les seves mem¨°ries i convertir els seus records en mat¨¨ria de trilogia novel¡¤lesca. Aix¨° s¨ª, filtrats per l¡¯esperit de Marx (Groucho). Despr¨¦s d¡¯El rei recibe i el negociado del yin y el yang, anem als anys de la caiguda del mur de Berl¨ªn. El resultat ¨¦s menys una novel¡¤la d¡¯¨¨poca que una instant¨¤nia amb un punt de vista irreverent, cr¨ªtic i autocr¨ªtic. Un dels di¨¤legs clau diu: ¡°No he vivido en vano. Despu¨¦s de todo, he escuchado a Beethoven, he le¨ªdo a Tolst¨®i y te he conocido a ti¡±. Pregunta: ¡°?Por ese orden?¡±. Resposta: ¡°No te quejes. Chicas guapas hay muchas, pero Beethoven solo hay uno¡±. De Mendoza tamb¨¦ hi ha un de sol.
TOM?S NEVINSON
Javier Mar¨ªas
Alfaguara
688 p¨¤gines
22,90 / @ 10,99 euros
La setzena novel¡¤la de Javier Mar¨ªas t¨¦ el seu origen en la quinzena, Berta Isla, publicada fa quatre anys. De fet, Tom¨¢s Nevinson, el protagonista i narrador d¡¯aquesta, era el gran absent d¡¯aquella. Ara es fa present en un relat que barreja amb mestratge la intimitat i els esdeveniments hist¨°rics, la trama d¡¯espies i els dilemes morals que s¨®n marca de la casa. Aquesta vegada l¡¯acci¨® transcorre en una ciutat de prov¨ªncies de l¡¯Espanya dels anys noranta, quan l¡¯¨ªnclit Nevinson ¡ªmarit de Berta Isla¡ª ¨¦s enviat pels serveis secrets brit¨¤nics a investigar les connexions entre ETA i l¡¯IRA. Amb un domini de la intriga propi dels mestres del best-seller, l¡¯inoblidable autor de Todas las almas mant¨¦ viu el suspens sense fer concessions i sense renunciar a aquesta forma de ¡°pensar narrativament¡± tan seva i tan dels mestres de la novel¡¤la moderna.
CUENTOS COMPLETOS
Ricardo Piglia
Anagrama
832 p¨¤gines
24,90 / @12,99 euros
Porta per t¨ªtol Cuentos completos, encara que Ricardo Piglia preferia parlar de ficcions breus. Almenys per referir-se als relats que va escriure des de l¡¯aparici¨® de?Nombre falso el 1975. Preparat pel mateix autor abans de morir d¡¯ELA el 2017, aquest volum demostra que, tot i que la novel¡¤la i l¡¯assaig van consolidar la seva fama, l¡¯autor argent¨ª ¨¦s una baula destacada de la gran tradici¨® llatinoamericana del conte. Els seus models van comen?ar sent Hemingway i Borges, per¨° la seva veu va acabar creant un personal¨ªssim h¨ªbrid entre relat policial, reflexi¨® i cr¨ªtica liter¨¤ria. N¡¯¨¦s una bona mostra, per exemple, ¡®Un encuentro en Saint-Nazaire¡¯ (de Prisi¨®n perpetua, 1988), hist¨°ria constru?da a partir dels rastres deixats en una casa d¡¯escriptors per l¡¯autor que va precedir el narrador. Metaliteratura i autoficci¨® de la bona abans que aquestes etiquetes fossin tend¨¨ncia.
P?RADAIS
Fernanda Melchor
Literatura Random House
158 p¨¤gines
16,90 euros
Semblava impossible que despr¨¦s de Temporada de huracanes (2017), l¡¯autora mexicana pogu¨¦s seguir pel cam¨ª inc¨°mode i fascinant de narrar la crueltat sense pal¡¤liatius i, sobretot, sense caure en la morbositat f¨¤cil. La prova que no ho era ¨¦s aqu¨ª. Com a la novel¡¤la anterior, seria un error pensar que la radicalitat d¡¯una obra com aquesta resideix en el seu argument macabre. No, resideix en la forma, barreja precisa d¡¯oralitat sense filtres i destresa t¨¨cnica al servei d¡¯una hist¨°ria brutal que, sense sermons morals, acaba retratant tota una societat, la mexicana, en l¡¯¨²nic instant en qu¨¨ es creuen rics i pobres: quan els segons treballen per als primers. Aix¨ª, en 160 p¨¤gines fulgurants s¡¯assisteix al desplegament de les obsessions de dos adolescents per als quals el cam¨ª de l¡¯¨¨xit connecta un univers imaginari ¡ªel porno, el narco¡ª amb la seva cara m¨¦s real i m¨¦s crua.
SACRIFICIOS HUMANOS
Mar¨ªa Fernanda Ampuero
P¨¢ginas de Espuma
144 p¨¤gines
15 / @5,99 euros
Las ni?as gordas se alimentan de decepciones. Las ni?as fam¨¦licas se alimentan de impotencia. Las ni?as solitarias se alimentan de dolor¡±, llegim en un dels 12 contes d¡¯aquest llibre, amb el qual l¡¯autora equatoriana confirma tot el que contenia de bo Pelea de gallos, que la va convertir en un dels grans noms de la literatura llatinoamericana actual. Decepci¨®, impot¨¨ncia i dolor travessen un volum que nom¨¦s jutjant per les aparences es podria qualificar de terror. I ho ¨¦s, sens dubte, per¨° transcendeix el g¨¨nere perqu¨¨ posa a dialogar narrativament la viol¨¨ncia amb la innoc¨¨ncia, el poder amb la necessitat. Aix¨ª, la humanitat pot brillar en un circ brut, i la inhumanitat, desplegar-se a l¡¯oferta de treball a la qual respon, resignada, una immigrant sense papers que viu a Espanya.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.