Po¨¨tic viatge de Mal Pelo cap al desconegut
Simbiosi perfecta entre ball, m¨²sica i cant a ¡®Highlands¡¯, al Mercat de les Flors
Eleg¨¤ncia, veritat, bellesa, austeritat, fertilitat coreogr¨¤fica, intel¡¤lectualitat i sofisticaci¨®, a m¨¦s d'un gust pel tel¡¤l¨²ric s¨®n qualitats que es trenen en harmonia en l'hipn¨°tic ball de Mal Pelo, grup de dansa contempor¨¤nia liderat per Pep Ramis i Mar¨ªa Mu?oz i que s'ha convertit en un dels m¨¦s prestigiosos i amb m¨¦s traject¨°ria internacional de la recent hist¨°ria de la dansa del nostre pa¨ªs. Qualitats que, davant de la seva ¨²ltima estrena, Highlands, es converteixen en adjectius superlatius.
Amb aquest espectacle es tanca Bach Project, la tetralogia que ha dedicat al compositor alemany el grup, que es va iniciar amb Bach i va seguir amb Golberg Variations/Variations i, m¨¦s recentment, Inventions, de la qual Highlands ¨¦s una prolongaci¨®. L'espectacle est¨¤ interpretat per vuit excel¡¤lents ballarins, de diferents edats, maduresa i joventut que es trenen en un vers¨¤til i copi¨®s ball: Federica Porello, Zoltan Vakulya, Leo Castro, Miguel Fiol, Enric F¨¢bregas, Ona Fust¨¦, Pepe Ramis i Mar¨ªa Mu?oz. Tots inicien, en l'immens espai esc¨¨nic del Mercat de les Flors, un apassionant, sinu¨®s i agrest viatge cap a una terra desconeguda, un paisatge inh¨°spit en el qual es vol aconseguir trobar la pau, un lloc que es troba a l'interior de l'¨¦sser hum¨¤ per¨° que ¨¦s molt dif¨ªcil de trobar. Les imatges de v¨ªdeo, en blanc i negre de paisatges salvatges i deshabitats que envolten el grup, subratllen la solitud interior de cadascun d'ells. Es mouen junts com un ramat, per¨° l'espectador percep l'individualisme que els corroeix. La imatge d'un cavall blanc a galop tra?a el cam¨ª cap a la llibertat. El ball en ocasions ¨¦s tosc i la mirada dels seus int¨¨rprets, ferotge, i en d'altres, aquest mateix ball destil¡¤la una gran poesia derivada dels textos que es reciten en veu alta de John Berger, Erri de Luca i, molt especialment, Nick Cave. Textos que parlen d'amor, desamor i mort. Magn¨ªfic el duo que interpreten Pep Ramis i Miquel Fiol.
L'extraordin¨¤ria m¨²sica de Bach, l'element essencial en tot aquest recorregut emocional, est¨¤ interpretada en directe per Joel Bardolet al viol¨ª, Jaume Guri tamb¨¦ al viol¨ª, Masha Titova a la viola i Daniel Claret al violoncel. Pel que fa al quartet de veus, est¨¤ format per Quiteria Mu?oz (soprano), David Sagastume (contratenor), Mario Corber¨¢n (tenor) i Giorgio Calenza (baix). M¨²sics i cantants formen part activa de l'espectacle: la manera en qu¨¨ s'interrelacionen amb els ballarins des de dalt d'una escala o en unes plataformes arrossegades constitueixen imatges de gran bellesa.
Igual que a Inventions, en aquest espectacle hi ha imatges que recorden els Capritxos de Goya. A trav¨¦s de la cabalosa i sacra m¨²sica de Bach es visiten diferents moments de la vida del compositor, el seu dies a Weimar amb la Cantata 150, la mort de la seva primera dona B¨¤rbara i el seu propi final amb la Fuga XIV de l¡¯Art de la Fuga, inacabada i amb una nota a la partitura del seu fill, Carl Philipp.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
?Tienes una suscripci¨®n de empresa? Accede aqu¨ª para contratar m¨¢s cuentas.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.