Les cer¨¤miques sense floritures d¡¯Artigas i Hamada
El MNAC reuneix 140 peces de dos dels principals creadors del segle XX a for?a de modelar el fang i dominar el foc
La domesticaci¨® de plantes i animals, la sedentaritzaci¨® i l'elaboraci¨® d'eines polides es consideren (en un proc¨¦s que va comen?ar al Pr¨°xim Orient fa 8.000 anys) una de les grans revolucions de la humanitat, la neol¨ªtica, en la qual tamb¨¦ es van crear les primeres cer¨¤miques, un signe que els humans comen?aven a ser cada vegada m¨¦s civilitzats. Des de llavors la cer¨¤mica ha evolucionat poc: terra i aigua en mans d'un artes¨¤-creador que acaba, despr¨¦s de l'acci¨® del foc, creant ja no peces ¨²tils per beure o emmagatzemar gra, sin¨® aut¨¨ntiques obres d'art. Com les creades per dos dels grans ceramistes del segle XX: el catal¨¤ Josep Llorens Artigas (1892-1980) i el japon¨¨s Hamada Shoji (1894-1978), autors d'unes obres sense artificis, de l¨ªnies pures i poques decoracions; dos grans amics que el MNAC ha tornat a reunir a l'exposici¨® Els colors del foc. Hamadas-Artigas, que es podr¨¤ veure's fins al 3 d'octubre.
Comissariada per l'especialista Ricard Bru, en la presentaci¨® de l'exposici¨®, ahir dijous, hi havia el director de la Fundaci¨® Josep Llorens Artigas, Isau Llorens, i el ceramista i escultor Joan Gardy Artigas, net i fill del ceramista catal¨¤, respectivament, a m¨¦s del director del MNAC, Pepe Serra, nebot-net d'un altre dels culpables d'aquesta relaci¨® d'amistat i fascinaci¨® m¨²tua de d¨¨cades entre els dos creadors: el tamb¨¦ artista, ceramista i viatger aventurer Eudald Serra, que durant 13 anys va viure al Jap¨®, fins que el 1948 va tornar a Barcelona, casat amb una nipona i pare d'una filla, i es va dedicar a difondre tot el que havia viscut i vist convertint-se en un element fonamental en les relacions entre Catalunya i el Jap¨®.
En l'exposici¨® s'han reunit nom¨¦s 140 peces dels dos creadors, ¡°per¨° s¨®n les millors, perqu¨¨ parlessin per si soles¡±, va explicar Bru, que ha reunit peces procedents del Victoria & Albert Museum de Londres, la Fundaci¨® Maeght de Saint-Paul de Vence, el Museu del Disseny de Barcelona, la Fundaci¨® Pilar i Joan Mir¨® de Mallorca, aix¨ª com de col¡¤leccions privades. Una mostra que es preveia inaugurar el novembre del 2020, per¨° la pand¨¨mia ha retardat fins a aquest mes de juny.
En un v¨ªdeo introductori es veuen els dos treballant, Artigas a Gallifa (Vall¨¨s Occidental) i Hamada a Mashiko (Jap¨®), mostrant com tots dos tenien maneres diferents de dur a terme les seves obres. ¡°Mentre que Artigas tractava cada pe?a amb molta delicadesa, com si fossin ¨²niques i diferents, Hamada les sacsejava i les tractava amb for?a¡±, ha explicat Bru. Algunes de les peces que es veuen en les filmacions del 1969 i el 1970 s¨®n les mateixes que es poden veure despr¨¦s a la sala. Com el conjunt de vuit gerros creats per Artigas per enc¨¤rrec de Bonaventura Mart¨ª i que va fer a partir del 1959 durant dos anys, a for?a d'anar seleccionant-los en les diferents coccions per crear un conjunt harm¨°nic. ¡°Encara que diferents, tots dos buscaven peces expressives, suprimint tota decoraci¨® superficial, buscant l'essencial¡±, ha insistit Bru, al costat d'aquests gerros, tasses i bols de formes simples i acabats esmaltats. Segons Joan Gardy, ¡°el meu pare i Hamada treballaven amb llibertat total, tenint en compte que el m¨¦s important era que parlessin les cer¨¤miques i seguint el precepte de Mies van der Rohe que menys ¨¦s m¨¦s¡±.
Artigas i Hamada es van con¨¨ixer el 1952 en un congr¨¦s de ceramistes a Londres. Artigas ja havia descobert de la m¨¤ d'Eudald Serra la seva admiraci¨® per la cer¨¤mica que es feia a ?sia Oriental, sobretot les del moviment mingei, que buscava destacar el valor de l'artesania popular de l¨ªnies depurades i simples molt d'acord amb la seva no ren¨²ncia a les tradicions. Per¨° no seria fins a deu anys m¨¦s tard, el 1962, quan es van tornar a trobar. Va ser en les noces de Joan Gardy i Ishikawa Mako al Jap¨®. Els padrins van ser Hamada i la seva dona, cosa que va intensificar la relaci¨® entre els dos artistes des d'aquell moment. La relaci¨® va ser tal que el fill d'Artigas va copiar els pl¨¤nols del forn de Hamada per construir-ne un d'id¨¨ntic a Gallifa, on es van coure moltes de les peces creades en col¡¤laboraci¨® amb Mir¨®, amb qui Artigas pare i fill van treballar m¨¦s de 35 anys. Bru, segons ha revelat el net de Llorens Artigas, treballa en les mem¨°ries in¨¨dites d'aquest ceramista, que aviat s'editaran.
L'exposici¨®, amb un pressupost de 239.000 euros, es complementa amb fotografies dels dos artistes en diferents moments de la seva vida, cartes, retalls de premsa i revistes i objectes com quimonos i paravents. Segons Serra, sense citar expressament l'Hermitage, ha reivindicat ¡°la pot¨¨ncia dels fons que hi ha a la ciutat¡± i ha apuntat que: ¡°Haur¨ªem de treure'ns el provincianisme de sobre¡±.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.