Quan s¡¯apaga l¡¯optimisme
'Cop¨¨rnic', de Miquel de Palol, pertorba i diverteix com un film de David Cronenberg, com ara 'Cosm¨°polis'
D¡¯una banda hi ha el Miquel de Palol (Barcelona, 1953) d¡¯El jard¨ª dels Set Crepuscles, d¡¯?gur Nebl¨ª, d¡¯El Troiacord, d¡¯El Testament d¡¯Alcistes, el constructor d¡¯uns territoris enciclop¨¨dics i matem¨¤tics, d¡¯uns hipertextos que treballen i confeccionen unes hist¨°ries multiformes i pluridimensionals que posen a prova la for?a del lector per localitzar quin ¨¦s el centre de l¡¯obra, sempre vol¨¤til i indeterminat, i que dificulta tremendament la comprensi¨® de les regles del joc literari que proposa l¡¯autor, com si l¡¯obsessi¨® del sentit de l¡¯obra fos ocultar-se a l¡¯enteniment, o, potser, de tan transparent pass¨¦s desapercebut i l¡¯¨²nic secret fos l¡¯acte de narrar en si mateix, la narraci¨® mateixa.
De l¡¯altra, hi ha un Miquel de Palol diferent, aparentment m¨¦s accessible, allunyat dels trencaclosques que exigeixen la participaci¨® din¨¤mica del lector, i que tant es troba a L¡¯¨¤ngel d¡¯hora en hora ¡ªla par¨°dia impassible dels moments intermedis en l¡¯escriptura d¡¯una novel¡¤la¡ª com a Qu¨¨! Estampes d¡¯un dependent fil¨°sof, o, ara mateix, a Cop¨¨rnic, una novel¡¤la d¡¯humor negre, entre l¡¯absurd i el conte filos¨°fic, que pertorba i diverteix, neguiteja com una pel¡¤l¨ªcula de David Cronenberg, i que succiona el lector de la mateixa manera que l¡¯estranya afecci¨® al clatell del protagonista, un bony que va augmentant de mesura com un malson, l¡¯abisma al fons de si mateix.
La situaci¨® plantejada podria semblar un disbarat ¡ªel bony adquireix unes dimensions tan anormals que esdev¨¦ objecte d¡¯estudi de la comunitat cient¨ªfica mundial¡ª, per¨° De Palol en tot moment mant¨¦ el domini i la coher¨¨ncia d¡¯un argument tan extremament esperp¨¨ntic.
A Cop¨¨rnic, De Palol crea una esp¨¨cie d¡¯atmosfera d¡¯intriga criminal o psicop¨¤tica ¡ªqu¨¨ passar¨¤?, qu¨¨ est¨¤ vivint el protagonista?, com acabar¨¤ tot plegat?, hi haur¨¤ una explicaci¨® final o s¡¯est¨¤ preparant alguna trampa?: Toni Radiguet no t¨¦ problemes dom¨¨stics, l¡¯¨¨xit laboral l¡¯acompanya, la seva solidesa econ¨°mica no trontolla, viu en un cercle consolidat de benestar material i intel¡¤lectual; a partir d¡¯una trama argumental tan m¨ªnima, per¨°, el veter¨¤ escriptor barcelon¨ª trasllada la novel¡¤la al l¨ªmit de l¡¯angoixa: prioritza el pensament per damunt de l¡¯acci¨® i de mica en mica Cop¨¨rnic es va revelant com el diari d¡¯un sedu?t pel no-res, per la vida inexistent que ha dut durant d¨¨cades, d¡¯un fingidor a pesar seu, d¡¯alg¨² desdoblat que, de sobte, descobreix que ¡°vivim en la plenitud central de la merda¡±.
Com passava a Qu¨¨!, Cop¨¨rnic ¨¦s tamb¨¦ un text de to exasperat, d¡¯una irritaci¨® cont¨ªnua contra els homes, les dones i la societat en general ¡ªdes de la cultura fins a la pol¨ªtica i l¡¯economia¡ª, com si el bony al clatell del protagonista s¡¯estengu¨¦s sense fi arreu dels h¨¤bits conductors de la mentalitat d¡¯Occident.
Per¨° De Palol, i aquesta ¨¦s una de les altres virtuts de Cop¨¨rnic, no detecta la malaltia de manera abstracta, sin¨® que s¡¯encarrega de visualitzar-la al mateix temps en el continu de les rutines di¨¤ries, en les flaqueses del matrimoni Radiguet i en les relacions amb les parelles amigues, per exemple, i arreu hi compareix la complexitat de l¡¯absurd quotidi¨¤, la ruptura de les connexions entre les parts que configuren la realitat i la intimitat de cadasc¨²: al cap i a la fi, a Cop¨¨rnic es narra la dislocaci¨® moral d¡¯un personatge conscient de cop i volta d¡¯haver bregat sempre ¡°amb l¡¯obligaci¨® d¡¯avorrir-se a les festes, amb la d¨¨ria esnob dels italians a parlar angl¨¨s sense saber per qu¨¨, a haver de riure coses que no nom¨¦s no fan gr¨¤cia, sin¨® que no tenen sentit. I el pitjor de tot, veure¡¯t emmirallat en el rid¨ªcul, acabar sucumbint a una enveja imponderable, a un poder que obligui els altres a celebrar-te la imbecil¡¤litat¡±.
Cop¨¨rnic ¨¦s, doncs, la confessi¨® d¡¯alg¨² que no diu el que pensa perqu¨¨ potser, se li acut, no pensa res, com si de sobte se li hagu¨¦s apagat l¡¯optimisme i ja no li fos possible creure i donar per fet ¡°que en tot moment hi ha alguna cosa per entendre¡±. Cop¨¨rnic ¨¦s una novel¡¤la desoladora sobre el triomf del nihilisme en la societat i en els individus que l¡¯habiten, probablement una de les m¨¦s salvatges escrites mai per De Palol.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.