Set magn¨ªfics llibres per a un dia d¡¯estiu
Un centenar de llibreries participen aquest dijous a Llibrestiu
L¡¯estiu ¨¦s, segons els estudis, el moment de l¡¯any que m¨¦s es llegeix en aquestes latituds. El dol? moment del sector editorial en catal¨¤ d¨®na per poder escollir aquestes set (magn¨ªfiques) lectures. Com podrien haver-ne estat d¡¯altres set gaireb¨¦ totes diferents, com es demostrava no fa ni tres mesos des d¡¯aquestes mateixes planes, amb l¡¯especial de Sant Jordi. O com es pot copsar cada diumenge en el suplement Quadern. De cara a la jornada del flamant Llibrestiu, es pot, en tot cas, comen?ar, perfectament, per aquests.
Els angles morts, Borja Baguny¨¤
Edicions del Periscopi | 492 p¨¤gs. 19,90 | @ 8,49 euros
El retrat m¨¦s fidedigne d¡¯aquest m¨®n tan absurd i complex com l¡¯actual el propicia ara per ara, en catal¨¤, aquesta novel¡¤la, debut en el g¨¨nere del fins ara excels contista, autor dels elogiats Defensa pr¨°pia (premi Merc¨¨ Rodoreda, 2006) i Plantes d¡¯interior. Com ¨¦s costum en la seva prosa, no hi ha acci¨® sin¨® un an¨¤lisi tan clarivident que esborrona. Aqu¨ª, a partir d¡¯un Antoni Morella que perd les oposicions a una c¨¤tedra universit¨¤ria; de les reflexions tamb¨¦ de la seva dona, Ses¨¦, ginec¨°loga reputada que una nit de gu¨¤rdia s¡¯enfronta a un fet que la supera, i de l¡¯estada temporal amb ells d¡¯un nebot, Olaf, que no fa m¨¦s que accentuar la sensaci¨® d¡¯ofec, caos i desordre que envolta tot plegat. La resta ¨¦s un festival de s¨ªmils, met¨¤fores i adjectivacions, d¡¯un gust i una capacitat excepcionals per fixar el detall nuclear. I tot, en el que apunta a un dels t¨ªtols de l¡¯any, al servei d¡¯un missatge gaireb¨¦ subliminal: en els fons, nom¨¦s volem ser escoltats.
El primer emperador i la reina Lluna, Jordi Cuss¨¤
Comanegra | 584 p¨¤gines | 22,90 euros
La suggeridora vida de l¡¯emperador xin¨¨s Qin Shi Huangdi (el que, entre d¡¯altres meravelles, va ordenar la construcci¨® dels guerrers de terracota que havien de vetllar la seva tomba) ¨¦s bona mostra del poder imaginatiu, el tremp narratiu i el notable llenguatge (per ric i innovador) de Jordi Cuss¨¤, traspassat la matinada de l'11 de juliol. La novel¡¤la, de rerefons hist¨°ric, mostra l¡¯esperit de Scheherazade, com l¡¯ha copsat el cr¨ªtic Pon? Puigdevall, que impregnava l¡¯autor de Berga, una traject¨°ria liter¨¤ria marcada excessivament per Cavalls salvatges, llibre gaireb¨¦ de culte i dels pocs a les lletres catalanes que aborden la fuetada social i humana que va comportar l¡¯hero?na als anys 80 i 90. Narrar era per a ell, com feia tamb¨¦ en la dist¨¤ncia curta, encisar, impedir l¡¯avorriment a trav¨¦s del suspens, oferir revelacions un punt truculentes, fets m¨¤gics, detalls efectistes... De tot aix¨° n¡¯hi ha un munt aqu¨ª, juntament amb l¡¯altra gran m¨¤gia de Cuss¨¤: els personatges del passat sempre semblen perfectament del present.
Terres mortes, N¨²ria Bendicho
Anagrama | 178 p¨¤gines | 16,90 euros
Pocs detalls se li escapen a N¨²ria Bendicho (Barcelona, 1995) en el que ¨¦s el seu rutilant debut literari. El llenguatge ¨¦s treballadament popular, de regust ben rural, com escau per a aquesta hist¨°ria un punt angoixant, gaireb¨¦ g¨°tica, on tot ¨¦s al servei del retrat de la fer¨¦stega fam¨ªlia Capdevila Planadevall. Viuen isolats en un mas, on ara el m¨¦s diferent de tots, en Joan, agonitza amb un tret a l¡¯espatlla davant la mirada impassible de la resta de membres del clan. Viol¨¨ncia f¨ªsica, f¨¤stic, sordidesa i por s¨®n les sensacions predominants amb les que, a ritme picat, sap salpebrar Bendicho una hist¨°ria amb reminisc¨¨ncies que poden anar des del cl¨¤ssic nostrat de La punyalada, de Mari¨¤ Vayreda, fins a l¡¯ambient embogit dels protagonistes de Mentre agonitzo, de William Faulkner, tot passant per algunes sensacions reflectides pel periodista Carles Porta en episodis del seu Tor. Tretze cases i tres morts. Aqu¨ª nom¨¦s en seran dos, de morts. I un secret.
Ars¨¨ne Lupin contra Herlock Sholm¨¨s, Maurice Leblanc
Traducci¨® de M? Rosa Vallribera | Edicions de 1984 | 282 p¨¤gs. 15 euros
Nova demostraci¨® que la majoria d¡¯adaptacions audiovisuals (ara, en format s¨¨rie de Netflix, Lupin) acostumen a fer un flac favor a la literatura. En la que fou la segona entrega (1908) de la saga del seu lladre-cavaller, el periodista i escriptor d'amens relats franc¨¨s Maurice Leblanc (1864-1941) va enfrontar el seu ir¨°nic, culte, subtil i elegant fins a l¡¯extrem Ars¨¨ne Lupin ni m¨¦s ni menys que amb un fam¨®s detectiu angl¨¨s, cridat per resoldre una cadena de robatoris que semblen apuntar al lladre de guant blanc. I el de Londres, que en una anterior topada comen?¨¤ a descobrir els seus secrets (els t¨²nels amagats, el pseud¨°nim amb el que viu entre la gent honesta¡), ara vol rematar la feina. Lupin haur¨¤ d¡¯escarrassar-se en una de les millors entregues de la s¨¨rie, per ¨¤gil i versallesca, i tot un cl¨¤ssic de les novel¡¤les de lladres, que pot llegir-se com la versi¨® francesa de la nissaga del mateix heroi d¡¯Arthur Conan Doyle.
La pomera i altres contes, Daphne du Maurier
Traducci¨® de Marta Pera | Les Altres Herbes | 336 p¨¤gines. 20,90 euros
Exactament 69 anys han calgut per a qu¨¨ el relat d¡¯on van sorgir els ocellots assassins que Hitchcock va immortalitzar al cinema se¡¯ls senti grallar en catal¨¤. Els va treure d¡¯un conte llarg de la brit¨¤nica Daphne du Maurier, Els ocells, el primer dels set relats inclosos aqu¨ª. Era un devot de l¡¯escriptura d¡¯aquesta anglesa (tamb¨¦ dugu¨¦ a la gran pantalla la seva Rebecca), encisat per la seva estrat¨¨gia: una intrusi¨® inquietant en un entorn quotidi¨¤ que ho capgira tot i dona una visi¨® inopinada dels ¨¦ssers humans, molts d¡¯ells amb un punt masoquista o v¨ªctimes de la pressi¨® psicol¨°gica dels altres. Passa amb el relat del t¨ªtol, on un vidu troba que l¡¯arbre de casa s¡¯assembla cada cop m¨¦s a la dona abandonada, morta fa uns anys. O a Fes-me un altra pet¨®, foraster, on un mec¨¤nic surt amb una dona coincidint amb uns assassinats de pilots de la RAF anglesa... I aix¨° tamb¨¦: el final no queda mai tancat perqu¨¨ l¡¯inesperat, l¡¯angoixant, es queda all¨¤, a la porta, palplantat.
Diari de la guerra i Barcelona viscuda, Manuel Revent¨®s
L¡¯Aven? | 260 p¨¤gines | 21 euros
¡°No em cal primfilar en mat¨¨ria de discreci¨®¡±, escriu Manuel Revent¨®s (1888-1942) perqu¨¨ no pensa mai que es publicaran aquestes notes entre el 18 d¡¯octubre de 1936 i el 3 de gener de 1939, aix¨ª com la postal que perfila de la Barcelona d¡¯inicis del XX. I aquesta ¨¦s la clau de volta que fa que aquest sigui un dels millors dietaris sobre la Guerra Civil a Catalunya publicat mai. Ho ¨¦s per qui l¡¯escriu, amb estil notable: el d¡¯un home lliberal de diccionari, economista reputad¨ªssim, ¡°el catal¨¤ m¨¦s brillant de la seva generaci¨®¡±, diu Eugeni Xammar, catalanista. I ho ¨¦s tamb¨¦ per l¡¯honestedat i crua franquesa amb qu¨¨ l¡¯escriu, sense p¨¨ls a la llengua (Companys, ¡°el pajaritu¡±; Tarradellas, un incompetent; Negr¨ªn, ¡°el dictador guache¡±; Prat de la Riba, ¡°un pag¨¨s venjatiu¡±...); prec¨ªs sempre en les mis¨¨ries d¡¯una rereguarda sense menjar, poruga i egoista; ell, mentre, amargat i sol intel¡¤lectualment, pin?at entre dues dictadures: la dels militars revoltats i la dels revolucionaris.
La vista als dits, Joan Tod¨®
Labreu Edicions | 312 p¨¤gines | 18 euros
Qui s¡¯endugui aquests llibre se¡¯n portar¨¤, en realitat, gaireb¨¦ tota la vida po¨¨tica (fins ara) de Tod¨® (La S¨¦nia, 1977). I, materialment, quatre poemaris en un sol volum. Los f¨°ssils (al ras) el va escriure inicialment el 2007. Tot i que ara lleugerament retocat, s¡¯hi respira encara aquella mena de por que el somni s¡¯impos¨¦s al desassossec callat, com ho defineix el tamb¨¦ poeta Josep Pedrals al pr¨°leg. Com si fos un p¨¨ndol, quatre anys despr¨¨s, amb El f¨¤stic que us cega (¡°el meu millor llibre, diu, d¡¯un text que tamb¨¦ ha revisat) es va centrar en all¨° lleig o brut que ens envolta. ?s un m¨®n ara for?a allunyat del poemari que dona t¨ªtol al llibre, amb for?a pinzellada amorosa i er¨°tica, mentre que al darrer, Cartes mortes, ¨¦s un retorn als primers temes. Tod¨® tamb¨¦ cultiva la prosa (A butxacades). Per¨° la seva poesia, clara, precisa a m¨¦s no poder, diu, ¡°¨¦s casa meua perqu¨¨ ¨¦s el que sempre he fet¡±. I ara s¡¯hi pot entrar b¨¦: totes les portes s¨®n obertes.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.