Barcelona: a l¡¯avantguarda de la passarel¡¤la digital
La setmana de la moda catalana comen?a aquest dilluns amb presentacions en v¨ªdeo de 22 marques i dissenyadors gravats a l¡¯Espai XC de Xavier Corber¨®
Diuen que, si no pots amb el teu enemic, millor que t¡¯uneixis a ell. Per¨° aquest no ¨¦s el cam¨ª que ha pres la 080 Barcelona Fashion. Sin¨® que ho ha apostat tot a l¡¯aparador digital. Quan la majoria de les passarel¡¤les han tornat a la presencialitat o han ofert espectacles h¨ªbrids entre el digital i el f¨ªsic, la setmana de la moda catalana continua apostant per les presentacions en v¨ªdeo (format que va elevar la pand¨¨mia), per¨° amb segell propi, ja que tots els dissenyadors i marques que participen en l¡¯edici¨® que comen?a aquest dilluns han rodat les seves col¡¤leccions al mateix lloc, l¡¯Espai XC de l¡¯escultor Xavier Corber¨®, a Esplugues de Llobregat (Barcelona). Des de dilluns i fins dijous, 22 firmes presentaran les seves noves col¡¤leccions a trav¨¦s del web de la plataforma de moda.
¡°Sempre es comparava Barcelona amb altres fashion weeks i, malgrat estar ben posicionada, era m¨¦s modesta¡±, reconeix Marta Coca, directora de la 080, que ha fet aquest gir a la passarel¡¤la. La pand¨¨mia va ser el que va obligar a explorar el format digital, per¨° sembla que ha resultat ser una bona alternativa per desmarcar-se i trobar un cam¨ª propi i singular dins d¡¯aquest sector competitiu.
¡°Solucionem aix¨ª un problema conjuntural, per¨° ens hem adonat que pod¨ªem tenir un nou projecte amb una visi¨® que ens permet sortir del calendari de les fashion weeks i muntar la nostra superlliga¡±, assegura Coca. Les dues ¨²ltimes edicions, amb v¨ªdeos gravats al recinte modernista de Sant Pau i a la Pedrera, han servit per saltar m¨¦s enll¨¤ de la pantalla fins a les revistes de moda d¡¯altres pa?sos, a les quals no s¡¯arribava quan la setmana de la moda era presencial perqu¨¨ els seus focus estaven posats a les capitals que manen en l¡¯espectacle de la moda, com Par¨ªs, Mil¨¤ i Nova York.
La voluntat ara ¨¦s treballar amb indicadors qualitatius i el posicionament de la plataforma, diu Coca, que assegura que en les dues ¨²ltimes edicions s¡¯ha arribat m¨¦s lluny que mai, amb aparicions en revistes especialitzades del Jap¨®, Alemanya, It¨¤lia i Fran?a. Aquest posicionament no significa que la 080 s¡¯hagi de quedar en format estrictament digital, sin¨® que l¡¯organitzaci¨® t¨¦ al cap poder arribar a un model h¨ªbrid de caracter¨ªstiques que encara no pot aventurar, perqu¨¨ el principal ¨¦s trobar la f¨®rmula que embasti els dos mons, una cosa per a la qual cal el suport de patrocinadors.
La singularitat de la plataforma digital que ha creat la 080 ¨¦s que totes les gravacions tenen el mateix escenari i qualitat com a carta de presentaci¨®. ?s l¡¯organitzaci¨® la que escull un edifici emblem¨¤tic de Barcelona i hi grava amb el seu equip els v¨ªdeos. En aquesta tercera edici¨® digital, i 28a de la passarel¡¤la, el lloc escollit trenca totalment amb l¡¯est¨¨tica modernista explorada fins ara: ¨¦s la monumental casa del desaparegut escultor Xavier Corber¨®, una obra racionalista en qu¨¨ el contingut ¨¦s tan imponent com el continent, que acull 200 obres de l¡¯artista.
Suport dels dissenyadors
Els dissenyadors se senten c¨°modes amb aquest model. J¨²lia G. Escrib¨¤, que desfila per segona vegada, n¡¯est¨¤ entusiasmada. ¡°Ja vol¨ªem gravar alguna cosa a l¡¯Espai XC de Xavier Corber¨®¡±, explica emocionada. Aix¨ª que quan va veure que aquesta edici¨® es gravava all¨¤ encara ho va tenir m¨¦s clar. ¡°La nostra col¡¤lecci¨® es diu Utopia i comparteix amb l¡¯espai aquests valors de combinar el tradicional amb el nou, l¡¯edifici t¨¦ arrels mediterr¨¤nies, per¨° ¨¦s futurista i les nostres peces combinen les arrels amb la tecnologia¡±. J¨²lia G. Escrib¨¤ treballa les seves peces amb un teixit tecnol¨°gic que llegeix la temperatura del cos i s¡¯adapta per abrigar-lo m¨¦s o menys gr¨¤cies a unes microc¨¤psules. Als seus 21 anys, el seu estil ¨¦s atemporal i sense g¨¨nere, i espera poder comercialitzar la seva segona col¡¤lecci¨® el 2022. De moment, avan?a que ha fet una c¨¤psula per a Lurdes Bergada que estar¨¤ a les botigues a l¡¯abril. Confia en el cobranding com un cam¨ª per a les seves idees.
Per segona vegada tamb¨¦ hi participa ?lvaro Calafat. Amb la seva col¡¤lecci¨® Cap¨ªtol 2: Records, creu que ha arribat a expressar el que vol. La seva pe?a audiovisual es presenta com un museu dels records en qu¨¨ cada pe?a explica alguna cosa de la seva vida, des del bullying que va patir a l¡¯escola, amb una brusa de set¨ª que porta al coll una m¨¤ que estreny, feta de pl¨¤stic reciclat impresa en 3D; fins a l¡¯amor per la seva ¨¤via, el rostre de la qual es barreja amb altres s¨ªmbols de la seva biografia a l¡¯estampat d¡¯algunes peces. ¡°Treballo l¡¯artesania i la tecnologia alhora¡±, matisa. Ell ¨¦s dels pocs dissenyadors que han muntat un esdeveniment f¨ªsic coincidint amb la passarel¡¤la digital. ?s per invitaci¨® i ser¨¤ la porta d¡¯entrada a aquest museu dels records, aparador amb 15 looks de la seva col¡¤lecci¨® a l¡¯Hotel Pullitzer, la mateixa setmana en qu¨¨ posar¨¤ en marxa un sistema de pr¨ºt-¨¤-porter a mida per enc¨¤rrec a trav¨¦s del seu web.
En la mateixa l¨ªnia d¡¯entusiasme pel format es mostra Carles Gr¨¤cia, director creatiu d¡¯Escorpion, veterana de la setmana de la moda. Est¨¤ a gust amb poder explicar m¨¦s la filosofia de la col¡¤lecci¨® amb aquest tipus de presentaci¨®. Troba a faltar ¡°l¡¯adrenalina i el punch¡±, per¨° se centra m¨¦s en els avantatges. L¡¯¨²ltima edici¨® els va reportar m¨¦s repercussi¨® a nivell internacional, una cosa important per a una firma que ven un 40% a fora. A m¨¦s, destaca que la repercussi¨® digital s¡¯allarga m¨¦s. Per a ell seria una bona opci¨® combinar una edici¨® digital amb una altra de presencial, encara que, si s¡¯hagu¨¦s de quedar amb una, seria la del n¨²vol. ¡°A la total presencialitat no hi tornar¨ªem¡±, conclou, despr¨¦s de mostrar-se impressionat amb els v¨ªdeos gravats a l¡¯Espai XC, on mostren una nova col¡¤lecci¨® de tons pedra i gris amb materials naturals que vol trencar estereotips amb el femen¨ª i el mascul¨ª amb el reclam My way.
¡°No hi ha cap altre model, la passarel¡¤la amb el concepte tradicional ha de morir. No hi ha cap m¨¦s remei que obrir-se al m¨®n¡±. Aix¨ª de clar ho t¨¦ Jose Mar¨ªa Garcia-Planas, director creatiu de The (Real) Garcia, una marca amb menys d¡¯un any de vida que es defineix ¡°com a b¨¤sica, atemporal i sostenible¡± i que t¨¦ al darrere una fam¨ªlia dedicada al t¨¨xtil durant sis generacions. Per a ells, l¡¯experi¨¨ncia de rodar a la 080 ha estat ¡°fabulosa¡±. Garcia-Planas recorda una trobada amb l¡¯escultor Xavier Corber¨® a casa seva, als anys vuitanta, i es rendeix davant del monument de l¡¯artista mentre reconeix que, encara que havia estat cr¨ªtic amb les desfilades i el suport institucional a la passarel¡¤la, la seva visi¨® ha canviat amb aquest nou format. ¡°Aix¨° ¨¦s una altra hist¨°ria, ens interessa perqu¨¨ creiem en el m¨®n digital i la comunicaci¨® que permet el fashion film¡±.
?
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.