La Cal¨°rica porta la seva s¨¤tira a la Biblioteca de Catalunya
¡®Fe¨ªsima enfermedad y muy triste muerte de la reina Isabel I', la primera obra de la companyia, ¨¦s una divertida i irreverent cr¨ªtica social
Han guanyat premis i esgotat entrades aquest any al TNC i al Poliorama amb De qu¨¨ parlem mentre no parlem de tota aquesta merda; venen de Manacor, on han estat de bolos amb Fe¨ªsima¡ (sona lleig, s¨ª, per¨° ja ens entenem); acaben d'estrenar al Temporada Alta un particular muntatge sobre Tx¨¨khov (Arbres, vodka i naus voladors); aquest dijous s'instal¡¤len a la Biblioteca de Catalunya (fins al 21 de novembre) amb Fe¨ªsima enfermedad y muy triste muerte de la reina Isabel I i, just despr¨¦s, porten Fairfly a Madrid, on al mar?, al Centro Dram¨¢tico Nacional, repesquen Las aves (Els ocells). La Cal¨°rica no para.
Despr¨¦s de 10 anys de traject¨°ria, amb una s¨¤tira irreverent, una cr¨ªtica fero? i divertida de la societat, aquesta companyia va recuperar l'any passat (tot flirtejant amb l'inici de la pand¨¨mia) la seva primera obra, Fe¨ªsima enfermedad¡ I resulta que aquest primer treball, comen?at d'estudiants en un taller d'una assignatura a l'Institut del Teatre, ja portava impr¨¨s aquest segell que han arrossegat amb ¨¨xit durant 11 anys, en obres com L¡¯editto bulgaro, Sobre el fenomen dels feines de merda o La nau dels bojos. ¡°La veritat ¨¦s que l'obra contenia totes les coses que ens feien gr¨¤cia i moltes de les que hem seguit explicant en els anys seg¨¹ents¡±, comenta Joan Yago, autor del text.
¡°Estudi¨¤vem Shakespeare i vol¨ªem fer la nostra pr¨°pia trag¨¨dia grega, el nostre Ricard III¡±, explica Israel Sol¨¤, director de l'obra. Yago afegeix: ¡°Ens interessava crear una hist¨°ria negra i fosca, divertida i guarra, que barreg¨¦s hist¨°ria amb llegenda negra i ficci¨®¡±. L'obra parla del poder i del desig d'aferrar-se'n, a trav¨¦s de la figura d'Isabel la Cat¨°lica. Ella i el seu esp¨°s, Ferran el Cat¨°lic, esperen l'arribada de la seva filla, Joana la Boja, i del seu marit, Felip el Bell, per esclarir el futur de la Monarquia. ¡°El marr¨®n de la successi¨® sempre fa bona com¨¨dia¡±, remarca Yago. ¡°I ens dona motiu a parlar, de pas, d'una fam¨ªlia desestructurada¡¡±. Tot transcorre al llit d'Isabel I: ¡°Ja que la reina, malalta, no pot anar al tron, es porta el tron al seu llit: all¨ª governa, rep al rei i al cardenal, folla, menja, fa xantatges¡¡±.
Escrita en vers i en un castell¨¤ antic, l'obra flueix amb musicalitat, cosa que agraeixen els actors: ¡°No nom¨¦s entrem en els personatges des de la veritat de cadascun sin¨® tamb¨¦ des de la forma¡±, diu Xavier Franc¨¦s, que interpreta a un Ferran el Cat¨°lic ¡°molt pelele, poc hist¨°ric, en aquest cas¡±. De fet, Franc¨¦s ¨¦s tres caps m¨¦s baix que Aitor Galisteo-Rocher, que interpreta la reina. ¡°?s l'element distorsionador que ens caracteritza¡±, explica Israel Sol¨¤. ¡°Aix¨ª, amb un home fent de reina, dinamitem la realitat de g¨¨nere i, de pas, em trec de sobre el problema d'escollir entre J¨²lia Truyol [que, per altres compormisos, ¨¦s substitu?da em aquesta temporada per Cristina Arenas] o Carla Rovira per al paper¡±, afegeix, amb humor.
Per al seu des¨¨ aniversari, coprodu?da amb el Teatre Lliure (¡°palabras mayores, res a veure amb el limitat muntatge universitari¡±, diuen els cal¨°rics), Fe¨ªsima enfermedad¡ s'ha reescrit, per¨° fins a un cert punt: ¡°?s una revisi¨® des del nostre jo del 2020, respectant tota la innoc¨¨ncia del nostre jo de 2010 i aportant tota la nostra experi¨¨ncia d'ara¡±, diu Yago. ¡°Hem afinat la mirada, simplement¡±, reconeix Sol¨¤. ¡°Per exemple, deixem clara la relaci¨® t¨°xica entre Joana la Boja i Felip el Bell, per¨° amb simples pinzellades psicol¨°giques sobre algun personatge¡±. La cr¨ªtica social ¨¦s evident, per¨° no d'una manera directa: ¡°Els ocells, per exemple, era una cr¨ªtica molt dura al liberalisme exacerbat i estava farcida de refer¨¨ncies a l'actualitat, aqu¨ª no n'hi ha, no fem refer¨¨ncies a elefants per criticar la Monarquia¡±.
Les lectures, en canvi, s'actualitzen soles: ¡°Isabel D¨ªaz Ayuso diu que s'identifica amb Isabel I¡±, diu Yago. ¡°Doncs aqu¨ª expliquem que s¨ª, va ser un mite de la Hispanitat, va crear l'Imperi, va acabar la reconquesta¡ per¨° tamb¨¦ va expulsar els jueus i els gitanos, per exemple, i, la veritat, ens basem en fets hist¨°rics, per¨° tamb¨¦ en aquesta llegenda negra que es va escriure fora d'Espanya, sobretot a Fran?a i a Flandes, que parlen de l'aspecte brut de la reina, d'aquests costums¡ Si podem escollir, ens quedem amb aquesta hist¨°ria grotesca, molt m¨¦s divertida. I tant!¡±
Ara Oriol Broggi, director de La Perla 29, acull a La Cal¨°rica en el seu teatre, el de la Biblioteca de Catalunya, per una ra¨® poderosa: ¡°?s un espectacle que ens hagu¨¦s agradat molt fer a nosaltres¡±, revela Broggi, ¡°de manera que, aprofitant que serem amb Hamlet a l'Aribau, els acollim encantats¡±. Igual o m¨¦s encantats estan els integrants de la companyia: ¡°L'espai ¨¦s meravell¨®s, poder muntar l'escenografia d'aquesta obra aqu¨ª, amb aquestes voltes sobre el llit de Isabel la Cat¨®lica¡¡±.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.