Ci¨¨ncia-ficci¨® catalana, un moment estel¡¤lar
Editorials, autors i lectors conflueixen a donar als g¨¨neres no realistes una volada mai vista fins ara, que culmina en el proper Festival 42 a Barcelona
Si hi ha alg¨² que ha llegit la ci¨¨ncia-ficci¨® catalana de cap a peus, amb perspectiva hist¨°rica, aquest ¨¦s Antoni Munn¨¦-Jord¨¤. La coneix minuciosament d¡¯haver-la practicat, com a autor, per¨° sobretot d¡¯haver regirat les biblioteques, com a erudit, i d¡¯estar pendent, com a lector, de la m¨¦s m¨ªnima novetat que caigui en la categoria de ¡°ci¨¨ncia-ficci¨® catalana¡±. Ara se li acumula la feina d¡¯enciclopedista. ¡°No tinc tot el que ha sortit, ni s¡¯ha acabat l¡¯any, per¨° aquest 2021 m¡¯esperen al prestatge 16 originals catalans i 16 traduccions, de 21 editorials diferents¡±. En total, 32 obres del que se¡¯n diu col¡¤loquialment cifi. L¡¯estupor de Munn¨¦-Jord¨¤ parla d¡¯un feli? per¨ªode d¡¯expansi¨® que, qui m¨¦s qui menys, tothom ha pogut percebre.
Alguna cosa ha explotat. ?s el resultat d¡¯una trama d¡¯anys, conxorxes entusiastes i molta feina invisible. Sembla que la literatura de g¨¨nere en catal¨¤, i especialment la cifi, viu dies de gl¨°ria. Els indicis s¨®n arreu. Semblen inconnexos, tot i formar part de la mateixa confabulaci¨®: 1) Proliferen les noves veus. 2) Proliferen les noves propostes editorials en sintonia amb les veteranes. 3) Els mitjans hi paren atenci¨®. 4) El 2017 el premi Sant Jordi de Novel¡¤la el va guanyar Jo soc aquell que va matar Franco, de Joan-Llu¨ªs Llu¨ªs, ucronia anunciada des del t¨ªtol i picada d¡¯ullet als amants de Philip K. Dick. 5) El festival literari Kosm¨°polis convida una colla d¡¯autors de g¨¨nere perqu¨¨ hi diguin la seva. 6) Les darreres exposicions del CCCB beuen d¡¯imaginaris de cifi o d¡¯obres de pensadors assidus al g¨¨nere: ¨¦s not¨°ria l¡¯afici¨® de la bi¨°loga nord-americana Donna Haraway per les narracions futuristes, o l¡¯obsessi¨® dels fil¨°sofs del realisme especulatiu pels alien¨ªgenes de Lovecraft...
Un mirall ben realista
A qu¨¨ atribu?m la normalitzaci¨® de la cifi? Sembla que han fet efecte els continguts de caire fant¨¤stic amb qu¨¨ hem estat radiades les tres ¨²ltimes generacions (per mitj¨¤ de la televisi¨®, el cinema, els videojocs, el c¨°mic i, s¨ª, els llibres). Molts hem estat respirant cifi des que vam n¨¦ixer i ni ens n¡¯adon¨¤vem. I ara resulta que la fantasia amb dracs, la ficci¨® clim¨¤tica, la distopia juvenil, l¡¯¨¨pica fundacional marciana i all¨° que ja no anomenem despectivament fricades constitueixen la nostra normalitat. Avui m¨¦s que mai s¨®n el nostre ecosistema.
Que ¨¦s un moment dol? per al g¨¨nere ho corroborar¨¤ el Festival 42, que se celebra a la Fabra i Coats de Barcelona del 3 al 7 de novembre. Ser¨¤ un nou espai per difondre la gran gamma de literatures ¡°no realistes¡± i els temes que la contemporane?tat els insta a abordar. El seu comissari, l¡¯escriptor Ricard Ruiz Garz¨®n, reconeix que la literatura especulativa funciona m¨¦s que mai perqu¨¨ ¡°ens planta al davant miralls v¨¤lids per a tothom per analitzar el present¡±.
Encara que la imatge estigui distorsionada pels deliris de la imaginaci¨®, ens hi reconeixem. ¡°Ara que la tecnologia ¨¦s omnipresent¡±, diu, ¡°ara que la crisi clim¨¤tica ens afecta per complet, la literatura que tracta els dilemes associats al progr¨¦s t¨¨cnic, o la que ens porta a imaginar el futur d¡¯una humanitat enfrontada a una emerg¨¨ncia d¡¯abast planetari, connecta ¨ªntimament amb els nostres neguits i il¡¤lusions¡±.
?s normal que ens hi interessem. I el Festival 42 vol atraure aquest inter¨¨s amb m¨¦s de 200 conferenciants, entre autors i experts (com Wojciech Orlinski, bi¨°graf d¡¯un Stanislaw Lem, que tamb¨¦ tindr¨¤ exposici¨®), on ¡°m¨¦s de la meitat s¨®n dones¡±, diu Ruiz Garz¨®n, ¡°sense for?ar-ho; atenent a les novetats, la pres¨¨ncia femenina ¨¦s destacada¡±.
Justament, Ruiz Garz¨®n ¨¦s l¡¯ant¨°leg d¡¯Extraordin¨¤ries. Noves autores de l¡¯ins¨°lit (Males Herbes, 2020), que testimonia, per escrit, que el relat fant¨¤stic catal¨¤ s¡¯aborda des de m¨²ltiples perspectives i que tamb¨¦ el practiquen dones. El volum aplega textos d¡¯autores com ara In¨¦s Macpherson, Elena Bartomeu i Roser Cabr¨¦-Verdiell, que enguany ha obtingut el premi Ictineu (lliurat per la Societat Catalana de Ci¨¨ncia-Ficci¨® i Fantasia) en la categoria de relat. Totes venen a sumar-se a una editorial, Males Herbes, que (traduccions a banda) ha agrupat una pl¨¨iade d¡¯autors locals que s¨®n sin¨°nim de vitalitat creativa i revulsiu literari. Nom¨¦s cal pensar en casos tan divergents com Jordi Mas¨®, Elisenda Solsona, Enric Herce o Ruy D¡¯Aleixo. Amb ells, Males Herbes ha anat creixent en cat¨¤leg i credibilitat, i ara costa imaginar que fa deu anys ning¨² ocupava aquest espai editorial.
Els n¨²meros ajuden a situar-se: Males Herbes, respecte als or¨ªgens, ha duplicat les tirades d¡¯autors catalans, i el 65% dels publicats els dos ¨²ltims anys s¨®n autores. Ramon Mas, un dels fundadors (a banda d¡¯autor a Edicions de 1984), interrogat sobre l¡¯auge del g¨¨nere, destaca la novetat que ¡°hi ha un autors que es mouen per territoris fant¨¤stics sense que per aix¨° els lectors o la cr¨ªtica els considerin de segona¡±.
S¨ª, la recepci¨® dels g¨¨neres ha can-viat i molts prejudicis han estat dissipats. Avui dia (un altre prejudici superat) tampoc esperem trobar-hi un terreny exclusiu d¡¯homes. Carme Torras, per exemple ¡ªel seu darrer llibre, Estimades m¨¤quines (Males Herbes), va per la segona edici¨®¡ª, contradiu el t¨°pic odi¨®s que les dones tenen una aproximaci¨® a la cifi menys cient¨ªfica, menys pendent de la tecnologia. Potser perqu¨¨ el seu ¨¤mbit professional ¨¦s la rob¨°tica, a Torras se la pot trobar, com a autoritat competent, en taules rodones i entrevistes sobre Intel¡¤lig¨¨ncia Artificial. Tamb¨¦ en tota mena de reculls: els seus relats m¨¦s recents apareixen a Barcelona 2059 (Mai M¨¦s), Els coets venien com llagostes (editat per la revista Branca i el CCCB) o Paper cremat. 10 contes per a 100 anys de Ray Bradbury (l¡¯homenatge que va coordinar In¨¦s Macpherson per a l¡¯editorial Apostroph).
Pocs ¡®marcianos¡¯ catalans
Un cert escriptor va lloar la versemblan?a de Tirant lo Blanc, un altre va notar que les grans cr¨°niques dels reis aragonesos s¡¯ajusten als fets i prou, i d¡¯aleshores en?¨¤ tants d¡¯altres han repetit que la literatura catalana toca de peus a terra i ¨¦s devota de la realitat. Hem estat a punt de creure-ho. I aix¨° que abunden els exemples per rebatre una simplificaci¨® tan absurda. Savis, bojos i difunts (Males Herbes) ¨¦s un mostrari de contes decadentistes i, de passada, un memor¨¤ndum del vessant misteri¨®s que la literatura catalana ha explorat amb tota naturalitat. L¡¯ha seguit Bromistes, tramposos i mentiders (Antologia del realisme m¨¤gic catal¨¤ 1923-1945), amb noms com Salvador Espriu i Joan Oliver.
Al periodista Sebasti¨¤ Roig li devem un estudi obligat: El futur dels nostres avis (Publicacions de la Diputaci¨® de Girona) que salva de l¡¯oblit els precursors de la literatura d¡¯anticipaci¨® catalana. Amb els exemples d¡¯Homes artificials (1912) de Frederic Pujul¨¤ (i els idealistes experiments fracassats del doctor Pericard) o L¡¯illa del Gran Experiment, la utopia que Onofre Par¨¦s va publicar el 1927 (ambientada a l¡¯Austr¨¤lia del 2000), entrelluquem una hist¨°ria molt diferent de la que ordena el c¨¤non. Tamb¨¦ dedu?m el que Munn¨¦-Jord¨¤ ha defensat tantes vegades: que si va existir una especificitat catalana, aquesta va ser ¡°la poca atenci¨® als viatges espacials i les civilitzacions extraterrestres, tan presents en altres literatures¡±.
Sigui com sigui, avui som lluny d¡¯una tradici¨® aut¨°ctona. La temptaci¨® dels models forans (l¡¯imperi de la cifi anglosaxona) sempre ha condicionat els autors d¡¯aqu¨ª. El mateix Manuel de Pedrolo (pe?a clau) va estar sempre preocupat de posar la literatura catalana al dia, i un col¡¤lectiu literari com Of¨¨lia Dracs, que tant va fer per la dignificaci¨® dels g¨¨neres, es deixava influir pels capdavanters de fora.
?s util¨ªssim sobre aix¨° Els altres mons de la literatura catalana (Gal¨¤xia Gutenberg), de V¨ªctor Mart¨ªnez-Gil, que permet llegir Jacint Verdaguer, Merc¨¨ Rodoreda, V¨ªctor Catal¨¤, Santiago Rusi?ol i tots els que han escrit despr¨¦s en relaci¨® amb la veta fant¨¤stica de la literatura. L¡¯antologia ¨¦s introbable. Mart¨ªnez-Gil ¨¦s titular de la Universitat Aut¨°noma de Barcelona, i amb la professora Sara Mart¨ªn Alegre ha dirigit una Catalan Review (apareixer¨¤ el 2022) que, amb la participaci¨® d¡¯acad¨¨mics d¡¯arreu dels Pa?sos Catalans, far¨¤ una panor¨¤mica de la cifi d¡¯ara i d¡¯aqu¨ª. L¡¯acad¨¨mia, en el seu afany taxon¨°mic i cr¨ªtic no queda al marge del fenomen creixent.
Editorials simbionts
Els prejudicis s¡¯han dissipat i s¡¯ha superat el t¨°pic que la ci¨¨ncia-ficci¨® ¨¦s exclusiva dels homes
Les editorials, especialment les petites, s¡¯hi han llu?t, tamb¨¦. Un cas curi¨®s: el de Chronos (amb Toni Herrero i Gonzalo Rodr¨ªguez), que resisteix sense ¨¤nim de lucre per¨° amb plena voluntat de difondre autors com ara Adrian Tchaikovsky, un dels convidats estrella al 42, o Suzette Haden Elgin, ling¨¹ista que es valia de la cifi per exposar les seves tesis feministes sobre el llenguatge (Llengua materna ¨¦s de 1984, ben actual).
Tamb¨¦ buscant de facilitar l¡¯acc¨¦s a escriptors fonamentals dif¨ªcils de trobar en catal¨¤, hi ha l¡¯exemple de Raig Verd, que s¡¯ha obstinat a publicar les novel¡¤les d¡¯Ursula K. Le Guin. El p¨²blic hi ha respost. L¡¯editora Laura Huerga t¨¦ clar que, en la novetat del lector que aposta pels g¨¨neres, ¡°no ¨¦s casual que haguem passat d¡¯un de cada quatre lectors que llegeix en catal¨¤, a un de cada tres, nom¨¦s pel volum de publicacions, sin¨® per una cosa que defensem fort: la bibliodiversitat¡±.
De vegades, ¨¦s massa arriscat solucionar una abs¨¨ncia flagrant del mercat i dur-la al catal¨¤. Una opci¨® ¨¦s la cooperaci¨® entre editorials. Ho hem vist amb Males Herbes i L¡¯Altra, creant Les Altres Herbes per fer un cl¨¤ssic per a tots els p¨²blics com Flors per a l¡¯Algernon, de Daniel Keyes. ?s la f¨®rmula que han triat tamb¨¦ Raig Verd i Mai M¨¦s per fer possible en breu la monumental Duna de Frank Herbert. ¡°?s una manera de rebel¡¤lar-se contra les l¨°giques capitalistes. Cooperant, el beneficiat ¨¦s el llibre, i amb el llibre, els lectors. I tot i tractar-se d¡¯un projecte car, pr¨¤cticament no hem parlat de diners, cosa que revela a qu¨¨ donem import¨¤ncia¡±, aclareix Huerga. Ho acaba de matisar Judit Terradellas, editora de Mai M¨¦s junt amb Sergio P¨¦rez, observant que ¡°m¨¦s enll¨¤ de la q¨¹esti¨® econ¨°mica, hi ha la de la comunicaci¨®, perqu¨¨ sumem els altaveus de totes dues editorials¡±.
Mai M¨¦s ¨¦s un cas per emmarcar paradigm¨¤tic de la situaci¨® actual a Catalunya: va irrompre el 2019, compta amb l¡¯orgull d¡¯haver repescat Octavia E. Butler i, en el moment de traduir de l¡¯angl¨¨s obres nov¨ªssimes, ha aconseguit avan?ar-se a l¡¯edici¨® espanyola. D¡¯alguna manera ha arrossegat lectors cap a la versi¨® catalana. Tal com interpreten els n¨²meros a Mai M¨¦s, ¡°molts lectors han fet el salt a llegir en catal¨¤. M¨¦s que creaci¨® de nou p¨²blic, estem parlant d¡¯un canvi de llengua en la lectura. P¨²blic que llegia en castell¨¤ i ara ho fa en catal¨¤¡±.
A banda d¡¯aquest m¨¨rit, Mai M¨¦s comen?a a cultivar autors locals. Aix¨ª, han fet Les m¨¤quines del caos, de Ricard Efa, i han donat espai a Marc Pastor perqu¨¨ s¡¯esbargeixi amb L¡¯horror de R¨¨quiem, premi Ictineu en la categoria de novel¡¤la. Pastor ¨¦s un dels catalans indispensables de la literatura de g¨¨nere i, alhora, un dels m¨¦s disposats a arriscar hibridacions i nous esqueixos literaris. La mala dona (La Magrana) no ¨¦s nom¨¦s policial, ¨¦s un western que ravaleja, i Els ¨¤ngels em miren (Ara Llibres) combina els t¨°pics del detectiu-ps¨ªquic i el thriller nervi¨¹t amb rerefons pol¨ªtic (l¡¯endem¨¤ de la independ¨¨ncia a Catalunya). A la llista dels m¨¦s venuts de la llibreria de g¨¨nere Gigamesh de Barcelona, crida l¡¯atenci¨® que Pastor ¨¦s un dels valors m¨¦s s¨°lids de les lletres catalanes.
?s dif¨ªcil saber quant durar¨¤ aquest moment estel¡¤lar. Per¨° la literatura tamb¨¦ ¨¦s feina del p¨²blic. Els amants de la cifi, sortosament, sempre han tendit a buscar-se per fer pinya. La Societat Catalana de Ci¨¨ncia-Ficci¨® i Fantasia va sorgir a finals dels noranta, potser quan anaven mal dades (l¡¯aventura de l¡¯editorial d¡¯Alella Pleniluni de publicar cl¨¤ssics internacionals de la cifi en catal¨¤ entre 1984 i 1991 havia fracassat; els mitjans escrits miraven cap a una altra banda; s¡¯havia est¨¨s la idea del g¨¨nere com una maniobra pr¨°pia del llibre juvenil...), i t¨¦ el prop¨°sit de ¡°normalitzar la ci¨¨ncia-ficci¨® en l¡¯¨¤mbit del catal¨¤, i el catal¨¤ en l¡¯¨¤mbit de la ci¨¨ncia-ficci¨®¡±. I no est¨¤ sola en la feinada de fer prosperar el g¨¨nere. A t¨ªtol personal, molts lectors fan de prescriptors a les xarxes. I continua ben viu el web El Biblionauta, engrescant el fandom amb ressenyes i relats i, fins i tot (el s¨²mmum de la dedicaci¨®, en una entitat sense ¨¤nim de lucre), publica una revista en paper, Freakcions. S¨ª, el moment de la literatura de g¨¨nere catalana sembla estel¡¤lar.
Indispensables de la ¡®cifi¡¯ per iniciar-se
La seg¨¹ent ¨¦s una llista d¡¯obres cl¨¤ssiques de la ci¨¨ncia-ficci¨® que es poden trobar en catal¨¤, i que ho s¨®n per l¡¯efecte causat en diverses generacions lectores, o per com han influ?t en escriptors posteriors. En qualsevol cas, de lectura obligat¨°ria per transitar avui pel g¨¨nere. Sense aquestes obres, un es troba en fals.
El conte de la serventa. Margaret Atwood (Quaderns Crema, 2018; traducci¨® de Xavier P¨¤mies). Escrita el 1985, la distopia avui m¨¦s popular est¨¤ constru?da a partir de referents hist¨°rics reals, i aix¨° la fa terror¨ªficament plausible. L'¨¨xit de l'adaptaci¨® televisiva d'aquesta Gilead totalit¨¤ria on, entre d'altres malsons, les dones s¨®n classificades segons la seva capacitatt reproductiva, ha contribu?t com pocs llibres a la normalitzaci¨® del g¨¨nere.
Alba. Octavia E. Butler (Mai M¨¦s, 2019; traducci¨® d'Ernest Riera). Una hist¨°ria xocant d'extraterrestres contactant amb l'Homo sapiens per barrejar-s'hi i produir una esp¨¨cie h¨ªbrida. La protagonista s'enfronta a un dilema moral. En llegir pensem en la crisi de la identitat, l'antiracisme i els esfor?os descolonitzadors.
Les cr¨°niques marcianes. Ray Bradbury (Labutxaca, 2014; traducci¨® de Quim Monz¨®). El que Bradbury va fer amb l'excusa de la colonitzaci¨® marciana i la fatalitat terrestre ¨¦s tan meravell¨®s que conven? fins els menys avesats al g¨¨nere. I a sobre ens recorda que un llibre de contes pot ser tan profund i coherent com una novel¡¤la.
Ubik. Philip K. Dick (Kalandraka, 2021; traducci¨® de Mart¨ª Sales). Que potser somio? I si tot ¨¦s mentida? L'autor d'Els androides somien xais el¨¨ctrics? sempre va treure punta a les q¨¹estions metaf¨ªsiques que l'angoixaven; aqu¨ª, amb una mescla prou inquietant d'humor negre i paranoia.
La m¨¤ esquerra de la foscor. Ursula K. Le Guin (Raig Verd, 2020; traducci¨® de Blanca Busquets). L'autora nord-americana ¨¦s un festival d'idees dissidents i mons fant¨¤stics. Aqu¨ª especula sobre una civilitzaci¨® que desconeix els g¨¨neres sexuals.
Neurom¨¤ntic. William Gibson (Pag¨¨s Editors, 2020; traducci¨® de Joan Fontcuberta). Amb aquest t¨ªtol doblement premiat (Hugo i N¨¦bula) va quedar inaugurat el g¨¨nere cyberpunk. Una prosa inigualable.
Soc llegenda. Richard Matheson (Laertes, 2021; traducci¨® de Carles Urritz i Carme Geron¨¨s). El clix¨¦ de l'¨²ltim-home-sobre-la-Terra reciclat en una novel¡¤la sobre el que diferencia els humans dels monstres. Millor que les adaptacions al cine.
El mecanoscrit del segon origen. Manuel de Pedrolo (Labutxaca). La utopia escrita el 1974, amb l'Alba (14 anys) i en D¨ªdac (9), com, en principi, ¨²nics supervivents a la Terra, ¨¦s un dels llibres m¨¦s venuts de la hist¨°ria de les lletres catalanes. Un cl¨¤ssic inesborrable que durant anys va ser lectura a les escoles.
Escorxador-5. Kurt Vonnegut (Proa, 2007; traducci¨® de Manel de Seabre). Vonnegut va transformar el trauma d'haver vist i haver sobreviscut al bombardeig de Dresden en aquesta tragicom¨¨dia humana amb extraterrestres superiors.
Frankenstein. Mary Shelley (Labutxaca; traducci¨® de Quim Monz¨®). Quan s'intenta establir el naixement del g¨¨nere se sol apuntar aqu¨ª. El sistema per reanimar la mat¨¨ria morta pot semblar avui antiquat, per¨° el tema lucifer¨ª val per a totes les ¨¨poques: els neguits del creador i la criatura creada s¨®n en totes les hist¨°ries d'¨¦ssers artificials posteriors.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.