El brodat exquisit de l¡¯horror
L¡¯ambient de bandolerisme en la darrera guerra carlina a la plana de Vic ¨¦s el marc de Guilleries', tercera novel¡¤la de Ferran Garcia
Ho explica Joan Tur, el m¨¦s carism¨¤tic dels bandolers que terroritzen la comarca, una mena de John Silver en el cor de la plana de Vic, l¡¯espai geogr¨¤fic on es desenrotlla amb el ritme velo? de l¡¯aventura Guilleries, tercera novel¡¤la de Ferran Garcia (Vic, 1971): els homes de la partida volen robar un cavall de planta excepcional, per¨° ell els conven? que el deixin en pau perqu¨¨ era un ¨¦sser massa especial, ¡°com quan et trobes una papallona d¡¯aquelles tan boniques, la m¨¦s bonica que has vist mai, i mentre voleia a prop teu, tan delicada, decideix aturar-se a la teva m¨¤. I tu et quedes all¨¤, quiet, veient com la bellesa mou lleugerament les seves ales i es passeja per la teva pell. T¡¯envaeix una sensaci¨® estranya. De sobte, les coses boniques del m¨®n t¡¯abracen, totes de cop¡±.
GUILLERIES
Ferran Garcia
Males Herbes
182 p¨¤gines
17 euros
A Guilleries no hi ha ni un sol passatge en qu¨¨ cessin les turbul¨¨ncies morals i les atrocitats f¨ªsiques, la viol¨¨ncia de qualsevol esp¨¨cie, i el paisatge de la novel¡¤la ¨¦s sempre sinistre ¡ªunes vegades sembla embruixat i demon¨ªac d¡¯altres¡ª, el sol crema, la boira i la xafogor arriben a ofegar, els vapors de la humitat de l¡¯ambient s¨®n infectes i f¨¨tids, els boscos sempre s¨®n t¨¨trics i susciten una impressi¨® melanc¨°lica, i sembla que ressonin arreu els crits de la gent assassinada; l¡¯autor de Recorda que morir¨¤s, per¨°, a la manera de Joan Tur, que ¡°sabia paraules que ning¨² m¨¦s no sabia¡±, amb una magn¨ªfica rapidesa i economia de mitjans, i gr¨¤cies a l¡¯operaci¨® verbal que realitza a trav¨¦s d¡¯un sofisticat ¨²s de les comparacions, com si contempl¨¦s l¡¯horror com si fos un brodat exquisit, un joc de colors, i el vermell de la sang aparegu¨¦s col¡¤locat deliberadament al costat del blau del cel i del verd de l¡¯herba, aconsegueix endur-se el lector cap a un lloc infantil i ed¨¨nic que sobreviu a l¡¯imperi del mal absolut. S¨ª, aconsegueix que frase rere frase es tingui l¡¯estranya sensaci¨® de veure tamb¨¦ com la bellesa mou lleugerament les seves ales. Com el narrador, Garcia tamb¨¦ sembla que miri enlaire, cap a un n¨²vol que fa ombra, i vulgui ¡°imaginar com ens devia veure aquell n¨²vol¡±.
Guilleries se situa durant l¡¯¨²ltima guerra carlina, a finals del XIX, mentre es van construint les vies del ferrocarril que acabar¨¤ portant el progr¨¦s a la comarca, per¨° far¨¤ malament el lector que busqui en el text alguna cosa semblant a una lli?¨® hist¨°rica. El lloc on l¡¯adolescent Boi protagonitza i narra la novel¡¤la ¨¦s un espai real que t¨¦ latitud i longitud en els mapes, per¨° ben aviat la sensaci¨® que s¡¯imposa en la lectura ¨¦s la de trobar-se enmig de la pura fantasia, en el regne de les ast¨²cies de l¡¯atzar, en una geografia que pot pert¨¤nyer al m¨®n de cap lloc, com si Taradell i els boscos que envolten el poble generessin el relat, com si la novel¡¤la sencera fos un lloc mental que produ¨ªs aventures mentals, o com si fos un lloc concret que es transforma en un lloc m¨ªtic i molt tel¡¤l¨²ric, talment com si les incerteses del m¨®n i de la vida adulta fossin misterioses i gaireb¨¦ inexplicables per a la perspectiva adolescent.
Aix¨ª, l¡¯¨¤via del narrador sembla estar posse?da per alguna mena de saviesa ancestral, el seu pare nom¨¦s parla amb els cavalls, se sospita que un gos solitari que recorre el poble ¨¦s la reencarnaci¨® del carnisser mort, i una dona no ent¨¦n com pot ser que un fill rere altre se li vagin morint al cap de pocs dies d¡¯haver nascut. ¡°El dany rebut en n¨¦ixer no es cura, de la mateixa manera que no es pot netejar l¡¯aigua d¡¯un pou enverinat: tot el mal torna perqu¨¨ roman ocult a la nostra sang. D¡¯aqu¨ª la nostra certesa en el dolor¡±, diu Joan Tur al narrador mentre parafraseja un poema de Kipling. I, certament, resumeix a la perfecci¨® el cam¨ª de l¡¯aprenentatge i d¡¯iniciaci¨® que es narra a Guilleries, l¡¯adquisici¨® de coratge, de paci¨¨ncia, de resist¨¨ncia, de prud¨¨ncia, de precisi¨® i de crueltat, de tot el que li permet afrontar els desastres de l¡¯exist¨¨ncia i tolerar la pres¨¨ncia quotidiana de la mort. El que descobreix el narrador, en fi, ¨¦s l¡¯aventura de madurar i que sense inf¨¤ncia, sense fam¨ªlia, sense D¨¦u i sense lleis, est¨¤ completament sol en el desert del m¨®n.
El principal secret de Guilleries est¨¤ en el que es veu, en la seva meravellosa aparen?a, en l¡¯equilibri que Garcia troba entre la naturalitat de la inspiraci¨® verbal i la saviesa de la construcci¨®, entre la flu?desa i el c¨¤lcul, entre la passi¨® i el control, i el lector viu amb frescor i intensitat l¡¯espai immaculat de l¡¯aventura, en una realitat absoluta, per¨° alhora no l¡¯abandona mai un perfum ir¨°nic que no el deixa oblidar que no es viu en una realitat sin¨® en l¡¯espai fictici d¡¯un llibre on les coses m¨¦s inversemblants succeeixen de manera natural.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.