N¨²ria Viladot: ¡°El que costa m¨¦s de vendre ¨¦s la m¨²sica contempor¨¤nia¡±
Directora de Columna M¨²sica, segell que cumpleix 15 anys
Enmig d¡¯una crisi que en despr¨¨n una altra i una altra, i aix¨ª successivament, alguns projectes continuen endavant amb una vitalitat extraordin¨¤ria. ?s el cas de la discogr¨¤fica Columna M¨²sica, un segell exquisit dedicat a la m¨²sica antiga, cl¨¤ssica i, especialment, contempor¨¤nia, encara que no exclogui endinsar-se en el jazz i altres tortuositats, que ara celebra 15 anys d¡¯exist¨¨ncia amb un cat¨¤leg de 300 discos.
?La directora des del primer moment, N¨²ria Viladot, explica l¡¯objectiu que es van plantejar: ¡°La recuperaci¨® de patrimoni musical catal¨¤ i hisp¨¤nic encara ple de sorpreses agradables i l¡¯edici¨® dels compositors dels segles XIX i XX insuficientment coneguts¡±.
La seva darrera gran aposta, el compositor Xavier Montsalvatge, de qui estan gravant la integral de l¡¯obra, explica molt b¨¦ la identitat d¡¯aquest segell i la coher¨¨ncia del projecte, no nom¨¦s musical, sin¨® tamb¨¦ empresarial. ¡°L¡¯obra de Montsalvatge ens serveix per demostrar que la m¨²sica del segle XX, la m¨²sica contempor¨¤nia, no est¨¤ composta exclusivament per m¨²sics dif¨ªcils, perqu¨¨ Montsalvatge, al marge d¡¯un breu per¨ªode experimentalista, no ¨¦s un m¨²sic dif¨ªcil, mai no va abandonar la m¨²sica tonal¡±. La vinculaci¨® de Columna M¨²sica amb Montsalvatge ha estat total, perqu¨¨ a m¨¦s de la integral, va elaborar un projecte amb la fam¨ªlia del compositor que ha desembocat en un documental per a televisi¨®, una exposici¨® i un llibre que est¨¤ fent la volta al m¨®n.
Per¨° Columna M¨²sica no s¡¯ha limitat a la m¨²sica de l¡¯¨²ltim segle; tamb¨¦ ha produ?t molta m¨²sica antiga o ha recuperat compositors del per¨ªode cl¨¤ssic com el sevill¨¤ Blasco de Nebra, un sorprenent contemporani de Domenico Scarlatti i del Padre Soler, mort jove per¨° amb una obra de la qual han sobreviscut unes extraordin¨¤ries sonates per a pianoforte, la integral de les quals ha gravat Columna M¨²sica en tres CD.
¡°El 90% del nostre cat¨¤leg ¨¦s recuperaci¨® patrimonial¡±, explica Viladot, ¡°considerant que tamb¨¦ ho ¨¦s el que hem editat del segle XX, perqu¨¨ hi ha casos com el de Felip Pedrell, un dels m¨²sics m¨¦s importants de la primera meitat del segle XX de qui, encara que sembli impossible, no hi havia ni un sol disc editat. Els seus primers discos els hem fet nosaltres. Est¨¤ tot per fer. El cert ¨¦s que aquests 15 anys que porto vinculada a la m¨²sica han estat una font inesgotable d¡¯aprenentatge, d¡¯enriquiment personal, de con¨¨ixer coses apassionants, per¨° tamb¨¦ d¡¯una perplexitat constant d¡¯anar descobrint tot el que hi havia per fer¡±.
El cas ¨¦s que fins i tot molt recentment, per als aficionats a la m¨²sica els cat¨¤legs de les discogr¨¤fiques semblaven afer-rats a un c¨¤non establert i inamovible, pel que fa al repertori. Ha estat la feina de segells com Columna M¨²sica que ha canviat el panorama oferint a l¡¯aficionat descobriments que havien quedat en la foscor m¨¦s absoluta.
¡°Acabem de fer un disc amb peces in¨¨dites de Robert Gerhard i un altre amb sonates fins ara desconegudes de Mompou. Vam fer un quintet in¨¨dit d¡¯Enrique Granados, preci¨®s, o la integral de cant d¡¯Alb¨¦niz, que ¨¦s la primera que hi ha al m¨®n. Perqu¨¨ no pot ser que Alb¨¦niz, Granados o fins i tot Casals, continu?n tenint obra que sigui impossible de trobar¡±, afirma Viladot.
La informaci¨® sobre aquestes joies ocultes els arriba en bona part per la seva pr¨°pia curiositat intel¡¤lectual i el seu sentit de l¡¯excel¡¤l¨¨ncia. ¡°Hav¨ªem fet gaireb¨¦ tota l¡¯obra de Montsalvatge i aleshores vam descobrir que les seves ¨°peres eren in¨¨dites. Em vaig posar en contacte amb el Liceu i es van mostrar receptius. Van accedir a deixar-nos l¡¯orquestra de franc per gravar durant una setmana. Era, evidentment, un caramel enverinat perqu¨¨ nosaltres hav¨ªem de costejar els caixets de director, int¨¨rprets, t¨¨cnics i l¡¯edici¨®. I eren molts diners. Vaig buscar finan?ament i no en vaig trobar, per¨° vam decidir tirar-nos a la piscina. Vam trobar patrocini despr¨¦s que es mor¨ªs Montsalvatge, per¨° ho vam fer perqu¨¨ era una aposta discogr¨¤fica: si estem fent la integral hem de ser conseq¨¹ents. Em pensava que ho recuperar¨ªem econ¨°micament, per¨° encara no n¡¯hem recuperat la inversi¨®. Costa molt. Potser ara que Montsalvatge ja sona m¨¦s ho aconseguirem, perqu¨¨ una de les coses bones que t¨¦ fer discos ¨¦s que reactives la programaci¨® de concerts¡±. ¡°Nosaltres funcionem perqu¨¨ ja hem arribat a tenir un cat¨¤leg prou ampli com perqu¨¨ generi un volum de negoci, per¨° al principi era un pou sense fons¡±, afegeix.
El que no sembla afectar aquest sector ¨¦s el problema d¡¯Internet i les desc¨¤rregues il¡¤legals; al consumidor de m¨²sica cl¨¤ssica encara li agrada tenir l¡¯objecte a les mans, el disc. ¡°De fet, el mercat ¨¦s tan petit que per una dotzena de persones que se¡¯l baixen il¡¤legalment no ens afecta¡±, reconeix Viladot.
El que costa m¨¦s de vendre, diu, ¨¦s la m¨²sica contempor¨¤nia. ¡°I m¨¦s, si encara s¨®n vius. Montsalvatge comen?a a anar b¨¦, per¨° si parlem de Ginjoan, Casablancas, Benguerel, Cervell¨®, Rodr¨ªguez Pic¨®, Alfredo Aracil, S¨¢nchez Verdu, Ricardo Llorca, etc., es venen tan poc que abans de posar-nos-hi hem de garantir com a m¨ªnim una certa compra de discos per alguna banda, alguna subvenci¨®, que hi hagi implicaci¨® dels int¨¨rprets o del mateix compositor, han de coincidir moltes circumst¨¤ncies, per¨° aquest ¨¦s precisament el nostre repte: fer-ho possible¡±. El que es ven m¨¦s ¨¦s la m¨²sica antiga i tamb¨¦ la cl¨¤ssica. ¡°Acabem de fer Bocherini, i es ven millor, per¨° de fet ¨¦s el conjunt del cat¨¤leg el que ens permet generar una base de negoci i ampliar la distribuci¨®¡±.
A T¨°quio i Nova York
Quan Viladot es va fer c¨¤rrec de Columna nom¨¦s venia al mercat espanyol. "Vaig decidir dedicar dos anys complets a buscar distribu?dors internacionals. Ara ja distribu?m per tot el m¨®n, incl¨°s el Jap¨®, els Estats Units, el Canad¨¤ i tot Europa. I tenim bons distribu?dors. Tamb¨¦ hem digitalitzat tot el cat¨¤leg i estem en una distribu?dora que es diu The Orchard i que tot el que produeix es pot comprar a totes les botigues digitals, a m¨¦s del nostre web".
Explica amb satisfacci¨® la directora de Columna, a la seva terrasseta del barri de Sant Gervasi de Cassoles, de Barcelona, que molts dels seus m¨²sics li envien correus des de Nova York o T¨°quio, les dues capitals de la m¨²sica cl¨¤ssica, sorpresos per trobar els seus discos a les botigues.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.