La infecci¨® VerdCel
La banda d¡¯Alcoi corona la seua insistent exploraci¨® sonora amb l¡¯espl¨¨ndid ¡®Els dies del Saur¨ª¡¯
Si convoc¨¤rem un concurs per a dilucidar quina ¨¦s la formaci¨® m¨¦s dif¨ªcil de catalogar de l¡¯escena musical en valenci¨¤, els alcoians VerdCel en serien uns candidats ben ferms. Les seues arrels estan ben agarrades a la tradici¨® de la can?¨® d¡¯autor en catal¨¤. Pel fraseig i la manera de cantar d¡¯Alfons Olmo, per la tem¨¤tica amor-combat de les lletres, per una instrumentaci¨® amb les marques del Mediterrani cosides a les notes. Aix¨° hi ha estat present des del principi, saltava als ulls en els primers discos, els molt apreciables Pa¨ªs Viatge (2006) i S¨¤mara (2008). De fet, perqu¨¨ no hi haguera cap dubte, el tercer dels seus discos, Petjades (2010), el dedicaren a recrear el can?oner de Raimon, en algunes pistes amb una delicadesa gens invasiva, en unes altres amb gosadia, fent que les velles i carism¨¤tiques can?ons del de X¨¤tiva visitaren racons insospitats.
ELS DIES DEL SAUR?
VerdCel
Bromera / Temps Record
2012
Can?¨® d¡¯autor, doncs? No ¨¦s tan senzill. De la mateixa manera que el franc¨¦s Dominique A ha sabut extraure el suc de la chanson i bastir un can?oner que, musicalment, abeura en la tradici¨® anglosaxona que podr¨ªem etiquetar mandrosament com a indie, sols per a entendre¡¯ns, VerdCel tamb¨¦ ha absorbit (amb grat) aquell cabal, el coneix (les invocacions als REM de les millors ¨¨poques s¨®n constants), el digereix i el convida a entrar a casa, fonent-lo amb el discurs propi, amb un encuriosit estat d¡¯alerta, una exploraci¨® sonora insistent que, disc rere disc, els ha fet cr¨¦ixer.
D¡¯aquest itinerari inquiet sorgeix Els dies del Saur¨ª (Temps Record-Bromera, 2012), el seu nou disc-llibre (o disc-c¨°mic). En aquest, a m¨¦s de tornar a combinar la m¨²sica amb unes altres disciplines visuals ¡ªl¡¯apartat creatiu de Daniel Olmo¡ª i tenir la cura habitual amb els textos, coronen la seua exploraci¨® sonora amb un ¨¤lbum rotund, ric en trames, amb un grapat de les millors composicions lliurades per Alfons i, per sobre de tot, amb m¨¦s olfacte que mai per a fer encaixar les peces, encertant en la dif¨ªcil elecci¨® de qu¨¨ necessita cada can?¨® per a enlairar-se, quan no cal agitar m¨¦s el mecano, on bastir lluminositat, on obscuritat, on agitaci¨®, on recer.
Potser la producci¨® de Valen Nieto i la seua aportaci¨® directa en forma de mandolines, ukeleles, banjos i joguines diverses haja engreixat la maquin¨¤ria. O la banda ha trobat el punt exacte de cocci¨®. O tot plegat. En tot cas, des de la senzilla, per¨° inspirada l¨ªnia de guitarra del tema que obri el disc, la magn¨ªfica Desert portes endins, albires que passaran coses. I passen. El gir sublim de Les flors de l¡¯estiu introdu?t per la recitaci¨® de l¡¯actor Juli Cant¨®, les guitarres rugoses de Punt de rosada (rock que podria remetre a les operacions amb el flamenc de Los Planetas o Lagartija Nick), la progressi¨® sense ¨¨piques postisses de Caragol i els seus vents finals, o la imponent La boira i la S¨¦nia, un tema amb veu acompanyant de Cesk Freixas que comen?a amb efluvis dels Radiohead d¡¯Ok Computer i acaba serpentejant per contrades musicals i tem¨¤tiques sorprenents, de nou amb Cant¨® fent el contrapunt.
I quan l¡¯oient podria donar-se per satisfet, topa amb el bonic duo amb Laia Vaqu¨¦ de Cadira, la delicada El pou, el tractat de pop sense cognoms de la infecciosa Infecta¡¯m, la sensacional secci¨® r¨ªtmica d¡¯Alg¨² crida o el festival de detalls de Banquisa i Arac¨ª, que tanquen en alt el disc. Un ¨¤lbum que, parafrasejant la can?¨®, hauria d¡¯infectar l¡¯orbe amb el virus VerdCel.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.